لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

حذف فوتبال جوانان ایران از آسیا؛ پیروز دوباره مُرد


تیم ملی فوتبال جوانان ایران با شکست در برابر عراق، از دور مسابقات جوانان آسیا حذف شد. عراق ضمن راهیابی به نیمه نهایی، جواز صعود به جام جهانی ۲۰۲۳ را هم کسب کرد.

عراق در حالی پیروز شد که فقط چند ساعت پیش از شروع بازی، مطلع شد نمی‌تواند از ستاره‌اش استفاده کند. کنفدراسیون آسیا، شربل شمعون را که در وسترن یونایتد استرالیا بازی می‌کند به دلیل اخراج در برابر اندونزی، سه جلسه محروم کرد.

آخرین حضور جوانان ایران در جام جهانی، با صعود به نیمه نهایی ۲۰۱۶ آسیا رقم خورد تا ایران بتواند در جام جهانی ۲۰۱۷ کره جنوبی حضور پیدا کند.

جوانان عراق با سرمربیگری عماد رضا بر ایران غلبه کردند. او از برترین بازیکنان تاریخ باشگاه سپاهان اصفهان است که دو بار با این تیم لیگ برتر را برد، به قهرمانی جام حذفی رسید و عنوان آقای گلی لیگ برتر ایران را هم در سال ۸۹ نصیب خود کرد.

عبدالصمد مرفاوی سرمربی ایران پیش از مسابقه گفته بود عماد رضا برای ما عزیز است اما عراق را می‌بریم و صعود می‌کنیم.

عماد رضا پس از دو سال سرمربیگری نوجوانان عراق، با همان بازیکنان به رده جوانان آمد و به موفقیت رسید. در طرف مقابل، ایران با نمایشی ضعیف و بازی محتاطانه، صعود جوانان عراق به جام جهانی را تسهیل کرد.

علی جاسم بازیکن باشگاه کربلا در نود و یکمین دقیقه از بین مدافعین خسته و آشفته ایران، به راحتی دروازه ادیب زارعی سنگربان تیم شاهین بوشهر را باز کرد.

از آخرین سمت سرمربیگری مرفاوی تا قبل از هدایت تیم ملی جوانان، شش سال می‌گذرد. در آن مقطع هدایت تیم منحل شده صبا قم را به عهده داشت که با این تیم به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

کادر فنی تیم ملی جوانان، از سوی میرشاد ماجدی سرپرست پیشین فدراسیون فوتبال انتخاب شد که در حال حاضر عضو هیئت رئیسه است. او برادرش فرشاد را هم در فهرست کادر فنی قرار داد که انتقادات برخی رسانه‌های ورزشی را در پی داشت.

هنگام اعزام تیم ملی جوانان به ازبکستان، سایت فدراسیون فوتبال در گزارشی با عنوان «خیز یوزپلنگ‌های جوان برای فتح آسیا»، به نقل از ماجدی نوشت: « یوزپلنگ‌های جوان ایرانی باید چنان بدرخشند که خبر تلخ جان باختن پیروز را از دل‌ها پاک کنند.»

ادیب زارعی، مرصاد سیفی، امین حزباوی، میلاد کر، دانیال ایری، عرفان قربانی، امین پیل علی، محمدرضا ترابی (فرهاد زاوشی) علیرضا عنایت‌زاده، سعید سحرخیران (مجتبی فخریان) و علیرضا صفری (محمدجواد حسین‌نژاد) بازیکنان ایران در برابر عراق بودند.

ایران در بازی نخست با پنالتی امین حزباوی از سد قطر گذشت اما در دیدار دوم ۳-۲ مغلوب استرالیا شد. امیررضا اسلام‌طلب و علیرضا عنایت‌زاده گلزنان ایران بودند.

شاگردان مرفاوی که برای صعود از گروه B نیازمند پیروزی مقابل ویتنام بودند، ۳-۱ از سد این تیم گذشتند.

باز هم امین حزباوی زننده گل اول ایران بود. محصول باشگاه فولاد خوزستان که جواد نکونام با اطمینان به او، قرارداد موسی کولیبالی ستاره مالیایی این تیم را لغو کرد.

سعید سحرخیزان و محمدجواد حسین‌نژاد، دو گل بعدی ایران را وارد دروازه ویتنام کردند. جدول گروه B سه تیم ۶ امتیازی داشت که با در نظر گرفتن دیدارهای رودررو، ایران و استرالیا صعود کردند و ویتنام حذف شد. قطر هم بدون امتیاز در رده آخر قرار گرفت.

پس از حذف ایران از گردونه رقابت‌ها، مرفاوی به خبرنگاران گفت: «آنچه از بچه‌ها می‌خواستیم انجام ندادند. عراق در جنگ‌های تن به تن موفق بود و سعی کردند توپ‌گیری کنند اما بچه‌های ما شرایط فنی لازم را نداشتند و در درگیری‌ها، حریف موفق‌تر بود.»

XS
SM
MD
LG