لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۸

آمریکا شرکت نفت دولتی ونزوئلا را تحریم کرد


جان بولتون و استیو منوچین در یک نشست خبری مشترک خبر تحریم‌ شرکت نفت دولتی ونزوئلا را اعلام کردند.
جان بولتون و استیو منوچین در یک نشست خبری مشترک خبر تحریم‌ شرکت نفت دولتی ونزوئلا را اعلام کردند.

ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تحریم‌هایی را علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا موسوم به «پی‌دی‌وی‌اس‌ای» وضع کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این اقدام آمریکا در راستای تشدید فشار بر نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری که مشروعیت او زیر سوال رفته است‎، ارزیابی می شود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، و استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در یک نشست خبری مشترک خبر این تحریم‌ها را اعلام کردند.

آقای بولتون به خبرنگاران گفت: «ما به علنی کردن فساد مادورو و همقطاران وی ادامه می‌دهیم و اقدام امروز برای اطمینان از این است که دارایی‌های مردم ونزوئلا دیگر به غارت نخواهد رفت».

آقای منوچین هم گفت که این تحریم‌ها با هدف جلوگیری کردن از انتقال منابع بیشتر منابع این کشور بحران‌زده تا زمانی که قدرت به یک دولت موقت یا دولت انتخابی به شیوه دموکراتیک منتقل شود.

وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد: ایالات متحده کسانی که مسئول زوال تراژیک ونزوئلا هستند را پاسخگو می‌کند و همچنان از مجموعه کامل ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی خود برای حمایت از رئیس جمهور موقت خوان گوایدو، مجلس ملی و تلاش‌های مردم ونزوئلا برای احیا دموکراسی در این کشور استفاده خواهد کرد.

مقام های آمریکایی می‌گویند، تحریم روز دوشنبه دسترسی نیکلاس مادورو را به منابع درآمدی حاصل از فروش نفت قطع خواهد کرد.

جان بولتون در همین زمینه گفته است، این تحریم علاوه بر مسدود کردن هفت میلیارد دلار از دارایی های شرکت نفت دولتی ونزوئلا، ۱۱ میلیارد دلار از پیش فروش نفت سال آینده را نیز مسدود خواهد کرد.

با این حال استیو منوچین گفت که «سیتکو»، زیرمجموعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا تا زمانی که در آمدهایش در یک حساب مسدود شده در ایالات متحده واریز ‌شود می‌تواند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

سیتکو یک مجموعه بزرگ زنجیره‌ای از پمپ بنزین ها در آمریکا است که متعلق به شرکت نفت دولتی ونزوئلا است.

آقای منوچین همچنین تاکید کرده است که عرضه محصولات نفتی در بازار آمریکا به اندازه کافی است و نگرانی در خصوص کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

جان بولتون نیز گفته است که ارزیابی حاکی از آن است که مقامهای ارتش ونزوئلا از وضعیت وخیم اقتصادی آگاهند و به دنبال راهی برای حمایت از دولت مجلس ملی هستند.

این در حالی است که رویترز می‌گوید، فرماندهان ارتش ونزوئلا تاکنون در کنار نیکلاس مادور ایستاده اند و نشانه‌ای از از شکاف در بین آنها تاکنون رویت نشده است.

این در حالی است که خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا و رقیب مادورو در پیامی از ارتش خواست از مردم حمایت کند . وی همچنین از سربازان خواسته‌است به مردم شلیک نکنند.

دولت ونزوئلا از حمایت روسیه، ایران، ترکیه، سوریه، چین، کوبا و بولیوی برخوردار است. شمار کشورهایی که حمایت خود را از گوایدو اعلام کرده‌اند، از جمله در اروپا یا قاره آمریکا، به‌مراتب بیشتر است و روز دوشنبه استرالیا نیز به جمع آن‌ها پیوست.

با استفاده از گزارش رویترز و آسوشیتدپرس؛ خ
XS
SM
MD
LG