لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

تائید تلویحی تعرض فرمانده انتظامی به دختر بلوچ توسط نماینده خامنه‌ای


 رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان نخستین مقام رسمی است که به طور تلویحی موضوع تعرض به دختر بلوچ را تائید می‌کند
رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان نخستین مقام رسمی است که به طور تلویحی موضوع تعرض به دختر بلوچ را تائید می‌کند

پس از هفته‌ها انتشار اخبار غیررسمی، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه، به طور غیرمستقیم موضوع تعرض یک فرمانده بلندپایه انتظامی به یک دختر نوجوان بلوچ را تائید کرد.

با وجود آن که پیش از این متهم این پرونده یعنی سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، از سمت خود برکنار شده، اصل موضوع تعرض یا تجاوز تائید نشده و تمام مقامات رسمی تاکنون از اطلاع‌رسانی در این باره طفره رفته‌اند.

حال محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان، در گفت‌و‌گو با وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار درباره اعتراضات این استان گفته است: «قصه‌ای که در آنجا مطرح می‌شود، ماجرایی است که مدّتی قبل در چابهار رخ داده بوده» است.

به گفته وی، «یک طرفش یک ماجرای قتل خانوادگی بود و در مسیر رسیدگی به آن قتل خانوادگی، ظاهراً یک اتّفاق بدی در مورد یکی از مطّلعین ــ که یک خانم بوده است ــ می‌افتد و ادعاهایی از سوی آن خانم مطرح می‌شود».

حاج علی‌اکبری «طولانی‌ شدن» مسیر رسیدگی به این پرونده را موجب طرح آن از سوی یکی از امامان اهل سنت در نماز جمعه می‌داند و می‌افزاید: «با توجّه به این که در آن منطقه نسبت به این مسئله یک غیرت شدیدی هم وجود دارد، بازتاب‌هایی پیدا می‌کند که اوجش آن چیزی است که در هشتم مهر در نماز جمعه‌ زاهدان اتفاق می‌افتد.»

وی ادامه داد: «چیزی که مسلّم است و در بررسی‌هایی که اعلام شده وجود دارد، این است که در آنجا خطا محرز است؛ امّا ابعادش چیزی است که در فرآیند بررسی‌ها می‌شود و حاصل آن عبارت است از این که کسانی در آنجا بی‌گناه مجروح و کشته می‌شوند.»

به این ترتیب نماینده خامنه‌ای در این مصاحبه هم موضوع تعرض به دختر نوجوان را تلویحا تایید کرده و هم خطا در پاسخ دادن به مردم معترض در زاهدان با گلوله. این هر دو در بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس نیز مورد تایید قرار گرفته است.

در بولتن خبرگزاری فارس به «تقلا برای هتک حرمت دختر بلوچ» توسط فرمانده نیروی انتظامی اشاره شده است.

اما با آن که رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان به طور تلویحی خبر تعرض به دختر ۱۵ ساله بلوچ را تائید کرده، مولوی عبدالغفار نقشبندی، امام جمعه موقت اهل سنت شهرستان راسک، که پنجم مهرماه در بیانیه‌ای این خبر را تائید کرده بود، به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد.

در بیانیه مولوی نقشبندی آمده بود: «چند روزی بود که خبری اسفناک، بلکه فاجعه‌ای دلخراش و فجیع در فضای مجازی در حال دست به دست شدن بود تا این که پس از تحقیق و بررسی و گفت‌وگو با خود خانواده و شنیدن سخنان دختر کودک، زوایایِ پنهانِ این جنایتِ نابخشودنی برای بنده محرز گردید.»

بنا بر اعلام منابع محلی در سیستان و بلوچستان از جمله کمپین فعالین بلوچ، «سرهنگ ابراهیم کوچکزایی، فرمانده نیروی انتظامی چابهار، روز ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ به بهانه بازجویی از این دختر که اهل شهر دشتیاری از توابع چابهار است، این دختر نوجوان را به اتاق استراحت خود در محل کارش برده و به او تجاوز کرده است.»

در آن زمان مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی به موضوع این پرونده «تجاوز» واکنشی نشان ندادند، اما روز هشتم مهرماه وقتی جمعی از مردم زاهدان درصدد برگزاری تجمعی در اعتراض به این تجاوز و همچنین اعتراض به کشته شدن مهسا امینی بودند، نیروهای حکومتی با تیراندازی به سوی معترضان دست‌کم صد تن از آن‌ها را کشته و صدها تن دیگر را زخمی کردند.

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نیز در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خامنه‌ای، آغاز اعتراضات در این استان را با موضوع تعرض مرتبط دانسته و تائید کرده شماری از افرادی که هدف تیراندازی قرار گرفتند، بی‌گناه بودند.

وی گفت: «یعنی کسانی که در هجوم به کلانتری حضور نداشتند و یک فاصله‌ای داشتند، تیر به آنها اصابت کرده، که این اصابتِ تیر در دفاع از محیط کلانتری بوده است. این اتّفاقی است که در آنجا افتاده.»

او با این حال در ادعایی که پیشتر هم مطرح شده بود «عناصر بیرونی و جریان تروریستی و تجزیه‌طلبان» را نیز در دامن‌ زدن به «التهابات» در این منطقه موثر عنوان کرده است.

گفت‌و‌گوی حاج‌علی‌اکبری با وب‌سایت رهبر جمهوری پس از آن مطرح می‌شود که در بولتن‌های هک‌شده خبرگزاری فارس برای فرمانده سپاه، از قول علی خامنه‌ای آمده بود که باید تلاش‌هایی برای «بی‌آبرو» کردن مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان، صورت بگیرد.

آقای عبدالحمید پس از کشتار معترضان این استان در روز هشتم مهر، بارها به تندی علیه سیاست‌های جمهوری اسلامی موضع‌گیری کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن بود که هیئت اعزامی خامنه‌ای به زاهدان که پس از ۴۰ روز به این منطقه رفت نیز در آنجا بزرگان این منطقه را تهدید کرده است.

حاج‌علی‌اکبری این موضوع را انکار کرده و گفته منظور وی «اغتشاشات در کل کشور» بود و نه استان سیستان‌ و‌ بلوچستان.

وی در طول این گفت‌و‌گو، حتی یک‌ بار نیز به نام مولوی عبدالحمید اشاره نکرده و از وی تنها با عنوان امام جماعت مسجد مکی یاد کرده است.

رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان گفته در جلسه‌ای که مولوی عبدالحمید هم حضور داشته و از تبعیض میان شیعیان و اهل سنت در ایران انتقاد کرده، او گفته: «خدماتی که نظام نسبت به اهل سنّت انجام داده، در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر است.»

با آن که علی خامنه‌ای سال ۹۹ در پاسخ به یکی از نامه‌های مولوی عبدالحمید نوشته بود: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچ گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند»، اما اهل سنت، پیروان ادیان زرتشتی، یهودی و مسیحی ایران نیز در قانون اساسی، با تبعیض روبه‌رو هستند.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG