لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۸

توصیه پومپئو به ترامپ: باید به سعودی‌ها برای تحقیقات چند روز بیشتر وقت داد


تصویری از ماهر عبدالعزیز مطرب که وارد کنسولگری عربستان می‌شود و متهم به رهبری گروهی برای ربودن و کشتن جمال خاشقجی است.
تصویری از ماهر عبدالعزیز مطرب که وارد کنسولگری عربستان می‌شود و متهم به رهبری گروهی برای ربودن و کشتن جمال خاشقجی است.

وزیر خارجه آمریکا پس از بازگشت از سفر عربستان و ترکیه گفت که در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، گفته است که واشینگتن باید چند روز بیشتر به سعودی‌ها وقت دهد تا تحقیقات خود را درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد، جمع‌بندی کنند.

مایک پومپئو روز پنجشنبه ۲۶ مهر پس از دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «امروز صبح به رئیس‌جمهور ترامپ گفتم که به آنها (سعودی‌ها) اجازه دهیم تا برداشت‌شان از حقایق را جمع‌بندی کنند».

وی تاکید کرد که ایالات متحده موضوع ناپدید شدن خاشقجی را «بسیار جدی» می‌داند و منتظر نتیجه تحقیقات عربستان و ترکیه درباره سرنوشت وی می‌ماند و سپس در خصوص پاسخ به مسئله تصمیم‌گیری می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که مقام های سعودی به وی اطمینان داده‌اند که تحقیقاتی «کامل و جامع» در این زمینه انجام خواهند داد.

آقای پمپئو همچنین بر «مناسبات استراتژیک درازمدت» میان واشینگتن و ریاض تاکید کرد.

دولت ترامپ از سوی کنگره تحت فشار است که عربستان را به خاطر خاشقجی مجازات کند. با این حال دونالد ترامپ گفته است که آمریکا متحد خود را رها نمی‌کند و ریاض را یک مشتری بزرگ برای آمریکا می‌داند.

تصویر دیگری از ماهر عبدالعزیز مطرب هنگام ورود به فرودگاه آتاتورک در استانبول در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی.
تصویر دیگری از ماهر عبدالعزیز مطرب هنگام ورود به فرودگاه آتاتورک در استانبول در روز ناپدید شدن جمال خاشقجی.

ساعاتی پیش از اظهارات وزیر خارجه آمریکا، رسانه‌های ترکیه از جمله روزنامه صباح تصاویر تازه‌ای از ماهر عبدالعزیز مطرب، سرهنگ امنیتی سعودی منتشر کردند که گفته می‌شود از محاظان محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، است.

دوربین‌های مداربسته نشان می‌دهند که ماهر عبدالعزيز المطرب ساعت ۹ صبح روز دوم اکتبر چند ساعت قبل از ورود خاشقجی به داخل کنسولگری رفته است.

عبدالعزیز مطرب متهم است که رهبری گروهی ۱۵ نفره برای ربودن و کشتن جمال خاشقجی بر عهده داشته است.

رسانه‌های ترکیه می‌گویند که آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان کشته و جسدش توسط یک متخصص کالبدشکافی با اره قطعه قطعه شده است.

عربستان این اتهام را تکذیب کرده و می‌گوید که این روزنامه‌نگار کنسولگری سعودی را ترک کرده است.

پلیس ترکیه ظرف دو روز گذشته دو بار کنسولگری عربستان و همچنین محل اقامت کنسول سعودی در استانبول را بازرسی کرده است که این بازرسی‌ها ساعت‌ها به طول انجامیده و ظاهرا «شواهد مهمی» نیز به دست آمده است.

در همین حال، روزنامه‌واشینگتن‌پست روز چهارشنبه «آخرین یادداشت خاشقجی» برای این روزنامه را با عنوان «آزادی بیان؛ مهم‌ترین نیاز جهان عرب» منتشر کرد.

آقای خاشقجی در قسمتی از این یادداشت از جمله به نقش «رادیو اروپای آزاد» در دوران جنگ سرد اشاره می‌کند و می‌گوید جهان عرب امروز به رسانه‌ای شبیه به آن نیاز دارد.

در تحولی دیگر، استیو منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا به فهرست بلندبالایی از مقام‌ها و مدیران شرکت‌های بین‌الملی پیوست که اعلام کرده‌اند در واکنش به ناپدید شدن جمال خاشقجی، در کنفرانس هفته آینده «داووس در صحرا» شرکت نمی‌کنند.

آقای منوچین در توئیتی نوشته است: «هم اکنون با دونالد ترامپ و مایک پومپئو ملاقات کردم و تصمیم گرفتیم که من در نشست سرمایه‌گذاری آینده در عربستان سعودی شرکت نکنم».

عربستان از مدت‌ها پیش، به امید جلب سرمایه‌گذاری‌های عمده بین‌المللی در راستای اجرای طرح‌های کلانی اقتصادی مورد نظر ولیعهد سعودی، همایش سه روزه‌ای را برای اول تا سوم آبان با عنوان «داووس در صحرا» در ریاض تدارک دیده بود.

XS
SM
MD
LG