لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۳

پای گفت‌وگوهای صوتی به اینستاگرام باز می‌شود؟


مجله فناوری: اینستاگرام قصد دارد تا برخی امکانات جدید را در این سامانه تقویت کند. شرکت اسپیس‌ایکس هم قصد دارد برخی قابلیت‌ها برای اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در خودروهای و وسایل حمل و نقل فعال کند.

تحول در اینستاگرام

اینستاگرام به دنبال آن است که از قابلیت‌های کلاب‌هاوس در توسعه پلت‌فرم خود استفاده کند. کلاب‌هاوس با استقبال زیادی روبه‌رو شده است به همین دلیل اینستاگرام و فیس‌بوک هم به دنبال کپی از این امکانات شبکه اجتماعی هستند.

کلاب‌هاوس یک شبکه جدید اجتماعی مبتنی بر صداست. این شبکه که اکنون کمتر از یک سال دارد، روزانه شاهد بحث‌های جذاب صوتی در حوزه‌های مختلف است و گرچه در حال حاضر عضوگیری آن محدود به کاربران آی‌او‌اس است اما ایرانی‌های هم در آن حضور فعال دارند.

حالا اینستاگرام در صدد افزودن قابلیت‌هایی است که بتواند برخی از امکانات کلاب‌هاوس را به کاربرانش ارائه کند و یکی از این برنامه‌ها، اضافه کردن چت‌روم صوتی و رمزنگاری دو سویه در آینده نزدیک است.

با استفاده از چنین قابلیتی، کاربران می‌توانند کاربران دیگر را به یک گفت‌وگوی صوتی اضافه کنند.

به تازگی نسخه سبک‌تر اپلیکیشن اینستاگرام با حجم دو مگابایت در دسترس کاربران قرار گرفته، و این نسخه با توجه به سبک بودن، مناسب دستگاه‌های قدیمی با سخت‌افزار ضعیف‌تر است.

البته برای سبک بودن، برخی از امکانات این اپلیکیشن مانند فیلترهای سنگین در آن قابل دسترس نیست.

اینترنت ماهوره‌ای به خودروها می‌آید

اسپیس‌ایکس قصد دارد تا مجوزهای لازم برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در وسایل حمل نقل عمومی مانند خودروها، کامیون‌ها، قایق‌‌ها و هواپیماها به دست آورد. این سیاست به افزایش درآمد استارلینک منجر خواهد شد.

با این روش کاربران در حالت حرکت هم می‌توانند از اینترنت فضایی استارلینک استفاده کنند.

این سیستم در گام اول برای خودروهای بزرگ مانند اتوبوس یا کامیون در دسترس است و احتمالاً در فازهای بعدی برای خودروهای سواری قابل استفاده خواهد بود.

ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌ایکس و ماک تسلا
ایلان ماسک، بنیانگذار اسپیس‌ایکس و ماک تسلا

در فاز اول خودروهای تسلا از این قابلیت برخوردار نخواهند بود، اما در آینده اضافه شدن این توانایی، می‌تواند خودروهای تسلا را جذاب‌تر کند.

در حال حاضر اینترنت فضایی استارلینک در مراحل اولیه قرار دارد و بیش از هزار ماهواره آن در مدار قرار گرفته است. در آینده این تعداد قرار است به ۱۲ هزار ماهواره برسد و شبکه قابلیت حداکثری داشته باشد.

در شرایط کنونی تجهیزات دریافت بزرگ است و قیمت آن بالاست، اما در آینده احتمالاً اندازه دستگاه ارسال و دریافت امواج کوچک‌تر و قیمت آن اقتصادی‌تر خواهد شد.

سرعت تاندربولت دو برابر می‌شود

تاندربولت روشی برای انتقال داده‌ها است که برای انتقال اطلاعات با سرعت و حجم بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت اینتل قصد دارد در نسل جدید تاندربولت موسوم به تاندربولت پنج، سرعت انتقال اطلاعات را دو برابر نسخه تاندربولت چهار کند.

هم‌اکنون تاندربولت چهار توانایی انتقال چهل گیگابیت‌برثانیه را دارد با این روش می‌توان دو مانیتور چهار کی را با نرخ نوسازی ۶۰ هرتز به رایانه وصل کرد اما با روش جدید تا چهار مانیتور با چنین کیفیتی را می‌توان با یک پورت، به رایانه وصل کرد.

اپل لنز واقعیت افزوده می‌سازد

شرکت اپل قصد دارد تا لنزهای واقعیت افزوده را توسعه دهد. این نوع از لنز تا یک دهه آینده به بلوغ خواهد رسید.

این لنزها به بینایی ماشین و تحلیل داده‌های بصری کمک خواهد کرد. استفاده از این لنز‌ها احتمالاً می‌تواند گوشی‌های تلفن همراه و دوربین‌های آنها را متحول کند و با کمک هوش مصنوعی عکاسی آینده را دگرگون کند.

با این لنزهای جدید، واقعیت افزوده با کیفیت بهتری در دسترس خواهد بود.

فایو جی به کیش رسید

در ادامه راه‌اندازی سایت‌های اینترنت فایو جی در ایران پس از تهران و مشهد، ارائه این اینترنت در جزیره کیش در ایران هم آغاز شده است.

شرکت ایرانسل پس از راه‌اندازی پنج سایت تجاری نسل پنجم اینترنت همراه در تهران و شیراز، حال به جزیره کیش رفته و سایت فایو جی را در این جزیره افتتاح کرده است.

بر اساس اعلام دولت ایران تا چهار سال آینده قرار است ۱۰ درصد جمعیت ایران از این شبکه استفاده کنند. عددی که کمتر از رشد آن در جهان خواهد بود.

اینترنت نسل پنجم همراه در جهان از اصلی‌ترین موارد توسعه در سال‌‌های آینده است. این تکنولوژی نقش مهمی در توسعه هوش مصنوعی، ارتباطات و استفاده از خودروهای خودران دارد.

XS
SM
MD
LG