لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۶

دیده‌بان حقوق سوریه از کشته شدن «۱۴ نیروی متحد ایران» در حملات منتسب به اسرائیل خبر داد


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه دوم آذر از تازه‌ترین حمله هوایی منتسب به اسرائیل در سوریه و «کشته شدن ۱۴ تن از نیروهای متحد ایران» خبر داد.

ساعاتی پیش از آن، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گزارش کشته شدن پنج عضو نیروی قدس سپاه پاسداران در حمله روز ۲۸ آبان اسرائیل را «تکذیب» کرده بود.

حملاتی از این دست ظاهرا پس از انتشار گزارش‌هایی درباره حضور فرمانده نیروی قدس در منطقه افزایش یافته است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، حمله جدید اسرائیل شنبه شب در مرز البوکمال در استان شرقی دیرالزور که با عراق همجوار است رخ داد.

بر اساس این گزارش، ۱۴ تن از نیروهای افغانی و عراقی متحد ایران در این حملات کشته و دو پست نظامی و خودروهای آنان منهدم شد.

اسرائیل، سوریه، عراق و ایران هنوز به گزارش تازه دیده‌بان حقوق بشر سوریه واکنش نشان نداده‌اند اما این گروه که از بریتانیا رخدادهای روزانه جنگ ده ساله داخلی سوریه را نظاره می‌کند، معمولا یک منبع خبری معتبر محسوب می‌شود.

ارتش اسرائیل مسئولیت حمله بامداد ۲۸ آبان علیه پادگان مقر لشگر هفت ارتش سوریه را با این توجیه که «نیروهای قدس سپاه پاسداران» در آن فعال بوده‌اند، رسما و سریعا قبول کرد.

بنی گانتس وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز در آن روز گفته بودند که حملات هوایی کشورشان علیه ایران و سوریه، با این «پیام» صورت گرفته که بمب‌گذاری در مرز سوریه و اسرائیل «تحمل نخواهد شد».

ارتش اسرائیل همچنین گفته بود که «واحد ۸۴۰ نیروی قدس» عامل کارگذاری مواد انفجاری در آغاز هفته گذشته در بلندی‌های جولان بوده است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، که یک روز بعد از آن حمله هوایی اسرائیل، به عنوان نخستین وزیر خارجه آمریکا پس از تسلط ۵۳ ساله اسرائیل بر بخش وسیعی از جولان از این بلندی‌ها دیدار کرد، گفت: «آمریکا حق اسرائیل را برای دفاع از مردم خود محترم می‌شمارد».

دو حمله هوایی به سوریه به فاصله کوتاهی در روزهای ۲۸ آبان و اول آذر، پس از دوره‌ای سکوت نسبی در این نوع حملات اسرائیلی، ممکن است با گزارش‌های ادعایی در مورد حضور اسماعیل قاآنی در منطقه مرتبط باشد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که اسماعیل قاآنی روز ۲۸ آبان در جریان «سفر محرمانه‌اش» به عراق، با فرماندهان نیروهای عراقی متحد ایران وهمچنین با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده بود.

اما سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یک‌شنبه گزارش آسوشیتدپرس را «خبرسازی و گمانه‌زنی رسانه‌ای در ایام فقر خبری» نامید و تکذیب کرد.

آقای خطیب‌زاده کشته شدن پنج عضو نیروی قدس در حمله روز ۲۸ آبان اسرائیل در سوریه را «تایید نکرد» و افزود: «رژیم اشغالگر قدس (اسرائیل) می‌داند که فصل بزن در‌ رویی خیلی وقت است تمام شده و با احتیاط حرکت می‌کند».

سخنگوی وزارت خارجه ایران این را نیز گفت که «حضور ایران در سوریه مستشاری است و اگر کسی در این حضور خللی ایجاد کند، پاسخ کوبنده‌ای می‌گیرد».

از سوی دیگر، خبرنگاران امور نظامی اسرائیل گزارش داده‌اند که کشورشان پس از روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، به حملات «علیه اهداف ایرانی» در سوریه ادامه خواهد داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که فعالانِ خبررسان این گروه روز ۲۴ آبان نیز در «دره محسنات» در شهرک البوکمال سوریه که در کنترل نیروهای بشار اسد و شبه‌نظامیان وابسته به ایران است، شاهد حملات جنگنده‌ها و دود برخاسته از اهداف بمباران شده بودند.

XS
SM
MD
LG