لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۵

پاسخ ایران به اتهام امارات در جلسه حقوق بشر سازمان ملل


سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی، درباره ارسال سلاح برای شیعیان حوثی در یمن را «بی‌اساس» خوانده و در مقابل این کشور را متهم کرد که در «ارتکاب جنایت جنگی» علیه مردم یمن «نقش و مسؤلیت مستقیم داشته است».

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، بهرام قاسمی روز چهارشنبه، ۱۱ اسفند، گفت: «جای تعجب و تاسف دارد کشوری که قریب به دو سال است در تخریب زیرساخت‌های یمن و ارتکاب جنایت جنگی و محاصره ظالمانه مردم نقش و مسؤلیت مستقیم داشته است، دیگران را به دخالت در یمن متهم می کند.»

وی تاکید کرد که «مسئولیت مستقیم جنایات صورت گرفته در یمن و تقویت تروریسم در آنجا و تمام منطقه متوجه کشور امارات و سایر اعضای ائتلاف جنگ‌افروزان است».

آقای قاسمی تاکید کرد که دخالت نظامی ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در یمن «دستاوردی جز تقویت تروریست ها و زمینه‌سازی برای حضور آنها در بخش هایی از خاک یمن نداشته» است.

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی، در سی و چهارمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل، جمهوری اسلامی را به «ارسال سلاح» برای شیعیان حوثی در یمن و «دخالت» در این کشور متهم کرده بود.

در همین نشست عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، در واکنش به این سخنان، نیروهای نظامی امارات متحده عربی را به «حمله به اهداف انسانی» در یمن از جمله «خانه ها، مساجد، مدارس و بیمارستان ها» متهم کرد.

وی تاکید کرده بود که «خلاء قدرت» ناشی از «دخالت» کشورهای عربی در یمن «فرصتی برای القاعده یمن ایجاد کرده است که دوباره تجدید قدرت کند».

معاون وزیر خارجه ایران همچنین امارات متحده عربی را متهم کرد که «از افراطی‌ترین تروریست‌های مزدبگیر حمایت ایدئولوژیک، مالی و نظامی» می‌کند.

وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی در بهمن ماه نیز از جمهوری اسلامی خواسته بود که «رویکرد خود را تغییر دهد و برای صدور انقلاب و مداخله در امور کشورهای عرب منطقه تلاش نکند».

این‌ها انتقاداتی است که در همان زمان از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «بی‌اساس و نابه‌جا» توصیف شد.

مناسبات ایران با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به خصوص با عربستان سعودی، به دلیل حمایت شان از جناح های درگیر در جنگ داخلی سوریه و یمن در یک سال و اندی گذشته بسیار تیره‌تر شده است.

ایران در سوریه از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند، در حالی‌ که عربستان از مهم‌ترین حامیان گروهی از شورشیان آن کشور است.

در یمن روندی معکوس حاکم است و در حالی‌ که ائتلافی به رهبری ریاض دست به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی، برای بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی زده، مقام‌های ایرانی از شورشیان حوثی حمایت کرده و در عین حال متهم به «ارسال سلاح» برای آن‌ها شده‌اند.

عربستان سعودی در زمستان سال گذشته و در پی حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد مناسبات دیپلماتیک خود با ایران را قطع کرد.

امارات متحده عربی، کویت، بحرین و قطر نیز به نشانه ابراز همبستگی با ریاض، سفیران خود را از تهران فراخواندند.

مقام‌های ایرانی به تازگی گفت‌وگوهایی را با کویت و عمان انجام داده‌اند، گفت‌وگوهایی که پس از دیدار وزیر خارجه کویت از تهران و رد و بدل شدن برخی پیام‌ها میان طرف‌ها، صورت گرفت.

وزارت خارجه ایران نیز سفر اخیر حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری ایران به عمان و کویت را «نشانه حسن نیت» و «بیانگر علاقه‌مندی به داشتن روابط مطلوب و متوازن» دانسته است.

XS
SM
MD
LG