لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

وزارت اطلاعات می‌گوید کارکنان شبکه اینترنشنال باید کار در این رسانه را متوقف کنند‎


وزارت اطلاعات مدعی شد که کارکنان شبکه اینترنشنال «مورد تعقیب بین الملل نیز قرار خواهند گرفت»
وزارت اطلاعات مدعی شد که کارکنان شبکه اینترنشنال «مورد تعقیب بین الملل نیز قرار خواهند گرفت»

وزارت اطلاعات ایران اقدامات شبکه ایران اینترنشنال را «مصداق همکاری با دشمنان ایران در اقدامات تروریستی» خواند و مدعی شد که افرادی را به اتهام «ارسال اطلاعات به این شبکه» بازداشت کرده است.

این وزارتخانه روز شنبه ۹ آذر در اطلاعیه‌ای با اشاره به صدور حکم ممنوع المعامله شدن کارکنان شبکه اینترنشنال مدعی شد که آنان «مورد تعقیب بین الملل نیز قرار خواهند گرفت».

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در ۱۰ سال گذشته بارها تعدادی از افراد را با ادعای همکاری آنان با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور بازداشت کرده‌اند. این ادعا توسط این رسانه‌ها رد شده و آنان اعلام کرده‌اند که هیچ همکاری در داخل ایران ندارند.

در سال‌های گذشته همچنین نهادهای امنیتی با فشار به خانواده روزنامه نگاران شاغل در رسانه‌های فارسی زبان خواستار کناره‌گیری آنان از کارشان شده‌اند.

در همین حال وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه خود اعلام کرد: «آن دسته از کارکنان شبکه‌ها که ضمن ابراز ندامت، همکاری خود را با شبکه‌های ماهواره‌ای متوقف نمایند، مشمول عفو و رافت اسلامی قرار خواهند گرفت.»

گفت‌وگو با صادق صبا درباره محدودیت‌های جمهوری اسلامی علیه کارکنان ایران اینترنشنال
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:02 0:00

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه ایران، روز سه‌شنبه، پنجم آذر، گزارش داده بود که برخی از کارمندان «کلیدی و موثر» شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال «با محدودیت‌های قضایی و حقوقی در مورد اموال خود مواجه شده‌اند».

مرداد سال ۹۶ نیز قوه قضاییه ایران بیش از ۱۵۰ نفر را که در بخش فارسی بی‌بی‌سی به فعالیت مشغول بودند یا پیشتر در این رسانه فعالیت می‌کردند ممنوع‌المعامله کرد.

در ماه‌های اخیر شماری از روزنامه‌نگاران رادیو فردا نیز توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی ممنوع‌المعامله شده‌اند.

در همین حال جیمی فلای، رئیس رادیو آزادی، در توئیتر خود نوشت: «همان رژیمی که معترضان را در خیابان‌ها می‌کشد، اکنون ایرانیانی را که در رادیو فردا و دیگر رسانه‌ها به کار مشغول‌اند هدف قرار داده است؛ کسانی که تنها تلاش‌شان،‌ رساندن بی‌طرفانه اخبار و اطلاعات به مردم ایران است.»

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) روز سه‌شنبه پنجم آذر با صدور بیانیه‌ای تهدید و فشار نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران ایرانی فعال در خارج از کشور را محکوم کرده بود.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در روزهای گذشته روزنامه‌نگاران فعال در رسانه‌هایی چون رادیو فردا، بی‌بی‌سی، صدای امریکا، ایران اینترنشنال، من و تو و کیهان لندن، هدف تهدیدهای نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده‌اند.

در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۹، ایران از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

XS
SM
MD
LG