لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۰

روح‌الله نخعی، روزنامه‌نگار، به دو سال و ۷ ماه زندان محکوم شد


وکیل روح‌الله نخعی، روزنامه‌نگار آزاد در ایران، روز سه‌شنبه ۲۳ اسفند، از محکومیت موکل خود به دو سال و ۷ ماه زندان خبر داد.

سعید خلیلی در توییتی که منتشر کرده «ضابطین قضایی» را پشت پرده این حکم دانست و درباره میزان دخالت آنها در تصمیم محاکم و قاضی‌ها پرسش‌گری کرده است.

این وکیل دادگستری با اشاره به عفو گسترده بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر و زندانیان سیاسی که رئیس قوه قضاییه ایران شمار آنها را ۲۲ هزار نفر اعلام کرده است، نوشت: «به رغم اینکه بدون هیچ شک و تردیدی شرایط عفو اعلامی شامل حال آقای نخعی می‌شود و ده‌ها نمونه مشابه دیگر حتی با اتهاماتی سنگین‌تر مشمول عفو شده‌اند، اما بنا به درخواست ضابطین، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به دو سال و ۷ ماه حبس محکوم کرد.»

آقای خلیلی در ادامه پرسید: «آیا این امر شائبه غلبه اراده ضابطین بر تصمیمات قضایی را ایجاد نمی‌کند؟»

روح‌الله نخعی، روزنامه حوزه سیاست خارجی و بین‌الملل، تنها چند روز پس از آغاز اعتراضات جاری در ایران روز ۳۱ شهریور ماه بازداشت و روز ۲۶ دی‌ماه به قید وثیقه و به طور موقت از زندان فشافویه آزاد شد.

پیش از این وکیل او تاکید کرده بود که در شمول عفو نسبت به این روزنامه‌نگار تردیدی نیست، اما با این حال دادگاه او کمتر از ده روز پس از عفو گسترده زندانیان سیاسی برگزار شد.

طی روزهای منتهی به سالگرد انقلاب ۱۳۵۷ و پس از آن بسیاری از معترضان بازداشتی و زندانیان سیاسی با حکم «عفو» از سوی رهبر جمهوری اسلامی آزاد شدند، رخدادی که مخالفان حکومت ایران آن را صرفا حربه‌ای برای خاموش کردن اعتراضات و نه نشانه‌ای از تغییر سیاست‌ها دانسته‌اند.

با استفاده از شبکه اجتماعی توییتر و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG