لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

هشدار ۱۲۱ استاد دانشگاه امیرکبیر درباره طرح سرکوب شدیدتر دانشجویان


تصویری آرشیوی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر
تصویری آرشیوی از اعتراضات دانشجویان دانشگاه امیرکبیر

۱۲۱ نفر از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با انتشار نامه‌ای نسبت به طرح‌ مقام‌های حکومتی برای «برخورد شدیدتر با دانشجویان» هشدار داده و تاکید کردند که تشدید سرکوب دانشجویان، «خلاف مصلحت و منطق» و «ناصواب» است و «اعتراضات را شعله‌ورتر» خواهد کرد.

استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران دلیل نگارش این نامه را «نگرانی از احتمال برخی تندروی‌ها» عنوان و تاکید کرده‌اند که چنین تندروی‌هایی از سوی مقام‌های دانشگاه و دیگر نهادهای حکومتی «قطعا باعث وخیم‌تر شدن اوضاع» خواهد شد.

۱۲۱ استاد دانشگاه امیرکبیر این نامه را که تاریخ شنبه ۱۴ آبان را دارد و خطاب به حسن قدسی‌پور رئیس این دانشگاه نوشته شده، امضا کرده‌اند.

نویسندگان این نامه بدون اشاره به جزئیات نسبت به طرح‌هایی برای سرکوب شدیدتر دانشجویان از جمله دانشجویان دانشگاه امیرکبیر ابراز نگرانی کرده و افزودند: «در روزهای گذشته پیشنهاداتی مبنی بر برخوردهای تندتر با دانشجویان داده شده است که به باور اینجانبان در فضای حساس کنونی این راهکار اشتباه است.»

استادان دانشگاه امیرکبیر در ادامه با اشاره به اینکه شرایط روحی دانشجویان و جامعه به گونه‌ای است که جز با صبر و سعه‌صدر نمی‌توان انتظار رسیدن به آرامش در محیط دانشگاه را داشت، هشدار دادند که «هر گونه توصیه‌ای راکه منجر به ایجاد فضای بیم و هراس در دانشگاه و برخورد شدیدتر با دانشجویان شود، خلاف مصلحت و منطق» دانسته و آن را ناصواب به حال دانشگاه و عزیزترین اجزای آن یعنی دانشجویان می‌دانند.

امضاکنندگان این نامه نوشتند: «باید پذیرفت افزودن بر فشارها و تهدیدها همان طور که تاکنون شاهد آن بوده‌ایم موجب شعله‌ورتر شدن آتش اعتراضات خواهد شد.»

این استادان با اشاره به شکاف عمیق میان مردم و حکومت، از «نبود اطمینان در جوانان نسبت به تحقق قول و قرارهای مسئولین» به عنوان «عامل مهمی در تشدید اوضاع فعلی» یاد کرده‌اند.

استادان دانشگاه امیرکبیر به «صدور احکام انضباطی برای دانشجویان شرکت کننده در اعتراضات» اعتراض کرده و افزودند که این احکام سبب افزایش تقابل دانشجویان و مدیران دانشگاه‌ها شده است.

آنها همچنین بازداشت گسترده دانشجویان را سبب اختلال در فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها عنوان کردند.

استادان این دانشگاه افزودند: «از منظر آموزشی باور داریم که کلاس‌های درسی که با غیبت دانشجویان تعلیقی و یا زندانی دایر شوند فاقد شرایط عادی تشکیل کلاس‌هاست و دانشجویانی که نگران احوال و فرجام دیگر دوستانشان هستند قادر به بهره‌مندی از کلاس و انجام وظایف آموزشی‌پژوهشی نیستند.»

در بخشی از نامه استادان دانشگاه امیرکبیر نیز عنوان شده که «سر دادن ناسزاهای جنسیتی در هیچ تجمعی به ویژه اعتراضات دانشگاهی شایسته نیست ولی قطعا راه مقابله با این پدیده تهدید دانشجویان به محرومیت از تحصیل و معرفی آنها به نهادهای خارج از دانشگاه جهت محاکمه و صدور احکام حبس نیست.»

استادان دانشگاه امیرکبیر در واکنش به اتهامات مقام‌های حکومتی علیه دانشجویان تاکید کردند که «منتسب کردن هیجانات دانشجویی به رفتارهای میلیشیایی و براندازانه» و «فضاسازی برای اعمال فشارهای بیشتر بر دانشجویان»، نتیجه‌ای جز «وخیم‌تر کردن اوضاع و فراهم آوردن فضای سنگین امنیتی» در بر نخواهد داشت.

دانشگاه‌های ایران از هنگام آغاز اعتراضات سراسری در ۲۶ شهریور ماه، شاهد تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب گسترده دانشجویان بوده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی از زمان حمله ۱۰ مهر ماه به دانشگاه صنعتی شریف، تاکنون به بسیاری از دانشگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشجویی در شهرهای مختلف به ویژه تهران، مازندران، کردستان یورش برده‌اند.

با وجود سرکوب شدید و بازداشت صدها دانشجو که در موارد متعددی با ضرب و جرح نیز همراه بوده است شدت و گستردگی اعتراضات دانشجویان افزایش یافته و شعارها علیه جمهوری اسلامی و همچنین شعار علیه علی خامنه‌ای به بخشی از شعارهای دانشجویان تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG