لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

غیبت روحانی در نخستین جلسه مجمع تشخیص به ریاست لاریجانی


پس از آنکه هفته گذشته رهبر جمهوری اسلامی در حکمی صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه را به سمت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزید، نخستین جلسه مجمع به ریاست او برگزار شد، اما در این نشست حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، حضور نیافت.

در نشستی که روز شنبه ۱۵ دی برگزار شد، محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبری جمهوری اسلامی برای معارفه رئیس جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت و پس از معارفه صادق لاریجانی رسماً هدایت این نهاد را به عهده گرفت.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نخستین بار با حکم آیت‌الله خمینی در ۱۷ بهمن ۱۳۶۶ برای حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان تشکیل شد و در بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، در این قانون به رسمیت شناخته شد.

در زمان تشکیل اولیه این نهاد در سال ۶۶، رئیس‌جمهور وقت علی خامنه‌ای عهده‌دار ریاست آن بود و این روال که رئیس‌جمهور ریاست این مجمع را به عهده داشته باشد، تا پایان دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی در سال ۷۶ نیز ادامه داشت.

اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶، رهبر ایران در حکم جدیدی برای انتصاب اعضای مجمع، آقای هاشمی رفسنجانی را که دوره ریاست جمهوری‌اش رو به پایان بود، به ریاست این نهاد منصوب کرد و او تا زمان درگذشت خود در سال ۹۵، این سمت را همچنان به عهده داشت.

از آنجا که در آیین‌نامه این نهاد، موضوع انتخاب رئیس مسکوت مانده، درگذشت آقای هاشمی به ابهام در مورد اداره جلسات مجمع دامن زد تا اینکه در بهمن ماه ۹۵ اعلام شد که به دستور رهبر ایران، محمدعلی موحدی کرمانی از چهره‌های نزدیک به او ریاست مجمع را به عهده خواهد داشت.

بعدتر در مردادماه ۹۶، رهبر جمهوری اسلامی حکم جدیدی برای معرفی اعضای این نهاد منتشر کرد که در آن محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع شد، اما از زمان این انتصاب، حسن روحانی رئیس‌جمهور در نشست‌های این نهاد حاضر نشد، و صادق لاریجانی و علی لاریجانی، رؤسای قوه قضائیه و مجلس، کمتر در ساختمان مجمع تشخیص دیده شدند.

در مورد غیبت حسن روحانی، حسام‌الدین آشنا از مشاوران او، گفته بود که ریاست بر مجمع تشخیص مصلحت نظام را حق رؤسای جمهور است و رؤسای جمهور وقتی با عنوان حقوقی خود در مجمعی قانونی شرکت می‌کنند «نمی‌توانند ریاست فرد دیگری را بر آن بپذیرند».

اکنون با تشکیل نخستین نشست مجمع به ریاست صادق لاریجانی، به نظر می‌رسد که غیبت حسن روحانی در این جلسات این نهاد همچنان ادامه دارد. به خصوص که رؤسای قوای مجریه و قضائیه در موضوعات مختلفی اختلاف نظر دارند و بحث و جدال آنها به فضای عمومی هم کشیده است.

احمدی‌نژاد هم غایب بود

اما دیگر غایب نشست روز شنبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمود احمدی‌نژاد بود که به عکس حسن روحانی از حاضران همیشگی جلسات این نهاد در دوره ریاست هاشمی شاهرودی بود.

آقای احمدی‌نژاد که درگیری و تقابل او با صادق لاریجانی در دوره ریاست جمهوری‌اش حتی به مداخله صریح رهبر جمهوری اسلامی انجامید، پیشتر در چند نامه سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای، صادق لاریجانی را فاقد صلاحیت و مشروعیت برای اداره دستگاه قضایی خوانده و خواستار برکناری او شده بود.

این نامه‌ها البته بی‌پاسخ ماند، اما انتصاب صادق لاریجانی به ریاست مجمع تشخیص و عضویت در شورای نگهبان همزمان با حفظ ریاست قوه قضائیه پاسخ روشنی به خواسته‌های رئیس‌جمهور پیشین برای برکناری صادق لاریجانی بود.

XS
SM
MD
LG