لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

تخلیه همه غیرنظامیان از آزوف‌استال؛ پلوسی: روسیه در فهرست «حامیان تروریسم» قرار گیرد


بنا بر اعلام رئیس جمهور اوکراین، سرانجام پس از مدتی طولانی اکنون همه زنان و کودکان گرفتارمانده در کارخانه فولاد آزوف‌استال ماریوپل موفق به خروج از این محل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودومیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز شنبه ۱۷ اردیبهشت اعلام کرد که حدود ۳۰۰ زن و کودک و افراد سالخورده‌ای که در کارخانه فولاد آزوف‌استال ماریوپل پناه گرفته بودند از این محل تخلیه شده‌اند.

هم‌زمان با تداوم حملات روسیه به اوکراین، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، نیز خواستار قرار گرفتن روسیه در فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» شد.

خانم پلوسی در بخشی از مصاحبه با برنامه خبری شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» که روز جمعه انجام شده گفت «اگر روسیه در این فهرست نباشد باید آن را پاره کرد.»

به گفته خانم پلوسی، قرار گرفتن روسیه در فهرست «کشورهای حامی تروریسم» اِعمال تحریم‌هایی حتی سنگین‌تر علیه آن کشور را ممکن می‌کند.

برخی سیاستمداران آمریکایی در زمینه افزودن روسیه به فهرست یادشده لابی می‌کنند اما دولت آمریکا هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است.

در فهرست «دولت‌های حامی تروریسم» که از سال ۱۹۷۹ توسط وزارت خارجه آمریکا تدارک دیده شده است، نام حکومت‌هایی چون ایران، سوریه، کره شمالی و کوبا دیده می‌شود.

مسئله تخلیه آزوف‌استال ماریوپل

در ادامه سفر مقام‌های آمریکایی به اوکراین، نانسی پلوسی، رئيس مجلس نمایندگان آمریکا، نیز هفته گذشته به شهر کی‌یف رفت و با ولودیمیر زلنسکی، رئيس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. در آن دیدار مسئله بحران انسانی در کارخانه آزوف‌استال ماریوپل نیز مطرح شد.

بنابر گزارش‌های تازه، درپی تخلیه زنان و کودکان از این کارخانه، در مرحله بعد، مقام‌های اوکراینی با همکاری سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی در حال آماده شدن برای تخلیه سربازان زخمی و نیروهای نظامی باقی‌مانده از این کارخانه هستند.

آزوف‌استال کارخانه‌ای عظیم با هزارتویی از پناهگاه‌ها و تونل‌ها است که برای مقاومت در برابر حملات نظامی در دوران سلطه ژوزف استالین، رهبر اتحاد جماهیر شوروی سابق طراحی و تاسیس شد.

این مجتمع تنها نقطه شهر بندری ماریوپل است که هنوز در برابر ارتش روسیه مقاومت کرده است. پیشتر اعلام شده بود که حدود دوهزار غیرنظامی و شبه‌نظامی گردان آزوف هنوز در تونل‌های این کارخانه سنگر گرفته‌اند. این کارخانه آخرین پایگاه مدافعان اوکراینی در ماریوپل به‌شمار می‌رود.

بر اساس گزارش‌ها از صدها نفری که از شروع تهاجم روسیه به اوکراین در این کارخانه گرفتار شده بودند، شمار قابل توجهی کشته شده و باقی پناهجویان نیز با کمبود شدید مواد غذایی، آب و دارو دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

عملیات تخلیه شهروندان گرفتارشده در آزوف‌استال، ۱۲ اردیبهشت با شروع دوباره بمباران این شهر بار دیگر متوقف شده بود.

نیروهای روسیه از هفته‌ها پیش با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه مجتمع بزرگ فولاد را محاصره کرده و از نیروهای نظامی خواسته بودند تا تسلیم شوند.

آقای پوتین یکم اردیبهشت در یک نشست تلویزیونی به وزیر دفاع خود گفته بود: «این منطقه صنعتی را مسدود کنید تا حتی یک پشه هم نتواند فرار کند».

وزیر خارجه اوکراین پیشتر از دبیرکل سازمان متحد خواسته بود که روسیه را برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل تحت فشار قرار دهد.

بر اساس گزارش رویترز و گزارش‌های رادیو فردا/ف.ع/پ.پ
XS
SM
MD
LG