لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۴

هیئت‌های نظارت بر انتخابات شوراها بیش از چهار هزار تن دیگر را رد صلاحیت کرده‌اند


اولین روز ثبت‌نام برای انتخابات شوراها در تهران
اولین روز ثبت‌نام برای انتخابات شوراها در تهران

رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داد که هیئت‌های نظارت چهار هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از نامزدهای انتخابات شوراها را رد صلاحیت کرده‌اند و تعداد نامزدهای رد صلاحیت‌شده از سوی این هیئت‌ها و هیئت‌های اجرایی به حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، علی‌اصغر احمدی روز شنبه ۱۶ اردیبهشت، گفت که از حدود ۲۹۰ هزار نامزد انتخابات شوراها، ۱۰ هزار نفر یعنی حدود سه درصد، توسط هیئت‌هایی اجرایی رد صلاحیت شده بودند.

او اضافه کرد: «آماری که از نتایج بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های نظارت داریم حاکی از آن است که حدود چهار هزار و ۵۰۰ نفر به تعداد ۱۰ هزار نفر رد صلاحیت شده اضافه شده است».

آقای احمدی اعلام نکرد که چه تعداد از این نامزدها توسط هیئت‌های نظارت شهرستان و استان، و چه تعداد توسط هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات رد صلاحیت شده‌اند.

پیشتر محمد محمودی، رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، خبر داده بود که از ۲۸۹ هزار و ۷۷۷ نفر نامزد انتخابات شوراها، ۹ هزار و ۴۷۰ نفر توسط هیئت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند.

آقای محمودی در توضیح تعداد رد صلاحیت‌شدگان گفته بود که در شهرها سه هزار و ۷۴ نفر، و در روستاها شش هزار و ۳۹۶ نفر رد صلاحیت شده‌اند، و همچنین چهار هزار و ۴۷۲ نفر نیز انصراف داده‌اند.

در همین حال فرهاد تجری سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات، در مصاحبه با خبرگزاری میزان تأکید کرد که این هیئت می‌تواند صلاحیت افراد تأیید شده در مراحل قبلی را رد کنند.

آقای تجری اضافه کرد: «با هماهنگی سایر اعضا اجازه نمی‌دهیم که افرادی که دارای سابقه فتنه و فساد هستند بتوانند وارد چرخه انتخابات شوند و به همین منظور استعلاماتی را از مراجع رسمی امنیتی و وزارت اطلاعات درباره اشخاص خواهیم داشت».

سخنان آقای تجری درحالی بیان شده که براساس قانون انتخابات شوراها، هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات نمی‌تواند درباره تأیید صلاحیت نامزدها و تأیید نتایج انتخابات، در کار هیئت‌های نظارت شهرستان و استان دخالت کند.

پیش از این رسانه‌های اصولگرا از تأیید صلاحیت برخی از نامزدهای انتخابات که در اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بودند، انتقاد کرده بودند.

بر اساس اعلام هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، نتایج اولیه بررسی صلاحیت داوطلبان این انتخابات روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام می‌شود.

محمدرضا عارف، نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید مجلس، روز ششم اردیبهشت روند رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات شوراها در شهرستان‌ها را «بسیار نگران‌کننده» خوانده بود.

برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب هم از رد صلاحیت نامزدهای این گروه در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی انتقاد کرده بودند.

رسانه‌های ایران همچنین از رد صلاحیت تعدادی از اعضای فعلی شورای شهر از جمله مرتضی طلایی، علیرضا دبیر، عباس جدیدی و حسین رضازاده در هیئت‌های اجرایی خبر داده‌اند و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، این موضوع را نشانه «شائبه دخالت خط فکر سیاسی» در بررسی صلاحیت‌ها ارزیابی کرده است.

با این حال اعضای هیئت نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرده‌اند که این نامزدها به دلایل «فساد اقتصادی» رد صلاحیت شده‌اند.

بر خلاف دیگر انتخابات‌ها در ایران که نظارت بر آن به عهده شورای نگهبان است، نظارت بر انتخابات شوراها را هیئتی متشکل از نمایندگان مجلس کار به عهده دارند. در این هیئت در حدود ۹۰ نماینده مجلس حضور دارند که در بین آنها از نمایندگان اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار دارند.

درباره نامزدهای انتخابات شورا از وزارت اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی و ثبت احوال که به مراجع چهارگانه نظارتی مشهور هستند، استعلام شده است.

XS
SM
MD
LG