لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

آغاز نشست مجلس خبرگان برای «پی‌گیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی


پنجمین اجلاس دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور آغاز به‌کار کرد. سخنگوی این مجلس گفته است، «محور اصلی» اجلاس این نهاد، «پیگیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی «درباره وضع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی» است.

در آغاز این اجلاس، احمد جنتی، رئیس آن بدون نام بردن از فرد یا افرادی گفته برخی گفته «به دنبال آماده کردن شرایط برای دیدار مستقیم مسئولان ایرانی با طرف آمریکایی در سفر آتی به نیویورک هستند». اشاره او سفر مقام‌های ایرانی برای شرکت در نشست همگانی ملل متحد است.

صادق لاریجانی و علی لاریجانی، روسای قوه‌های قضائیه و مقننه از دیگر سخنرانان اصلی این اجلاس هستند.

پیش از این سخنگوی مجلس خبرگان گفته بود از حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری اسلامی، برای شرکت در این اجلاس دعوت شده اما او نپذیرفته است.

مجلس خبرگان، که وظیفه آن نظارت بر فعالیت‌های رهبر جمهوری اسلامی است، در این اجلاس به «پی‌گیری مطالبات» رهبر جمهوری اسلامی خواهد پرداخت.

این اجلاس در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریور برگزار می‌شود.

آن‌طور که احمد خاتمی، سخنگوی مجلس خبرگان گفته، روز سه‌شنبه، یعنی در روز نخست نشست، احمد جنتی، رئیس این مجلس، پنج تن از اعضای آن و رئیس قوه قضائیه سخنرانی می‌کنند.

در روز دوم نیز قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی «درباره اقدامات» این مجلس در «حل مشکلات اقتصادی» سخنرانی کند. سپس جلسه غیر علنی برگزار خواهد شد.

احمد خاتمی بدون ارائه جزئیات خاصی گفته در اجلاس پیش‌رو «بیانیه‌ای با رنگ و بوی قطعنامه» صادر خواهد شد. این بیانیه قرار است در مورد «مسائل روز: مهم‌ترین آن اقتصاد کشور» باشد.

بنا بر اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی از وظایف مجلس خبرگان، «تعیین رهبر» است. از دیگر وظایف این نهاد نیز نظارت بر فعالیت‌های رهبر و یا «برکناری»او -در صورتی‌که «از انجام وظایف قانونی خود ناتوان» یا «فاقد شرایط» باشد- است.

با این حال این مجلس تا کنون گزارشی در این باره ارائه نکرده‌است؛ در مقابل، این نهاد و اعضای آن بارها به مسائل سیاسی، اقتصادی یا مسائل مربوط به توافق اتمی پرداخته، در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی، دولت ایران، اسرائیل، رئیسان ‌جمهوری آمریکا یا مذاکرات با اتحادیه اروپا اظهار نظر کرده‌اند.

روز ۲۳ اردیبهشت بیانیه‌ای به نقل از مجلس خبرگان رهبری منتشر شد که در آن اعلام شده بود رهبر جمهوری اسلامی «صرفا» به دلیل اصرار دولت برجام را پذیرفته است. در این بیانیه از حسن روحانی خواسته شد به دلیل «عدم رعایت خطوط قرمز ترسیمی» آیت‌الله خامنه‌ای و «نگرفتن تضمین‌های لازم»، عذرخواهی کند. هرچند پس از انتقادها، دبیرخانه این مجلس عنوان بیانیه را به «بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری» تغییر داد.

در پی خروج دولت دونالد ترامپ از توافق اتمی، بازگشت دور نخست تحریم‌ها در میانه‌ مرداد ماه و آماده‌شدن دولت آمریکا برای احیای تحریم‌های گسترده‌تر در آبان‌ ماه، اقتصاد ایران با تنش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده، بهای ارز و طلا به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، و اعتراضاتی در شهرهای مختلف کشور شکل گرفته‌است. اعتراضات به وضعیت اقتصادی اما روندی سیاسی نیز به خود گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهای تندی علیه رهبر جمهوری اسلامی و دیگر مقام‌های ارشد، علیه حضور ایران در کشورهای منطقه و هزینه‌های خارجی، و یا در حمایت از پادشاهان پهلوی داده شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید «سیاست‌های دولت او»، حکومت ایران را با احتمال «سقوط» روبه‌رو کرده‌است، اما رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید «آنها می‌خواهند مانور دهند که ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم» و مشکلات اقتصادی «خارجی نیست، درونی‌ست».

با استفاده از ایسنا، میزان، فارس، رادیو فردا|ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG