لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۶

همه چیز درباره هواپیمای تازه‌نفس ایرباس


مراسم ورود ایرباس ۲۲۰ به ناوگان هواپیمایی ایرفرانس در ۲۰ سپتامبر امسال
مراسم ورود ایرباس ۲۲۰ به ناوگان هواپیمایی ایرفرانس در ۲۰ سپتامبر امسال

ایرباس ۲۲۰ جدیدترین ساخته ایرباس حالا به خطوط هوایی ایرفرانس راه پیدا کرده و به دنبال ورود به خطوط هوایی مختلف است؛ اما این هواپیما که قرار است پروازهای ارزان قیمت را دچار تحول کند، چه ویژگی‌هایی دارد؟

بیش از سه سال پیش بود که هواپیمای ایرباس ۲۲۰ معرفی شد، این هواپیما اما در اولین حضورش در خطوط هوایی در اروپا با مشکلاتی روبه‌رو شد.

بر اساس گزارش رویترز این هواپیما در آغازین روزهای ورودش به خطوط هوایی جهان وارد کار در خط هوایی سوئیس شد که در آن زمان با مشکلاتی در زمینه موتور و ایمنی مواجه شده بود.

پس از بررسی و بر طرف شدن مشکل، کار این هواپیما در خطوط هوایی ادامه یافت، اما با شروع کرونا سفارش برای هواپیماهای جدید بسیار کاهش یافت و این عامل صدمه جدی به پروژه ساخت این هواپیما زد. حالا پس از کاهش بحران کرونا دوباره تقاضا برای این هواپیما افزایش پیدا کرده است.

شرکت ایرفرانس اولین فروند از ۶۰ فروند ایرباس ۲۲۰ را تحویل گرفته است این هواپیما در پرتقاضاترین بخش بازارهوایی قرار دارد اما هنوز شرکت‌های مختلف از عملکرد آن مطمئن نیستند، برای همین دست به عصا اقدام به خرید آن می‌کنند. اما اگر این مدل موفق شود اعتماد خطوط هوایی را به دست آورد، می‌تواند به یکی از پرفروش‌ترین هواپیماهای تاریخ تبدیل شود.

مدیران ارشد ایرفرانس در مراسم رونمایی از ایرباس ۲۲۰ به عنوان عضو جدید ناوگان هوایی این شرکت در ۲۹ سپتامبر امسال
مدیران ارشد ایرفرانس در مراسم رونمایی از ایرباس ۲۲۰ به عنوان عضو جدید ناوگان هوایی این شرکت در ۲۹ سپتامبر امسال

ایرباس ۲۲۰ مصرف سوخت پایینی دارد و نسبت به دیگر هواپیماهای شرکت ایرباس کمتر محیط زیست را آلوده می‌کند. به دلیل تعداد مسافر کمتر در مسیرهای کوتاه و متوسط، صرفه اقتصادی بالایی دارد و می‌تواند در خطوط هوایی ارزان‌قیمت از آن استفاده کرد.

شرکت ایرباس با خرید بخشی از شرکت بمباردیه و مشارکت در ساخت سری سی برای حضور جدی در بخش هواپیماهای ۱۰۰ نفره برنامه‌ریزی کرد، و با تغییراتی در این مدل، ایرباس سری سی بمباردیه را به سری جدید محصولات خود یعنی ۲۲۰ تبدیل کرده است.

موتور این هواپیما توسط شرکت پرت اند ویتنی آمریکا تولید می‌شود. این شرکت یکی از قوی‌ترین سازندگان موتورهای توربو فن دنیاست.

هواپیماهای زیر ۱۶۰ نفره هم اکنون در جهان با استقبال زیادی روبه‌رو شده‌اند. مخصوصاً در چند سال اخیر و با گسترش خطوط هوایی ارزان قیمت نیاز به این مدل‌های بیش از گذشته شده است. شرکت ایرباس امید دارد تا ۲۰ سال آینده شش هزار فروند از این هواپیماها را تولید کند.

ایرباس در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ پس از خرید بخشی از شرکت بمباردیه، از ایرباس ۲۲۰ که امتداد سری سی بمباردیه بود، رونمایی کرد.
ایرباس در ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸ پس از خرید بخشی از شرکت بمباردیه، از ایرباس ۲۲۰ که امتداد سری سی بمباردیه بود، رونمایی کرد.

در دوران پس از کرونا تعداد مسافران کاهش پیدا کرده است و به همین دلیل استفاده از هواپیماهای کم حجم و کوچک‌تر با مصرف سوخت و هزینه عملیاتی کمتر، به الویت بسیاری از خطوط هوایی تبدیل شده است.

مدل ایرباس ۲۲۰ شرکت ایرفرانس حدود ۱۵۰ صندلی در کلاس اقتصادی دارد. استفاده از این هواپیما نسبت به ایرباس ۳۲۰ برای هر صندلی کاهش ۱۰ درصدی هزینه را در پی داشته است.

این هواپیما حدود ۲۰ درصد آلودگی کمتری نسبت به ایرباس ۳۲۰ تولید می کند. ایرباس ۳۲۰ تا پیش از ورود خانواده ایرباس ۲۲۰ کوچکترین خانواده هواپیماهای شرکت ایرباس بودند.

ایرباس ۲۲۰ قرار است در شرکت ایرفرانس جایگزین ایرباس ۳۱۹ و ۳۱۸ شوند. این هواپیماهای شهرهای بزرگ و کوچک اروپا را به هم وصل می کنند.

آنه ریگیل مدیرعامل ایر فرانس درباره ورود این هواپیما گفته است که شرکتش سعی دارد با این هواپیما در مسیر‌های میان‌برد به برتری دست پیدا کند.

ایرباس ۲۲۰ در دو سری یکی با ۱۳۵ و دیگری با ۱۵۰ تا ۱۶۰ صندلی طراحی شده است. این هواپیما حدود ۳۸ متر طول دارد. برد پروازی این هواپیما با یکبار سوخت‌گیری حدود شش هزار و ۵۰۰ کیلومتر و بیشترین سرعت آن هشت دهم ماخ است.

ایران برای پروازهای داخلی و پرواز به کشورهای همسایه، به حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ فروند از اینگونه هواپیماها نیاز دارد.

این هواپیما می‌تواند برای ایران هم یکی از بهترین گزینه‌ها باشد، چرا که برد پروازی آن مناسب پوشش شهرهای داخلی در ایران و کشورهای همسایه ایران است. تعداد صندلی‌های این هواپیما هم می‌تواند صرفه اقتصادی برای خطوط هوایی ایران داشته باشد و جایگزین مناسبی برای هواپیماهای فوکر در خطوط هوایی ایران شود.

شرکت ایرباس قصد دارد در فاز اول بیش از شش هزار فروند از این هواپیما را تولید کند و شرکت‌هایی در اروپا، آسیا و آمریکا بخصوص خطوط هوایی ارزان‌قیمت از اصلی‌ترین مشتریان این هواپیما هستند.

XS
SM
MD
LG