لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

صالح نیکبخت در پی مصاحبه با رسانه‌های خارج کشور از جمله رادیوفردا به حبس محکوم شد


صالح نیکبخت
صالح نیکبخت

رادیوفردا روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه، مطلع شد که صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، در دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» که مصداق آن مصاحبه با رسانه‌های خارج کشور از جمله رادیوفردا اعلام شده، به یک سال زندان و مجازات تکمیلی محکوم شده است.

علی رضایی، وکیل آقای نیکبخت، روز سه‌شنبه با اعلام این خبر، حکم اعلام شده علیه موکلش را «حداکثر مجازات» برای چنین پرونده‌هایی توصیف کرد.

او نوشت: «در موارد مشابه، متهمانی که به علت مصاحبه‌های مستمر و ده‌ها برابر تعداد مصاحبه‌های آقای نیکبخت با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور تحت تعقیب قرار گرفته بودند، محکومیت‌های حبس کمتری پیدا کردند.»

اما علاوه بر حبس، بر اساس حکم دادگاه، این وکیل دادگستری با مجازات تکمیلیِ «منع از فعالیت در فضای مجازی» نیز روبه‌رو شده است.

آقای رضایی نوشت که دادگاه در حکم صادره علیه آقای نیکبخت، به همه ۹ فقره مصاحبه استنادی وزارت اطلاعات در پرونده اشاره کرده است.

«بررسی وضعیت کولبران در ایران و کشته شدن آنان»، «واکنش حقوقی موکل به ادعای غرق شدن مهاجران افغانی»، «انتقاد از پخش اعترافات متهمان سیاسی (امنیتی) از صداوسیما و وظایف مسئولان در حفظ جان بازداشت‌شدگان»، «نامه سرگشاده وکلا و حقوقدانان، روزنامه‌نگاران سرشناس، فعالین سیاسی در محکومیت حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه» و «بررسی دلایل منع صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان در ایران» از موضوعاتی است که آقای نیکبخت در مصاحبه‌ها با رسانه‌های خارج از کشور به آنها پرداخته بود.

اما در پرونده آقای نیکبخت حتی اعتراض او «به نظریه کارشناسی پزشکی قانونی» در پرونده مهسا امینی نیز یکی از مصادیق اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» دانسته شده است.

آقای رضایی نوشت: «این موضوع نه جرم است و نه موکل چیزی غیر از این گفته است. متأسفانه دادسرا و دادگاه انقلاب بدون توجه به اظهارات قانونی موکل، مصاحبه او با روزنامه اعتماد در خصوص تشریح روند رسیدگی به پرونده مرگ مهسا امینی را به عنوان یکی از ادله انتساب جرم بعنوان فعالیت تبلیغی علیه نظام تلقی و آقای نیکبخت را به خاطر این مصاحبه ها محکوم کردند.»

صالح نیکبخت که وکالت خانواده مهسا امینی را برعهده دارد، پارسال به نظر پزشکی قانونی که علت مرگ مهسا امینی را «حمله قلبی» و «بیماری زمینه‌ای» اعلام کرده بود اعتراض کرد و خواستار تشکیل هیئتی با حضور پزشکان مورد اعتماد شد.

امجد امینی، پدر مهسا، بارها در گفت‌وگو با رسانه‌های داخل و خارج ایران ادعاهای مطرح شده از سوی مقامات و رسانه‌های حکومتی مبنی بر بیمار بودن دخترش را رد کرده است.

پیشتر نیکبخت در گفت‌وگو با رادیوفردا ضمن تایید وجود اتهام علیه خود به دلیل گفت‌وگو با رسانه‌های خارج از کشور تاکید کرده بود که مصاحبه با رسانه‌های داخل و خارج از کشور را «جرم نمی‌دانم.»

او گفت: «تنها اگر در متن مصاحبه مطلب خلاف قانون باشد، آن مطلب می‌تواند جرم تلقی شود.»

مهسا امینی، زن جوان اهل سقز که برای دیدار با اقوام همراه خانواده به تهران آمده بود، در ۲۲ شهریورماه سال گذشته به دست نیروهای گشت ارشاد بازداشت و به گفته صالح نیکبخت دو ساعت بعد، پیکر او در حالی که ۹۵ درصد علائم حیاتی قطع شده بود به بیمارستان کسری تحویل شد. روز ۲۵ شهریور اعلام شد که تلاش پزشکان برای نجات او نتیجه‌ای نداشته است.

احضار و تشکیل پرونده برای صالح نیکبخت، وکیل خانواده مهسا امینی، درست شش ماه پس از کشته شدن مهسا حین بازداشت توسط گشت ارشاد انجام شد.

همچنین در پایان حکم صادر شده از سوی دادگاه که نسخه‌ای از آن به دست رادیوفردا رسیده، درباره پرونده نعمت احمدی، وکیلی که به تازگی درگذشت، نیز آمده که «قرار موقوفی تعقیب» صادر شده است.

منابع:‌ رادیوفردا، شبکه‌های اجتماعی/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG