لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۱

چالش تازه جانسون؛ رای «موافق» و «مخالف» پارلمان بریتانیا در مورد برگزیت


نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده بود اگر نمایندگان پارلمان جدول زمانی او برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کنند، خواستار برگزاری انتخابات می‌شود.
نخست‌وزیر بریتانیا هشدار داده بود اگر نمایندگان پارلمان جدول زمانی او برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا را رد کنند، خواستار برگزاری انتخابات می‌شود.

قانون‌گذاران مجلس عوام بریتانیا از یک سو به‌طور اصولی به طرح بوریس جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا رای «موافق» داده و از سوی دیگر با زمان‌بندی نخست‌وزیر «مخالفت» کرده‌اند.

این نخستین بار از سال ۲۰۱۶، از زمان همه‌پرسی در مورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است، که پارلمان از ماهیت یک طرح خروج از سوی دولت حمایت می‌کند.

این حمایت، هرچند احتمالا خبری خوشی برای بوریس جانسون است، اما به‌معنای پایان کار نیست و چالش‌های دولت جانسون نیز تمام نشده است.

قانون‌گذاران بریتانیایی همزمان با رای موافق خود به ماهیت طرح برگزیت، امکان عملی‌شدن آن در زمان‌بندی مورد نظر نخست‌وزیر، یعنی ۳۱ اکتبر، را تقریبا ناممکن ساخته‌اند.

مجلس عوام بریتانیا با مدت کوتاهی که دولت برای بررسی طرح خروج تعیین کرده مخالفت کرده‌است. طرحی که بیش از ۱۰۰ صفحه است.

آقای جانسون ۳۰ مهر ماه در نشست خود با نمایندگان گفته بود «اگر پارلمان مانع برگزیت شود و به جای آن راه خودش را برود و بخواهد همه چیز را تا ژانویه و حتی بیشتر به تعویق بیندازد، آن وقت در چنین شرایطی با نهایت تاسف باید بگویم از آنجا که این لایحه باید به سرانجام برسد، به سمت برگزاری انتخابات پیش می‌رویم».

دولت بریتانیا قصد داشت در بازه‌ای کوتاه و تا روز پنج‌شنبه لایحه برگزیت را به تصویب برساند، اما برخی از نمایندگان امیدوارند تغییراتی در آن ایجاد کنند.

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، اواخر روز سه‌شنبه گفت پیشنها او این است که ۲۷ عضو باقی‌مانده در اتحادیه به تعویق در زمان خروج بریتانیا رای دهند.

بوریس جانسون بارها گفته بود به هیچ وجه حاضر نیست مهلت ۳۱ اکتبر را به تعویق بیندازد. بنا بر گزارش‌ها او در نامه‌ای که پای آن را امضا نکرده از اتحادیه اروپا خواسته برگزیت را عقب بیاندازد.

پارلمان بریتانیا ۲۷ مهر طرحی را به تصویب رساند که خواستار تعویق سه ماهه در خروج این کشور از اتحادیه اروپا می‌شود.

بنا بر این طرح که با ۳۲۲ رای موافق در برابر ۳۰۶ رای مخالف تصویب شد، حتی اگر طرح آقای جانسون درباره شرایط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به تصویب نهایی پارلمان برسد، اجرای برگزیت می‌تواند تا سه ماه به تعویق بیفتد.

اسوشیتدپرس، بی‌بی‌سی، رویترز، رادیو فردا/ت
XS
SM
MD
LG