لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

فرانسه و آلمان ایران را به تشدید تحریم‌ها تهدید کردند


تصویری از تاسیسات غنی سازی نطنز
تصویری از تاسیسات غنی سازی نطنز
نخست وزیر فرانسه و وزیر امور خارجه آلمان در واکنش به تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در باره برنامه اتمى ایران با ابراز نگرانی شدید از تلاش احتمالی جمهورى اسلامى ایران براى تولید جنگ افزارهاى هسته‌اى، از احتمال تشدید تحریم‌های جهانی علیه تهران سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز فرانسوا فیون، نخست وزیر فرانسه روز شنبه اظهار داشت، چنانچه جمهوری اسلامی ایران همچنان از پذیرش پیشنهادهای جامعه جهانی در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود خودداری ورزد، قدرت‌های بزرگ باید در هفته‌های آینده اقدام‌های تازه‌ای را علیه ایران انجام دهند.

وی که در یک کنفرانس خبری مشترک به همراه همتای سوری خود در دمشق سخن می‌گفت، با اشاره به گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره برنامه اتمی ایران افزود: « ما گزارش جدید آژانس را در باره ایران خوانده‌ایم، این گزارش بسیار نگران‌کننده است.»

آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در تازه‌ترین گزارش درباره برنامه اتمى ایران که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرده است، فعالیت‌هاى هسته‌اى تازه ایران به نگرانى‌ها درباره تلاش جمهورى اسلامى براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى دامن زده است.

نخست وزیر فرانسه با اشاره به تلاش‌ها برای حل مساله هسته‌ای ایران گفته است: « ما از ماه‌ها پیش به ایران پیشنهاد گفت و گو داده بودیم، ولی در حال حاضر تمام این پیشنهادها رد شده است».

اشاره فرانسوا فیون به پیشنهاد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران مبنی بر مبادله اروانیوم غنی‌شده این کشور با سوخت‌ هسته‌ای مورد نیاز رآکتور تحقیقاتی تهران است که از سوی ایران پذیرفته نشده است.

نخست وزیر فرانسه همچنین افزوده است: « چنانچه شرایط کنونی تغییر نکند، ما چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر تازه در هفته‌های آینده نداریم.»

در این میان گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز روز جمعه با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در باره برنامه اتمى ایران، نسبت به ماهیت برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى شدیداً ابراز نگرانى کرده و گفته است، جامعه جهانى بیش از این «دست روى دست نخواهد گذاشت».

وى که در جمع خبرنگاران در برلین سخن مى‌گفت، با اعلام این که با همتایان فرانسوى و بریتانیایى خود و نیز با مسئول سیاست خارجى اتحادیه اروپا در باره برنامه اتمى ایران رایزنى کرده است، افزود: «با متحدان خود در باره اتخاذ تدابیرى شامل گسترش تحریم‌ها علیه ایران مذاکره مى‌کنیم.»

گیدو وستروله با اشاره به احتمال ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى توسط جمهورى اسلامى گفته است: «تجهیز ایران به سلاح‌هاى هسته‌اى نه تنها تهدیدى بزرگ براى منطقه بلکه خطرى براى تمام جهان به شمار مى‌آید.»

وزیر خارجه آلمان همچنین افزوده است: «ما در جامعه جهانى در این باره با هم اتفاق نظر داریم. دستان ما همچنان به سوى ایران دراز است. چنانچه این کشور آماده بازگشت به مذاکرات باشد، ما همچنان آماده گفت‌وگو با ایران هستیم.»

پیشتر نیز اولریش ویلهم، سخنگوى دولت آلمان نیز در واکنش به گزارش تازه آژانس بین‌المللى انرژى اتمى گفته بود، جامعه جهانى ناگزیر است، گزینه اعمال تحریم‌هاى فراگیر علیه رژیم ایران را مد نظر قرار دهد.

به دنبال انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللى انرژى اتمى در باره برنامه هسته‌اى جمهورى اسلامى، ایالات متحده آمریکا نیز نسبت به وضعیت برنامه اتمى تهران شدیداً ابراز نگرانى کرده و از عزم جدی خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده است.

در حالى که ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهاى غربى گزارش آژانس بین‌المللى انرژى اتمى را نگران‌کننده ارزیابى کرده و خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران شده‌اند، روسیه در آخرین واکنش خود با «تحریم‌هاى فلج کننده» علیه ایران مخالفت کرده است.

نگرانى‌ها نسبت به ماهیت برنامه اتمى جمهورى اسلامى ایران در جامعه جهانى پس از آن بالا گرفته است که تهران با سرپیچى از قطعنامه‌هاى شوراى امنیت سازمان ملل متحد به توسعه برنامه‌هاى خود در زمینه غنى‌سازى اورانیوم پرداخته است.

شوراى امنیت سازمان ملل تاکنون با تصویب سه قطعنامه تحریم‌هایى علیه ایران وضع کرده و از این کشور خواسته است به فعالیت‌هاى حساس خود از جمله غنى‌سازى اورانیوم که قابلیت کاربرد دو گانه دارد، پایان بخشد.

ایران از تن دادن به این خواسته‌ها سرباز زده و غنى‌سازى اورانیوم را توسعه داده است. طبق گزارش آژانس جمهوری اسلامی بتازگی مقداری اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد تولید کرده است.

محمود احمدى‌نژاد ادعا کرده است، جمهورى اسلامى ایران توانایى غنى‌سازى اورانیوم تا ۸۰ درصد را دارد که این میزان غنى‌سازى تنها اندکى کمتر از حد مورد نیاز براى ساخت جنگ‌افزارهاى هسته‌اى است.
XS
SM
MD
LG