لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۴

محمد باقری: اگر تنگه هرمز را ببندیم مسئولیتش را هم برعهده می‌گیریم


گفته‌های محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نخستین اظهار نظر یک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی درباره حملات اخیر علیه نفتکش‌هاست.
گفته‌های محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، نخستین اظهار نظر یک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی درباره حملات اخیر علیه نفتکش‌هاست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران ضمن رد اتهامات آمریکا درباره حمله به نفتکش‌ها گفت که اگر جمهوری اسلامی قصد انجام این اقدامات را داشته باشد، آن را «به صورت علنی و پر قدرت» اعلام خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز دوشنبه ۲۷ خرداد اتهامات مقامات آمریکا مبنی بر نقش داشتن جمهوری اسلامی در انفجارهای فجیره و حمله به دو نفتکش در دریای عمان را رد کرد.

وی اضافه کرد: «چنانچه جمهوری اسلامی ایران اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس را داشته باشد، به دلیل قدرتمندی کشور و نیرو‌های مسلح، آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد».

وی تاکید کرد که اگر جمهوری اسلامی «اراده‌ای در بستن تنگه هرمز» داشته باشد، « آن قدر شجاعت داریم که مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیریم».

این نخستین اظهار نظر یک فرمانده ارشد نظامی جمهوری اسلامی درباره حملات روز پنج‌شنبه علیه دو نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان است.

آقای باقری همچنین گفت که اگر جمهوری اسلامی بخواهد تنگه هرمز را ببندد «این‌گونه نیست که شناور یا نفتکشی بتواند از این تنگه عبور کند».

پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد که دو نفتکش حامل میعانات گازی به نام‌های «فرونت التر» متعلق به نروژ و «کوکو‌کا کاریجس» متعلق به ژاپن هدف حمله قرار گرفتند و دچار آتش‌سوزی شدند.

آمریکا و شماری از متحدانش ایران را عامل این حمله معرفی کرده‌اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، این اتفاق را «فراتر از مشکوک» خوانده است.

اردیبهشت ماه گذشته نیز چهار کشتی شامل یک نفتکش عربستانی در نزدیکی آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفت. عربستان و آمریکا در هر دو مورد انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند.

در همین حال وزیر انرژی عربستان سعودی خواستار حفاظت جمعی از خطوط تجاری دریایی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خالد الفالح این مطلب را روز دوشنبه در توکیو و پس از شرکت در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری ژاپن و عربستان بیان کرد.

او گفت: «ما به‌رغم برخی تلاش‌ها برای هدف قرار دادن تأسیساتمان، از زیرساخت‌ها و قلمروی خود حفاظت خواهیم کرد».

وزیر انرژی عربستان در ادامه اضافه کرد که «اما خطوط دریایی تجارت جهانی را باید به طور جمعی و با کمک قدرت‌های دیگر نیز حفاظت کرد، اما [برای این امر] لازم است که بقیه جهان نیز توجه کافی داشته باشد».

حملات به نفت‌کش‌ها در حالی رخ داده که تنش لفظی بین مقامات ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر به بی‌سابقه‌ترین شکل ممکن در سال‌های اخیر رسیده است.

در همین حال مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفته بود، گرچه «تردیدی وجود ندارد» که ایران مسئول حمله به دو کشتی نفتکش در دریای عمان است ولی ایالات متحده قصد ندارد تا با تهران وارد جنگ شود.

XS
SM
MD
LG