لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۹

اسپر: شاید برخی از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از میادین نفتی در سوریه باقی بمانند


وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید هنوز شماری از نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه باقی مانده‌اند.
وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید هنوز شماری از نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه باقی مانده‌اند.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید در حال رایزنی‌هایی درباره این گزینه است که گروه کوچکی از نیروهای آمریکایی برای حفاظت از میادین و تأسیسات نفتی و همچنین ادامه مقابله با داعش در شمال شرقی سوریه باقی بمانند.

آقای اسپر که به افغانستان سفر کرده است روز دوشنبه ۲۹ مهر در نشستی خبری در کابل گفت هنوز در این باره به تصمیم نهایی نرسیده و چنین پیشنهادی را به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، ارائه نکرده است.

وزیر دفاع ایالات متحده همچنین گفت هنوز شماری از نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه باقی مانده‌اند و در حال همکاری با نیروهای کُرد برای حفاظت از میادین نفتی از دست داعش هستند.

پیش از سخنان مارک اسپر شماری از رسانه‌های آمریکایی گزارش داده بودند که تعدادی از نیروهای آمریکایی در سوریه باقی خواهند ماند تا از میادین نفتی در شمال آن کشور محافظت کنند.

روزنامه واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشت بسیاری از میادین نفتی سوریه در مناطق کردنشین واقع شده و مأموریت نیروهای باقی‌مانده در شمال شرق سوریه محافظت از این میادین است تا به دست روسیه یا نیروهای بشار اسد نیفتد.

شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا نیز از قول یک مقام آمریکایی گزارش داد وظیفه نیروهایی که در سوریه باقی می‌مانند حفاظت از میادین نفتی و زیرساخت‌های انرژی از دست داعش است.

تولید نفت سوریه پس از آغاز جنگ این کشور به شدت افت کرد و از حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۱ به حدود ۱۶ هزار بشکه در سال ۲۰۱۸ سقوط کرد.

بخش عمده‌ای از میادین نفتی سوریه در شمال شرق این کشور قرار دارد و در کنترل نیروهای نظامی کُرد است.

سوریه در حال حاضر نیاز به نفت خود را از طریق واردات از ایران تأمین می‌کند و بر اساس آمارهای شرکت ردیابی نفتکش‌ها، «تانکر ترکرز»، ایران از ماه مه سال جاری (اردیبهشت) تا پایان ماه سپتامبر، در مجموع بیش از ۹.۵ میلیون بشکه نفت تحویل سوریه داده است.

پس از دستور دونالد ترامپ، خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه آغاز شد و به گزارش رویترز، روز دوشنبه بخشی از آنها از سوریه وارد استان دهوک، در اقلیم کردستان عراق، شدند.

آمریکا پیش از این نزدیک یک‌هزار نیرو در سوریه داشت و اکنون گزارش می‌شود حدود ۲۰۰ نظامی این کشور در سوریه باقی خواهند ماند و بقیه به عراق خواهند رفت.

خروج نیروهای نظامی آمریکا از شمال شرق سوریه که با آغاز عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای نظامی این کشور همراه بود، با واکنش‌های تند دمکرات‌ها و حتی بسیاری از جمهوری‌خواهان مواجه شده است.

نیروهای نظامی کُرد سوریه که ترکیه آنها را شاخه‌ای از گروه تروریستی «پ کا کا» می‌داند، منطقه شمال شرق سوریه را از داعش پاکسازی کردند و چندین سال است که کنترل این منطقه را در دست دارند.

اخیرا در قالب توافق میان آمریکا و ترکیه، نیروهای کرد شروع به عقب‌نشینی از مرزهای ترکیه تا عمق ۳۰ کیلومتری خاک سوریه کردند.

منابع: رویترز، واشنگتن‌پست، سی‌بی‌اس، وال‌استریت جورنال، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG