لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

آیا وعده رفع محرومیت ارتباطی سیستان و بلوچستان تحقق یافت؟


محمدجواد آذری جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی

وزیر سابق ارتباطات و فناروی اطلاعات

«محرومیت ارتباطی سیستان و بلوچستان تا اردیبهشت ۱۴۰۰ برطرف می‌شود»

تحقق‌نیافته

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ۷ دی‌ماه سال گذشته در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان وعده داد که «تا اردیبهشت ۱۴۰۰ کل محرومیت ارتباطی این استان برطرف می‌شود».

محمدجواد آذری جهرمی حتی تاکید کرده بود که برای تحقق این وعده، بعد از پایان سفر او «یکی از معاونان این وزارت‌خانه تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در این استان حضور خواهد داشت تا عملیاتی و میدانی محرومیت‌های ارتباطی استان برطرف شود».

حالا تقریباً نه ماه از این سخنان آذری جهرمی و چهارماه از مهلت وی برای تحقق این وعده می‌گذرد. آیا وعده وزیر سابق ارتباطات و فناروی اطلاعات تحقق یافت؟ و محرومیت ارتباطی استان سیستان و بلوچستان رفع شده است؟

بررسی اخبار و گزارش‌های منتشر شده در منابع مختلف خبری و حتی خبرگزاری‌های رسمی در جمهوری اسلامی، نشان می‌دهد که شهرها و روستاهای این استان همچنان با قطعی‌های مکرر اینترنت از چند ساعت تا چند هفته و محرومیت ارتباطی دست به گریبان هستند به طوری که ساکنان بسیاری از شهرها و روستاهای این استان، حتی از انجام کارهای عادی و روزمره خود از قبیل استفاده از دستگاه کارت‌خوان و یا شرکت در کلاس‌های درس آنلاین بازمانده‌اند و یا با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

از این رو، وعده وزیر سابق ارتباطات و فناروی اطلاعات در دولت حسن روحانی مبنی بر رفع محرومیت ارتباطی استان سیستان و بلوچستان تا اردیبهشت‌ماه گذشته، وعده‌ای «تحقق‌نیافته» است.

از جمله جدیدترین گزارش‌ها در خصوص استمرار مشکلات اینترنتی و ارتباطی در سیستان و بلوچستان، عضو مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه «چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری» روز ۲۴ شهریورماه گفت که «زیرساخت‌های اینترنتی در روستاهای سیستان و بلوچستان در پایین‌ترین حد ممکن است و کمترین ارتباط مخابراتی را داریم».

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، معین‌الدین سعیدی افزود: «در بسیاری از مناطق روستایی جنوب استان حتی دسترسی به شبکه تلفن همراه وجود ندارد؛ اینترنت که جای خود دارد».

به گفته وی «پایین‌ترین میزان دسترسی به شبکه اینترنت در جنوب سیستان و بلوچستان وجود دارد».

در همین روز، ملک فاضلی، عضو مجلس شورای اسلامی از شهر سراوان نیز گفت که «کمبود اینترنت، فریاد بهترین‌های جامعه یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان را به فلک رسانده است».

دو روز پیش از این سخنان نیز خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران جوان»، با انتشار گزارشی از «قطعی مکرر خطوط ارتباطی در جنوب سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان دشتیاری» خبر داد و نوشت که از سه هفته قبل، اینترنت روستای پرجمعیت «گواتر» قطع است و «خطوط همراه نیز قطعی‌های بسیاری دارد» اما همچنان «هیچ اقدامی برای حل این معضل نشده است».

این گزارش می‌افزاید که به دلیل قطع راه‌های ارتباطی مردم روستای گواتر، مثلا «اگر شبانه یک نفر مریضی حادی بگیرد، امکان مرگش به دلیل نرسیدن به بیمارستان زیاد است» و یا در «شهر تازه تأسیس بریس» با جمعیت بالغ بر پنج هزارنفر، کارهای روزمره‌ای همچون خرید و فروش با دستگاه کارت‌خوان متوقف می‌شوند.

بر پایه این گزارش، «قطعی مکرر اینترنت و خطوط همراه جان مردم را به لب می‌رساند».

در میانه‌های شهریورماه نیز گزارش‌هایی در خصوص قطع اینترنت دو روستای جاوشیر و کنارکمبان در شهرستان نیکشهر استان سیستان و بلوچستان منتشر شد به طوریکه ساکنان این دو روستا برای انجام کارهای روزمره و یا آموزش‌های آنلاین، ناچار به ارتفاعات مراجعه کردند.

وبسایت «صدای بلوچ» هم روز هفتم شهریورماه از قطع چندساعته تمامی «خطوط ارتباطی اعم از همراه اول، ایرانسل، ثابت و اینترنت مرکز شهرستان دلگان سیستان و بلوچستان» خبر داد و نوشت که خطوط ارتباطی این شهر، از چند روز قبل هم با مشکل قطعی‌های مکرر مواجه بوده است.

این گزارش، از قول آمنه قنبری، دهیار روستای نوک آباد گنبد شهرستان دلگان می‌افزاید که در این روستا، «خطوط تلفن همراه اول از یک ماه قبل قطع شده است».

اینها تنها شماری از گزارش‌ها در خصوص قطعی مکرر اینترنت و راه ارتباطی مردم در شهرها و روستاهای استان سیستان و بلوچستان طی هفته‌های اخیر هستند؛ گزارش‌هایی که همگی از استمرار محرومیت ارتباطی این استان و مشکلات و دردسرهای ناشی از آن خبر می‌دهند.

از این رو، وعده محمدجواد آذری جهرمی، وزیر سابق ارتباطات و فناروی اطلاعات در دولت حسن روحانی مبنی بر رفع محرومیت ارتباطی این استان تا اردیبهشت ۱۴۰۰، وعده‌ای است که هرگز تحقق‌ نیافت؛ این البته تنها بخش کوچکی از مشکلات مردم در سیستان و بلوچستان است؛ یکی از محروم‌ترین استان‌ها در جمهوری اسلامی.

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG