لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

فیدل کاسترو از قدرت کناره گیری کرد


فيدل کاسترو از ۱۹ ماه پيش که به دليل بيماری و عمل جراحی قدرت را به برادر خود واگذار کرده است تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است.( عکس: EPA)
فيدل کاسترو از ۱۹ ماه پيش که به دليل بيماری و عمل جراحی قدرت را به برادر خود واگذار کرده است تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است.( عکس: EPA)

فيدل کاسترو، رهبر کوبا روز سه شنبه اعلام کرد که ديگر به قدرت باز نخواهد گشت و پس از ۴۹ سال از رهبری اين کشور کناره گيری خواهد کرد و جرج بوش نیز خواستار تغییرات دمکراتیک در کوبا شد.


کاسترو ۸۱ ساله در بيانيه ای خطاب به مردم کوبا گفت که او بدنبال دوره جديد رياست جمهوری اين کشور در نشست روز ۲۴ فوريه مجمع ملی نخواهد بود .


وی گفت: «هم ميهنان عزيزم، که در روزهای اخير به من بی اندازه افتخار داديد که به عنوان عضوی از پارلمان انتخاب شوم... به اطلاع شما می رسانم که نه آرزو دارم نه می پذیرم- تکرار می کنم نه آرزو می کنم نه می پذیرم- که پست های رياست شورای دولتی و فرماندهی کل قوا را بپذيرم.»


انتظار می رود که مجمع ملی يا قانونگذاری کوبا برادر فيدل کاسترو يعنی رائول ۷۶ ساله را به عنوان نامزد رهبری اين کشور معرفی کند.


فيدل کاسترو از سال ۱۹۵۹ و بدنبال جنگ چريکی عليه دولت سوموزا توانست قدرت را در اين کشور بدست گيرد.

فيدل کاسترو از ۱۹ ماه پيش که به دليل بيماری و عمل جراحی قدرت را به برادر خود واگذار کرده است تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است .


کناره گيری فيدل کاسترو از قدرت يک مرحله بسيار مهم سياسی در تاريخ اين کشور به شمار می رود که از آثار جنگ سرد، تهديدات آمريکا و تلاش سيا برای قتل وی جان سالم بدر برده است.


به گزارش خبرگزاری رويترز، فيدل کاسترو که از جمله رهبران کاريزماتيک و به عنوان فردی معروف بود که سخنرانی های چند ساعته ايراد می کرد در کشورهای جهان سوم به دليل مقابله جويی اش با آمريکا مورد ستايش قرار گرفته بود.


اما مخالفان آقای کاسترو، وی را به دليل نقض آزادی بيان به شدت مورد انتقاد قرار می دادند.


بيماری وی به شک و ترديدها درباره آينده کوبا به عنوان تنها کشور کمونيستی همسايه آمريکا دامن زده بود.


فيدل کاسترو در حال حاضر رياست شورای حکومتی، رياست هیأت وزيران و همچنين دبير اولی حزب کمونيست (حزب حاکم) را بر عهده دارد.


وی از سال ۱۹۵۹ و بدنبال جنگ چريکی عليه دولت باتیستا توانست قدرت را در اين کشور بدست گيرد و از آن زمان کنترل اين کشور کوچک آمريکای مرکزی را در دست دارد.


  • «جامعه بین المللی باید با مردم کوبا همکاری کند تا نهادهای مورد نیاز خود در مسیر دمکراسی را ایجاد کند و در نهایت، این تغییر باید به سمت انتخابات آزاد و عادلانه رهبری شود.»
رییس جمهوری آمریکا

واکنش جرج بوش


جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، در نخستین واکنش نسبت به کناره گیری فیدل کاسترو از قدرت گفت: «سوال واقعی باید این باشد که این مسئله چه تاثیری بر مردم کوبا خواهد گذاشت؟ مردمی که در دوران حکومت فیدل کاسترو رنج کشیده اند. مردمی که به خاطر عقایدشان به زندان می افتادند. مردمی که حقشان برای زندگی در یک جامعه آزاد نادیده گرفته می شد.»


وی که در کیگالی، پایتخت رواندا و در یک کنفرانس خبری سخن می گفت، افزود: من این اتفاق را به عنوان یک مرحله ای از تغییر می بینم و آن باید آغاز تغییر دمکراتیک برای مردم کوبا باشد.


رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «جامعه بین المللی باید با مردم کوبا همکاری کند تا نهادهای مورد نیاز خود در مسیر دمکراسی را ایجاد کند و در نهایت، این تغییر باید به سمت انتخابات آزاد و عادلانه رهبری شود.»


آقای بوش افزود: «اینکه من می گویم آزاد و عادلانه، نه به مفهوم انتخاباتی که برادران کاسترو به عنوان یک دمکراسی واقعی انجام می دهند.»



کناره گیری کاسترو و روابط با آمریکا


مهدی فتاح پور، از کادر رهبری اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان به رادیو فردا می گوید: «آمدن رائول فقط می تواند نشانه ای باشد و اینکه راهی را باز کند. ولی باید صبر کرد، چون رائول کاسترو در تمام این سالها در کنار برادرش بوده و از او حمایت کرده و حالا باید دید که این تغییر، توازن نیروها را در کوبا دگرگون خواهد کرد یا نه.»


وی درباره آینده روابط کوبا با آمریکا با کناره گیری فیدل کاسترو گفت: «کوبا در گذشته با کشورهای اروپایی ارتباط داشته است ولی از سوی آمریکا تحریم شده بود. برای خیلی از آمریکایی ها، کوبا سمبل یک کشور ضد آمریکایی بوده است ولی تصویر این کشور از نظر اثر گذاری بر کشورهای آمریکای لاتین اکنون در هم شکسته شده است.»


به گفته آقای فتاح پور، « بسیاری از سیاستمداران آمریکایی بر این اعتقادند که باید به اصلاحات در کوبا کمک شود تا مسیر روابط دو کشور به حالت عادی باز گردد.»


XS
SM
MD
LG