لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

محمدعلی افشانی شهردار تهران شد


محمدعلی افشانی، ۵۹ ساله، در دو دولت حسن روحانی استاندار فارس و معاون وزیر کشور بوده است.
محمدعلی افشانی، ۵۹ ساله، در دو دولت حسن روحانی استاندار فارس و معاون وزیر کشور بوده است.

حدود یک ماه پس از استعفای ناگهانی و خبرساز محمدعلی نجفی، شورای شهر تهران روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت با ۱۹ رأی موافق محمدعلی افشانی را به عنوان شهردار پایتخت انتخاب کرد.

به گزارش رسانه‌های ایران، در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران سمیع‌الله حسینی مکارم تنها یک رأی به دست آورد و یک عضو شورا (احمد مسجدجامعی) نیز رأی سفید داد.

در طول یک ماه اخیر ابتدا هفت تن و سپس چهار نفر، شامل محمدعلی افشانی، محمود حسینی، سمیع‌الله حسینی مکارم و پیروز حناچی، به عنوان گزینه‌های تصدی شهرداری تهران انتخاب شدند و در نهایت، اعضای شورای شهر دو نفر را به عنوان نامزدهای اصلی انتخاب کرده بودند.

محمدعلی افشانی، ۵۹ ساله، در دولت نخست حسن روحانی استاندار فارس بود و در ابتدای دولت دوم روحانی نیز به عنوان معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منصوب شد.

به نوشته خبرگزاری فارس، آقای افشانی سیاستمداری اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب «اعتماد ملی» ست و در سال‌های گذشته از جمله معاون وزیر آموزش و پرورش و همچنین معاون استانداری‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و سمنان بوده است.

فعالیت آقای افشانی پس از صدور حکم وزیر کشور آغاز خواهد شد و وی جایگزین محمدعلی نجفی می‌شود که حدود یک ماه پیش در رویدادی خبرساز از مقام خود کنار رفت.

محمدعلی نجفی ۱۹ مرداد سال گذشته به عنوان شهردار پایتخت ایران انتخاب شد و در گزارشی که در دی‌ماه همان سال به شورای شهر ارائه کرد، محمدباقر قالیباف، شهردار سابق، و مدیران او را به مواردی چون «هزینه کردن بودجه شهرداری در انتخابات ریاست جمهوری»، «استخدام ناگهانی ۱۳ هزار نفر در آستانه انتخابات»، «خیانت در صندوق ذخیره کارکنان شهرداری» و «واگذاری سلیقه‌ای ۶۷۴ ملک» متهم کرد.

پس از آن گزارش‌هایی درباره افزایش فشار بر محمدعلی نجفی برای کناره‌گیری از سمتش منتشر شد و به ویژه پس از حضور او در مراسمی که چند کودک در آن می‌رقصیدند، «در خواب و با بی‌احترامی بازداشت و وادار به استعفا شد». پس از کش و قوس‌های فراوان، شورای شهر تهران سرانجام در ۲۱ فروردین استعفای او را پذیرفت.

مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی، تلویحاً دلیل استعفای محمدعلی نجفی را فشارهای آیت‌الله علی خامنه‌ای و نزدیکانش دانست و برخی از منابع خبری نیز «فشارهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران» را دلیل استعفای شهردار تهران ذکر کردند.

محمد نعیمی‌پور، عضو حزب «اتحاد ملت ایران»، و همچنین بهاره آروین، عضو شورای شهر، نیز بدون ذکر نام اعلام کردند که «یک نهاد امنیتی» از پیش تهدید کرده بود که اگر آقای نجفی سمت شهردار تهران را بپذیرد «پرونده‌هايی از فعاليت‌های ساليان قبل او به دادگاه ارجاع خواهد شد».

مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران، نیز «فشارهای زیاد» را دلیل استعفای محمدعلی نجفی اعلام کرد.

«تداوم روند گذشته»

محمدعلی نجفی و همچنین شماری از اعضای شورای شهر پنجم از ابتدای کار خود مدیران سابق شهرداری تهران را به «فساد ملی» و «خاصه‌خرجی» متهم کرده بودند.

به جز مواردی که در «گزارش صدر روز نخست» محمدعلی نجفی مطرح شد، یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار حوزه شهری، نیز به بخش‌هایی از اتهام‌های منسوب به شهرداری تهران در دوره محمدباقر قالیباف، از جمله کمک‌های ده‌ها میلیارد تومانی به حسینیه‌ها و مساجد خاص اشاره کرده است.

با این حال در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر تداوم این روند در دوره شهرداری محمدعلی نجفی نیز منتشر شد.

از جمله یاشار سلطانی دی‌ماه سال گذشته خبر داد که شهرداری تهران در دوره آقای نجفی یک و نیم میلیارد تومان به هیأت یک مداح مشهور کمک مالی کرده است.

همچنین در روزهای اخیر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دهد شهرداری تهران در سال ۹۷ بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای «فرهنگ‌سازی فعالیت‌های ارزشی و بصیرت‌افزایی» اختصاص داده است.

جزئیات بودجه سال ۹۷ شهرداری تهران، که در وبسایت این نهاد منتشر شده، نشان می‌دهد که علاوه بر بودجه کمک به هیئت‌های مذهبی، ردیف بودجه‌ای با عنوان «بصیرت‌افزایی» وجود دارد و همچنین مبلغ ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به سازمان بسیج شهرداری تهران اختصاص یافته است.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، فارس، روزآروز و رادیوفردا؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG