لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

رئیس پارلمان بریتانیا درخواست رای‌گیری مجدد درباره برگزیت را رد کرد


موافقان برگزیت رئيس پارلمان بریتانیا را به نقض بی‌طرفی متهم کرده‌اند.
موافقان برگزیت رئيس پارلمان بریتانیا را به نقض بی‌طرفی متهم کرده‌اند.

جان برکو، رئیس پارلمان بریتانیا، روز دوشنبه ۲۹ مهر با درخواست دولت برای رای‌گیری مجدد درباره توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا درباره برگزیت مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان برکو درباره مخالفتش با درخواست دولت گفت طرح دولت روز شنبه به رای گذاشته شد و در این فاصله هیچ تغییری در این طرح صورت نگرفته و رای‌‌گیری مجدد «تکراری و خلاف مقررات» است.

به این ترتیب بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، برای تصویب طرح مورد توافق با اتحادیه اروپا با مشکل جدی روبرو خواهد شد.

نظر رئیس پارلمان بریتانیا با مخالفت شدید نمایندگان طرفدار برگزیت مواجه شده که می‌گویند به آنها اجازه داده نشده تا به طرح پیشنهادی بوریس جانسون رای بدهند و رئيس‌ پارلمان بریتانیا بی‌طرفی خود را حفظ نکرده است.

تحت تاثیر ناکامی‌های مکرر دولت جانسون، ارزش پوند بریتانیا در برابر دلار کاهش یافت و به حدود ۱.۲۹ رسید.

از سوی دیگر، در نتیجه شکست دولت در جلسه روز شنبه پارلمان بوریس جانسون طبق قانونی که پارلمان تصویب کرده بود مجبور شد در نامه‌ای از اتحادیه اروپا بخواهد روند اجرای برگزیت را سه ماه به تاخیر بیاندازد.

آقای جانسون این نامه را بدون امضا برای اتحادیه اروپا ارسال کرد و همراه آن در نامه‌ای با امضا مخالفت خود با این تعویق را که به نظر او مخرب است، توضیح داد.

اتحادیه اروپا به جای پذیرش درخواست بوریس جانسون برای تعویق سه ماهه تصمیم گرفت با زمان بازی کند. از منظر اتحادیه اروپا تعویق در این تصمیم‌گیری می‌تواند از یک ماه تا شش ماه و حتی طولانی‌تر شود.

تا مهلت تعیین شده برای برگزیت و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا ده روز باقی مانده و سیاستمداران بريتانيا کماکان در مورد خروج با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا و یا برگزاری یک همه‌پرسی دیگر اختلاف‌نظر جدی دارند.

دولت بریتانیا و نخست‌وزیر تاکید می‌کنند که این کشور روز ۳۱ اکتبر از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. پارلمان روز سه‌شنبه در مورد لایحه توافق خروج از اتحادیه اروپا رای‌گیری خواهد کرد و پس از آن تغییرات پیشنهادی به بحث و رای گذاشته خواهد شد.

وزیران دولت بریتانیا می‌گویند از حمایت کافی اعضای پارلمان برای تصویب کلیات طرح برخوردارند ولی این نگرانی وجود داد که با تصویب اصلاحیه‌هایی در پارلمان مضمون اصلی طرح بوریس جانسون به کلی تغییر کند.

حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در نظر دارد اصلاحیه‌هایی از جمله پیشنهاد برگزاری یک همه‌پرسی دیگر را در این لایحه بگنجاند که برای اکثریت نمایندگان حزب محافظه‌کار غیرقابل قبول است.

یک سخنگوی بوریس جانسون گفت اگر این لایحه به نسبت طرح پیشنهادی نخست‌وزیر تفاوت زیادی پیدا کند، تصویب آن در پارلمان زیر سئوال خواهد رفت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر / ک.ر
XS
SM
MD
LG