لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۷

روسیه می‌گوید شهر باخموت در شرق اوکراين را کاملا محاصره کرده است


تصویری از شهر باخموت.
تصویری از شهر باخموت.

ارتش روسیه و مزدوران شرکت خصوصی امنیتی «واگنر» روز جمعه ۱۲ اسفند در شرف محاصره کامل شهر باخموت هستند.

عقب نشینی کامل اوکراین از اين منطقه می‌تواند اولین پیروزی مهم روسیه طی ماه‌های اخیر باشد. نبرد در جبهه باخموت که حدود شش ماه طول کشید یکی از مرگبارترین نبردها در طول جنگ اوکراین بوده است.

رئیس شرکت امنیتی خصوصی «واگنر» گفت تمامی راه های ارتباطی باخموت قطع شده و فقط یک مسیر برای خروج سربازان اوکراینی از این شهر و اطراف آن باز است.

خبرنگاران رویترز در غرب شهر باخموت حفر سنگر و ایجاد مواضع دفاعی توسط ارتش اوکراین را مشاهده کرده‌اند و فرمانده یک یگان پهپادی ارتش اوکراین گفت که دستور عقب نشینی از شهر باخموت را دریافت کرده است.

تصرف شهر باخموت که جمعیت آن قبل از شروع جنگ حدود ۷۰ هزار نفر بود می‌تواند شروع تهاجم روسیه برای تصرف بخش گسترده‌تری از ناحیه دونباس باشد که یکی از اهداف مهم حمله نظامی به اوکراین است.

اوکراین مدعی است که شهر باخموت اهمیت استراتژیک ندارد و تلفاتی که روسیه در این جبهه متحمل شده می‌تواند روی آینده جنگ تاثیر بگذارد.

یوگنی پرگوژین، رییس شرکت «واگنر» که مزدوران آن در پیشروی روسیه در جبهه باخموت نقش مهمی ایفا کرده‌اند در یک پیام ویدئویی خطاب به ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین گفت برای نجات جان سربازان اوکراینی دستور عقب نشینی کامل را صادر کند.

او افزود:«نفرات شرکت واگنر عملا باخموت را محاصره کرده‌اند. فقط یک مسیر برای خروج باقی مانده است. گاز انبر در حال بسته شده است.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید که بررسی تصویر ساختمان‌هایی که در اين ویدئو مشاهده می‌شوند حاکی است که پیام در روستایی واقع در حدود ۷ کیلومتری شمال باخموت ضبط شده است.

اوکراین مدعی است که نیروهای این کشور هنوز درباخموت مقاومت می‌کنند هرچند اذعان می‌کند که وضعیت بسیار دشوار است.

معاون فرمانده گارد ملی اوکراین در مصاحبه ای با رسانه‌های این کشور گفت:«ماموریت ما در باخموت وارد کردن حداکثر تلفات به نیروهای دشمن بود و نبرد بدون وقفه ادامه دارد. اگر مهمات بیشتری به ما برسد می‌توانیم تلفات بیشتری به دشمن وارد کنیم.»

اما فرمانده یک واحد پهپادی ارتش اوکراین که تاکنون در باخموت مستقر بوده در پیامی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت به او دستور داده شده که فورا از شهر عقب نشینی کند. او توضیح بیشتری در این مورد نداد.

در رویدادی دیگر اولاف شولتز، صدراعظم آلمان قرار است با جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا در کاخ سفید دیدار کند. مقامات کاخ سفید می گویند موضوع مذاکرات هماهنگ کردن کمک های نظامی بیشتر به اوکراین و بررسی احتمال حمایت نظامی چین از روسیه است.

XS
SM
MD
LG