لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

آمریکا: عراق وابستگی به انرژی ایران را قطع کند


ریک پری در دیدار با رئیس جمهوری عراق
ریک پری در دیدار با رئیس جمهوری عراق

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا روز سه شنبه ۲۰ آذر در راس یک هیات اقتصادی و تجاری وارد بغداد شد و از عراق خواست وابستگی خود به واردات انرژی (گاز و برق) از ایران را قطع کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، ریک پری در حالی از عراق دیدار می کند که طی ماه‌ها اخیر آمریکا تلاش کرده است با بازگرداندن تحریم های مالی و تجاری علیه ایران، جمهوری اسلامی را منزوی کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ۱۸ اردیبهشت با خروج از توافق شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام دستور بازگشت تمام تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران را صادر کرد.

این در حالی است که عراق با ایران و آمریکا روابط نزدیکی دارد. عراق به رغم این که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در جهان محسوب می شود، به واردات برق و گاز از ایران متکی است.

آسوشیتدپرس، می‌گوید، ریک پری در راس یکی از بزرگترین هیات‌های اقتصادی و تجاری آمریکایی به عراق رفته تا مقام‌های این کشور را ترغیب کند که وابستگی خود به ایران را قطع کنند.

وزیر انرژی آمریکا در یک کنفرانس خبری در بغداد گفت: زمان آن فرا رسیده است که عراق وابستگی به واردات انرژی از دیگران را قطع کند و در جهت استقلال در تولید انرژی گام بردارد.

آقای پری تصریح کرد: من اینجا هستم به شما بگویم آمریکا و بخش تجاری این کشور آماده‌ا‌‌ند در این مسیر درکنار شما بایستند و به شما کمک کنند.

آمریکا ماه گذشته یک معافیت ۴۵ روزه به عراق داد تا واردات گاز از ایران را ادامه دهد، اما کارشناسان بین المللی حوزه انرژی می گویند که عراق برای توقف خرید گاز از ایران به یکسال زمان نیاز دارد تا منابع جایگزینی برای آن پیدا کند.

براساس گزارش دولت عراق این کشور روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از ایران می خرد. بخش اصلی این گاز خریداری شده از ایران برای تولید برق در نیروگاهها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ریک پری پس از دیدار با نخست وزیر عراق، وزیر نفت و رئیس جمهوری این کشور عازم اقلیم خودمختار کردستان عراق شد.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیری عراق پیشتر اعلام کرده بود که ریک پری در راس یک هیات ۵۰ نفره از بازرگانان آمریکایی به بغداد سفر می‌کند.

ایران سال گذشته فروش گاز به عراق را آغاز کرد و برای صادرات گاز به بصره نیز آماده می‌شود.

خبرگزاری رویترز روز ۱۵ آذرماه از قول حیان عبدالغنی مدیر شرکت دولتی گاز جنوب عراق گزارش داد که این کشور تا دو سال آینده نمی‌تواند بدون گاز ایران به سر کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که تولید گاز عراق تا سال ۲۰۲۰ به سالانه ۱۳.۴ میلیارد متر مکعب خواهد رسید که نسبت به تولید کنونی، افزایشی ۴۵ درصدی خواهد داشت.

وی گفت که تولید کنونی گاز عراق کفاف نیازهای بخش نیروگاهی را نمی‌دهد و حداقل دو سال زمان لازم است که پروژه‌های گازی عراق توسعه یابد.

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس و رادیو فردا ؛ خ
XS
SM
MD
LG