لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

ارزیابی ادعای فرمانده سپاه که می‌گوید «زمان آن رسیده که به آمریکایی‌ها واکسن کرونا بدهیم»


سپاه اخیراً مدعی تولید و ارائه واکسن ضدکرونای نورا شده است.
سپاه اخیراً مدعی تولید و ارائه واکسن ضدکرونای نورا شده است.
حسین سلامی

حسین سلامی

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

«زمان آن رسیده که ما به آمریکایی‌ها واکسن [کرونا] بدهیم و اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم»

گمراه‌کننده

فرمانده کل سپاه پاسداران روز یکشنبه ۶ تیرماه در حاشیه مراسم موسوم به آغاز فرآیند کارآزمایی بالینی واکسن «نورا» در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، متعلق به سپاه پاسداران، گفت که در حال حاضر «به اندازه تنوع واکسن در جهان، در کشور ما تنوع وجود دارد».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین سلامی با بیان اینکه «الان زمان آن رسیده که ما به آمریکایی‌ها واکسن کرونا بدهیم»، ادامه داد: «اگر کمبودی دارند ما حاضریم به آنها کمک کنیم».

آیا ادعای او درست است؟ و در حال حاضر، شرایط واکسیناسیون، آمار ابتلا و تلفات در ایران و آمریکا به گونه‌ای است که ایران می‌تواند به امریکا، واکسن کرونا بدهد؟

بر اساس آمارها، تقریباً نیمی از جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری ایالات متحده به طور کامل در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و این روند با سرعت بیشتری ادامه دارد.

در ایران اما ذخیره واکسن کرونا در بسیاری از مراکز درمانی کشور به پایان رسیده؛ مسئولان نسبت به بروز «سونامی مرگ» هشدار می‌دهند؛ برخی سالمندان حتی با وجود دریافت پیامک مبتنی بر مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت دُز دوم، واکسنی دریافت نمی‌کنند و در مجموع تنها چهارم میلیون نفر از جمعیت ۸۳ میلیون نفری ایران، واکسن زده‌اند. از این رو، سخنان فرمانده سپاه، ادعایی گمراه‌کننده است؛ ادعایی که سعی می‌کند ذهن مردم را نسبت به وضعیت بحرانی کرونا، واکسیناسیون و آمار تلفات در ایران گمراه کند.

بنا بر اعلام وزارت بهداشت تا روز پنجم تیرماه، مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به پنج میلیون و ۶۱۳ هزار و ۱۴۰ دُز رسید. این در حالی است که ایران، برای واکسیناسیون جمعیت کل کشور به ۱۶۰ میلیون دُز و برای واکسیناسیون «گروه‌های هدف» حداقل به ۱۲۰ میلیون دُز واکسن نیاز دارد.

طبق آمارهای دولتی در ایران، در مجموع تنها حدود پنج درصد از جمعیت ایران دست‌کم یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند.

بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تا روز چهارم تیرماه، شمار کل جان‌باختگان کرونا در کشور ۸۳ هزار و ۵۸۸ نفر و آمار کل مبتلایان هم حدود سه میلیون و ۱۵۱ هزار نفر اعلام شده است. انتشار این ارقام در حالی صورت می‌گیرد که سازمان نظام پزشکی ایران آمار واقعی مرگ و میر کرونا در ایران را سه تا چهار برابر آمار وزارت بهداشت برآورد می‌کند.

گزارش رسانه‌های ایران در روزهای گذشته حاکی از بی‌نظمی و حضور شهروندان سالمند ایرانی در صف‌های طولانی دریافت نوبت تزریق واکسن است. به طوری که برخی سالمندان حتی با وجود دریافت پیامک مبنی بر مراجعه به مراکز درمانی برای دریافت دُز دوم، پس از مراجعه با پاسخ منفی مبنی بر نبود واکسن یا تغییر تاریخ تزریق مواجه می‌شوند.

در روزهای گذشته انتشار یک ویدیو از برخورد یک مأمور نیروی انتظامی با سالمندانِ منتظر در صف واکسن کرونا در رسانه‌های اجتماعی با واکنش زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

همزمان، مقام‌های مسوول در استان‌های مختلف ازافزایش شمار ابتلا به کرونا بویژه موج جدید این ویروس خبر می‌دهند. از جمله، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، با اشاره به «شرایط وخیم» ابتلا به کرونا و حتی «کمبود امکانات بیمارستانی» در استان سیستان و بلوچستان گفت: «تعداد موارد ابتلا خیلی بیشتر از پیش بینی‌هاست». به گفته محمدهادی عباسی، «در موج‌های قبلی ابتلای روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر بود اما اکنون به بیش از هزار نفر در روز رسیده است».

در همین خصوص، مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، با تأکید بر اینکه «آمار کنونی کرونا در سیستان و بلوچستان را باید چند برابر کنیم»، نسبت به بروز یک «فاجعه انسانی» و «سونامی مرگ» در این استان هشدار داده است.

این در حالی است که در آمریکا، رئيس‌جمهور این کشور روز ۲۰ خرداد، اعلام کرد که ایالات متحده با اختصاص ۳.۵ میلیارد دلار ۵۰۰ میلیون دُز واکسن فایزر برای کشورهای فقیر خریداری خواهد کرد. جو بایدن در اوایل خرداد هم رسماً اعلام کرده بود که «نیمی از افراد بزرگسال در امریکا به طور کامل واکسینه شده‌اند».

حتی طبق آمارهایی که در خود خبرگزاری‌های متعلق به جمهوری اسلامی منتشر می‌شود نیز بیش از نیمی از مردم آمریکا واکسن دریافت کرده‌اند و این کشور جزو «۱۰ کشور اول با بیشترین دوز تزریقی» به شمار می‌رود.

از این رو، مقایسه‌ای ساده میان آمار واکسیناسیون در ایران و آمریکا و همچنین نوع مدیریت این بحران نشان می‌دهد که سخنان فرمانده سپاه مبنی بر اینکه «الان زمان آن رسیده که ما به آمریکایی‌ها واکسن کرونا بدهیم»، ادعایی گمراه‌کننده است؛ او با این ادعا سعی می‌کند تا ذهن مردم را نسبت به وضعیت واکسیناسیون هم در ایران و هم در امریکا گمراه کند.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG