لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۹

اسرائیل: حمله به تأسیسات هسته‌ای سوریه کار ما بود؛ هشدار به ایران


یکی از جنگنده‌های اسرائیل
یکی از جنگنده‌های اسرائیل

اسرائیل چهارشنبه اول فروردین برای نخستین بار تأیید کرد که بمباران یازده سال پیش کوره هسته‌ای سوریه، کار این کشور بوده‌است و مقام‌های آن کشور گفتند که این باید هشداری باشد برای ایران.

ارتش اسرائیل شماری از اسناد و فیلم‌های بمباران کوره اتمی سوریه توسط جنگنده‌های خود را در دسترس رسانه‌ها قرار دارد.

بنا بر اعلام ارتش اسرائیل، در روزهای ۵ و ۶ سپتامبر ۲۰۰۷ (۱۴ و ۱۵ شهریور ۱۳۸۶) چهار فروند جت اف۱۶ این کشور تأسیسات هسته‌ای سوریه در دیرالزور، واقع در ۴۵۰ کیلومتری شمال دمشق، را در یک عملیات چهارساعته رادارگریز نابود کردند.

مقامات ارشد پیشین اسرائیلی می‌گویند که کوره هسته‌ای الکِبار سوریه از سوی کره شمالی زیر پوشش یک برنامه کشاورزی در منطقه صحرایی دیرالزور، در شرق سوریه، با کار تکنیسین‌ها و سایر نیروهای آمده از کره شمالی در حال ساخت بود.

بر اساس گفته‌های این مقامات اسرائیلی، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، راز ساخت کوره هسته‌ای را «تنها با شمار بسیار معدودی از مقامات سوریه در میان گذاشته بود».

گادی آیزنکوت، فرمانده کنونی ارتش اسرائیل، همزمان با انتشار اسناد و فیلم‌های بمباران کوره سوریه، در بیانیه‌ای نوشت «اسرائیل امکان ایجاد تأسیساتی را که به تهدید علیه اسرائیل مبدل شود، نخواهد داد؛ این پیام عملیات ۲۰۰۷ ما بود؛ پیام امروز و نیز آینده ما برای سایر کشورها است».

آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع کنونی اسرائیل نیز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای، نوشت که بمباران کوره اتمی سوریه «برای همه در خاورمیانه درس عبرت‌هایی» دارد و آن اینکه اسرائیل برای دفاع از خود و گرفتن تصمیمات اساسی و لازم، اقدام می‌کند.

آقای لیبرمن، در حالی که در نخستین سفر یک وزیر دفاع اسرائیل به آفریقا به‌سر می‌برد، در بیانیه خود افزود که «دشمنان» باید در مورد توان برتر اسرائیل در خاورمیانه، که «در سال‌های اخیر قوی‌تر نیز شده‌است»، خوب بیندیشند.

در همین حال، ییسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات اسرائیل، نیز گفت که حمله سال ۲۰۰۷ نشان می‌دهد که اسرائیل هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد «کشورهایی مثل ایران که موجودیت اسرائیل را تهدید می‌کنند» به جنگ‌افزار هسته‌ای دست پیدا کنند.

اسرائیل که در دوره اخیر نسبت به «تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه» هشدار می‌دهد، سال‌ها برنامه هسته‌ای ایران را نیز «خطری حیاتی» برای خود می‌دانست و سپس، توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی را «یک اشتباه تاریخی» نامید و هنوز خواهان اصلاح کلی یا لغو آن است.

سوریه هنوز به تأیید بمباران کوره هسته‌ای این کشور بدست اسرائیل واکنشی نشان نداده‌است. سوریه بعد از آن بمباران نیز سکوت کرد، همان‌گونه که در هفت سال جنگ داخلی سوریه، در برابر بسیاری از حملات نظامی منتسب به اسرائیل در خاک سوریه، سکوت کرده است.

اسرائیل در ژوئن ۱۹۸۱ نیز کوره هسته‌ای عصیراک عراق را، در حالی که آن کشور در آغاز جنگ با ایران قرار داشت، به‌دستور مناخم بگین، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، بمباران کرد.

جزئیات حمله به تأسیسات هسته‌ای الکبار

فرماندهان وقت ارتش اسرائیل، از جمله فرمانده نیروی هوایی و شماری از خلبان‌هایی که در بمباران کوره هسته‌ای سوریه دخیل بودند، با انجام مصاحبه‌هایی در روز چهارشنبه، به برخی از جزئیات آن عملیات اشاره کردند.

تا پیش از این، تنها کسی که به دخالت اسرائیل در آن بمباران به‌طور سربسته اشاره کرده بود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر کنونی است که شهریور یازده سال پیش رهبر اپوزیسیون این کشور بود و ساعاتی بعد از بمباران یاد شده، در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون اسرائیل گفت «در تماس تلفنی با اهود اولمرت، یک موفقیت عظیم اسرائیل را به او شادباش گفته و از این تصمیم او حمایت کردم».

اهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، که بمباران کوره هسته‌ای سوریه در زمان دولت او انجام شد، چهارشنبه در مصاحبه با وای.نت گفت «تنها یک دقیقه بعد از گرفتن اطلاعات نهایی در این زمینه که یک کوره اتمی در ۴۵۰ کیلومتری خاک اسرائیل درست شده‌است، دستور بمباران آن را صادر کردم».

آقای اولمرت افزود: «نباید گذاشت که هراس و تردید یک رهبر را از هدف محوری غافل کند». به گفته او، «۲۵۰۰ اسرائیلی (افراد مرتبط با امور اطلاعاتی این کشور که در گردآوری اطلاعات مربوط به کوره سوریه و سپس بمباران آن دخیل بودند) از امور آگاه بودند اما هیچ‌یک از آنان تا به امروز سخنی را برملا نکرد».

امیر پرتز و زیپی لیونی، وزیران دفاع و خارجه پیشین و عاموس یادلین، رئیس وقت سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل نیز چهارشنبه در مصاحبه‌های متعدد با رسانه‌های کشورشان، به بخش‌هایی از جزئیات مذاکرات پشت پرده میان نهادهای اطلاعاتی و دولت، پیش و پس از آن بمباران اشاره کردند.

امیر پرتز، وزیر دفاع وقت اسرائیل گفت که مئیر داگان، رئیس وقت موساد، نزد من آمد و یکی پس از دیگری، تصاویر منطقه کوره اتمی سوریه را نشان داد.

عاموس یادلین نیز از جمله فاش کرد که کشورش، از جمله از طریق کارگذاری برنامه جاسوسی در رایانه یک دانشمند هسته‌ای سوریه که در وین، پایتخت اترِیش زندگی می‌کرد، توانست به اطلاعات حساس و متقنی در مورد برنامه هسته‌ای سوریه دسترسی یابد.

به گفته یادلین، اسرائیل می‌بایست در زمانی «زودتر» این بمباران را انجام می‌داد و موعد بمباران تنها شش ماه پیش از تکمیل آن بود.

آقای یادلین با اشاره به اینکه در ژوئن ۲۰۰۷ اهود باراک جای امیر پرتز را در پست وزارت دفاع گرفت، گفت اهود باراک با رسیدن به این مقام، خواهان تعویق زمان بمباران شد و گفت که نگران است که با این کار، جنگ سوریه علیه اسرائیل آغاز شود.

اما اهود باراک در مصاحبه‌های رسانه‌ای از «حقانیت» نظرات خود در آن زمان دفاع کرد.

XS
SM
MD
LG