لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۲

دیدار سناتور مک‌کین با رهبر و هواداران شورای ملی مقاومت در آلبانی


شورای ملی مقاومت، تشکل در برگیرنده چندین گروه مخالف جمهوری اسلامی از جمله سازمان مجاهدین خلق، با انتشار گزارشی با اشاره به بازدید سناتور جان مک‌کین از یکی از مراکز سازمان مجاهدین در آلبانی، از دیدار و گفت‌وگوی این سناتور ارشد جمهوری‌خواه با مریم رجوی رهبر این شورا خبر داده است.

در بیانیه‌ای مطبوعاتی که روز شنبه ۲۶ فروردین منتشر شده، شورای ملی مقاومت اعلام کرده که دیدار سناتور مک‌کین با مریم رجوی، روز جمعه ۲۵ فروردین برگزار شده و «آخرین تحولات ایران» و «مداخلات جنایتکارانه حکومت ایران در منطقه» محور گفت‌وگوی دو طرف بوده است.

علاوه بر این تصاویری که حضور سناتور مک‌کین در «یکی از مراکز سازمان مجاهدین خلق ایران در تیرانا» منتشر شده، این سناتور ارشد جمهوری‌خواه را در جمع صدها تن از هواداران این سازمان در پایتخت آلبانی نشان می‌دهد.

شماری از هواداران سازمان مجاهدین خلق که برای سال‌ها در اردوگاه اشرف و پس از آن لیبرتی در عراق ساکن بودند، از سال ۹۲ به این سو، تحت نظارت سازمان ملل در آلبانی مستقر شده‌اند و اواخر تابستان سال گذشته اعلام شد که انتقال این افراد از عراق به آلبانی به طور کامل انجام شده است.

در گزارشی که شورای ملی مقاومت از نشست روز جمعه در آلبانی منتشر کرده، آمده است که سناتور جان مک‌کین اعضای سازمان مجاهدین را کسانی توصیف کرده که «برای آزادی، حق زندگی آزاد، و حق انتخاب آینده» به پا خواسته و «مبارزه و فداکاری» کرده‌اند، و «نمونه‌ای» برای کسانی هستند که «در سراسر دنیا برای آزادی مبارزه می‌کنند».

بر پایه این گزارش، سناتور مک‌کین، خطاب به هواداران سازمان مجاهدین خلق گفته است که «هیچ شکی وجود ندارد که شما نه فقط خود متحمل درد و رنج بسیاری شده اید بلکه بسیاری از اقوام خود را به واسطه استبداد رژیم ایران از دست داده‌اید».

دفتر سناتور مک‌کین هنوز گزارشی درباره سفر او به آلبانی منشتر نکرده، ولی آقای مک‌کین در روزهای گذشته در سفر به کشورهای منطقه بالکان با رهبران صربستان، کوزوو، کرواسی و اسلوانی دیدار و گفتگو کرده است.

جمهوری اسلامی ایران نیز تا کنون واکشنی به شرکت سناتور مک‌کین در گردهمایی اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق در آلبانی نشان نداده است.

در دهه ۶۰ شمسی، بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی در داخل کشور، از جمله هواداران سازمان مجاهدین خلق، در جریان اعدام‌های گروهی به ویژه در تابستان ۶۷ کشته شدند.

اعدام‌های سال ۶۷ که به رغم افشاگری‌های بسیار در خارج از کشور، برای سال‌ها در داخل ایران بر آن سرپوش گذاشته شده بود، در ماه‌های اخیر به دلیل دو رویداد بار دیگر در خبرها برجسته شده است؛ انتشار فایل صوتی دیدار آیت‌الله منتظری، قائم مقام وقت رهبر ایران، با هیئت تصمیم‌گیرنده در مورد اعدام‌ها، و نیز نامزدی ابراهیم رئیسی از اعضای این هیئت برای انتخابات ریاست جمهوری.

از چهار عضو هیئت تصمیم‌گیرنده برای اعدام‌ها، مصطفی پورمحمدی چهره امنیتی سابق و وزیر کنونی دادگستری در دولت حسن روحانی، سال گذشته پس از انتشار فایل صوتی اظهارات آیت‌الله منتظری، به آن واکنش نشان داد و از اقدامات خود دفاع کرد.

با این حال نه حسینعلی نیری، معاون دیوان عالی کشور، و نه ابراهیم رئیسی، دادستان پیشین کل کشور که اکنون خود را برای ریاست جمهوری نامزد کرده، هیچگاه واکنش رسمی به این موضوع نداشته‌اند و مرتضی اشراقی، دادستان وقت تهران در زمان اعدام‌های ۶۷، نیز سال‌هاست بدون اظهار نظر در این باره از مسئولیت‌های رسمی کناره‌گیری کرده است.‌

شورای ملی مقاومت که از اصلی‌ترین و متشکل‌ترین گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی است، روابط خوبی با برخی از چهره‌های اثرگذار سیاسی در اروپا، آمریکا و منطقه خاورمیانه دارد، و به طور معمول در نشست‌های سالانه این گروه، شماری از سیاستمداران کنونی و پیشین کشورهای عربی و غربی حضور دارند.

در این رابطه در دی ماه سال گذشته اندکی پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ۲۳ تن از مقام‌های ارشد پیشین آمریکایی در نامه‌ای از او خواستند با بازنگری در سیاست واشینگتن در قبال ایران، با «شورای ملی مقاومت ایران» کار و مشورت کند.

پیشتر در نشست سالانه پیشین این گروه در تیرماه ۹۵ در پاریس، چندین چهره بین‌المللی شناخته شده از جمله شاهزاده ترکی الفیصل، از مقام‌های پیشین عربستان سعودی حضور داشتند، و در مرداد ماه همان سال نیز محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با مریم رجوی، رهبر این گروه دیدار و گفت‌وگو داشت.

هر دو رویداد با انتقاد مقام‌های ایران روبه‌رو شده و ایران در تابستان گذشته به فرانسه به عنوان کشور میزبان نشست شورای ملی مقاومت، و به محمود عباس به دلیل دیدار با خانم رجوی رسماً اعتراض کرد.

XS
SM
MD
LG