لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۹

هشدار نهادهای دولتی آمریکا نسبت به افزایش شدید دمای هوای زمین


تصویری از آب شدن کوه یخی در قطب جنوب
تصویری از آب شدن کوه یخی در قطب جنوب

گزارش جدید نهادهای دولتی آمریکا از تغییرات آب و هوایی با هشدارهایی جدی در این زمینه همراه است و عنوان می‌کند که تغییرات اقلیمی می‌تواند صدها میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده لطمه وارد کند و به مرگ هزاران نفر منجر شود.

این گزارش را گروهی متشکل از ۱۳ موسسه دولتی آمریکا تدارک دیده‌اند که می‌گوید دمای جهانی با سرعت بسیاری افزایش می‌یابد به‌طوری که اگر با آن مقابله نشود تا آخر قرن بیست و یکم به طور متوسط ۵ درجه سانتیگراد به دمای کره زمین افزوده می‌شود.

گزارش مورد اشاره بر پایه چهارمین ارزیابی ملی ایالات متحده از تغییرات آب و هوایی تدارک دیده شده که در انجام آن ۳۰۰ دانشمند نقش داشته‌اند. بخشی از یافته‌های این پاییز سال گذشته منتشر شد که می‌گفت دلیل افزایش دمای زمین هیچ چیزی نمی‌تواند باشد به جز اقدامات انسان و به ویژه صدور گازهای گلخانه‌ای.

یافته‌های این پژوهش آشکارا با دیدگاه‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در تعارض است که تغییرات آب و هوایی را دروغ می‌نامد. وی روز چهارشنبه با اشاره به سرد شدن هوای بسیاری از نقاط آمریکا در آستانه عید شکرگزاری که از آن به عنوان سردترین عید شکرگزاری نام برده شده است، در توییتر نوشت که «پس گرم شدن هوای جهان چه شد؟»

اما این گزارش تاکید می‌کند که تغییرات آب و هوایی را با استناد به هوای یک روز یا یک هفته نمی‌توان رد کرد بلکه آن را تنها در یک گستره زمانی طولانی می‌توان سنجید.

از سویی انتشار این گزارش در روز جمعه و در حالی که مردم ایالات متحده در تعطیلات عید شکرگزاری به‌سرمی‌برند انتقاد رسانه‌هایی نظیر هافینگتون پست و سی‌ان‌ان را به دنبال داشته که معتقدند دولت با این کار خواسته از تاثیر گزارش در اذهان عمومی بکاهد چرا که قرار بوده این گزارش در ماه دسامبر منتشر شود.

گزارش یادشده می‌گوید که انسان امروز گرم‌ترین هوا در تاریخ مدرن را تجربه می‌کند و حتی اگر هم‌اکنون نیز به بهترین نحو عمل کند و گازهای گلخانه‌ای را صفر برساند، باز دمای جهان ۱.۱ فارنهایت گرم‌تر می‌شود. در صورتی نیز که گازهای گلخانه‌ای کاهش قابل ملاحظه‌ای نیابد، میانگین سالانه دمای جهانی تا آخر این قرن می‌تواند ۹ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) یا حتی بیشتر افزایش یابد.

واشینگتن اعلام کرده که از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود، معاهده‌ای که سال ۲۰۱۵ با هدف کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل آمد و تقریبا همه کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند.

خروج از این معاهده یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گفته او، این توافق «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» است و تحقیقات نشان می‌دهد که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی را در کشورش از بین می‌برد.

با این حال آقای ترامپ گفته که آمریکا آماده مذاکره دوباره در این باره است تا توافقی منصفانه‌تر شکل بگیرد.

منابع: شبکه خبری سی‌ان‌ان، هافینگتون پست؛ س.ن
XS
SM
MD
LG