لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

مهدی کروبی: به جای تواب‌سازی به داد قربانیان تجاوز برسید


مهدی کروبی، از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روز یک‌شنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به دادستان تهران با تاکید دوباره بر ماجرای تجاوز جنسی به برخی از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات مسئولیت کامل افشای آن را بر عهده گرفته و از وی خواسته است به «پروژه تواب‌سازی» پایان دهد.

به نوشته وب‌سایت خبری سحام‌نیوز، مهدی کروبی با ارسال نامه‌ای به عباس جعفری‌ دولت‌آبادی، دادستان تهران، با بیان این که محمد داوری، سردبیر بازداشت‌شده سحام‌نیوز که بیش از هشت ماه از زمان بازداشتش می‌گذرد، برای اعتراف در مورد پرونده تجاوز به زندانیان تحت فشار قرار دارد، مسئولیت کامل افشای ماجرای تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات را بر عهده گرفته است.

آقای کروبی در نامه خود با اشاره به انتشار اخباری در باره تحت فشار بودن آقای داوری برای اعتراف علیه این نامزد معترض به نتایج انتخابات و نیز دروغ خواندن ماجرای تجاوز به زندانیان و تکذیب مستندات موجود آورده است: «ای عجب از کسانی که می‌خواهند آن لکه ناپاک را با دروغی پاک کنند؛ و چه خوش‌خیال که انگار با چنین ترفندها و اعتراف‌گیری‌هایی می‌توان عقل از مردم برد و آفتاب حقیقت را زیر خاک کرد.»

آقای کروبی با بیان این که «قبای آقایان لای در گیر کرده است» خطاب به دادستان تهران نوشته است: «اعتراف‌گیری و تواب‌سازی چه سودی دارد؟ برای اطلاع شما و دیگران اعلام می‌کنم که مسئولیت تمام اسناد و مدارک و فیلم‌هایی که من از تجاوزها و شکنجه‌ها ارائه کرده‌ام تنها با خودم است و نه آقای داوری و نه هیچ کس دیگری دخیل در این ماجرا نبوده است که اکنون ضرورتی برای اعتراف‌گیری از آنها وجود داشته باشد؛ و بدین ترتیب اعتراف‌گیران زحمت خود می‌برند و بر خستگی خود می‌افزایند.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که برای نخستین از ماجرای تجاوز جنسی به بازداشت‌شدگان در زندان‌های ایران خبر داده بود در نامه خود خطاب به جعفری‌ دولت‌آبادی افزوده است: «آیا این همه سیاهکاری که رخ داد کافی نبود که اکنون ماشین ترور شخصیت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و به دنبال قربانی کردن افرادی دیگر است، آن هم فردی که تنها یک فیلمبردار بوده است، آن هم در شرایطی که من خود مسئولیت تمام آن مستندات را بر عهده می‌گیرم.»

آقای کروبی با یادآوری نحوه مطلع شدنش از این ماجرا و نوشتن نامه به هاشمی‌رفسنجانی و سپس انتشار نامه بی‌پاسخ مانده به رئیس مجلس خبرگان به حملات گسترده حامیان دولت پس از انتشار این نامه اشاره کرده و آورده است: «حال که می‌نگرم، رجاء واثق دارم که تمام آن هجمه‌ها برای آن بود که مجرمین مجازات نشوند و تزلزلی ایجاد نشود در اراده مامورانی که وظیفه‌شان کشتار و سرکوب مردم تعریف شده بود. می‌خواستند با رعب و وحشت سرپوشی بگذارند بر فاجعه‌ای که رخ داده بود.»

دبیر کل حزب اعتماد ملی افزوده است: «اگر من در نامه اول خود صرفا احتمال تجاوزها را مطرح کرده بودم، اینک اما به صورت عقلی و منطقی اطمینان یافتم که این اعمال پلید صورت گرفته است. تشت رسوایی اما از بام افتاد آنگاهی که هویدا شد چندین نفر در کهریزک زیر شکنجه به شهادت رسیده‌اند. به یاد دارید که ابتدا می‌خواستند با پوشش مننژیت روی این جنایت را بپوشانند اما خداوند نخواست و آنها نتوانستند. هجمه‌ها اما مرا مصمم‌تر کرد بر پیگیری جدی‌تر ماجرا. پای سخن قربانیان نشستم تا عمق جنایت را دریابم؛ که البته عده‌ای از مراجعان و شاهدان به دلیل همان فضای ارعاب بریدند و از ظلمی که بر آنها رفته بود به حکم مصلحت‌شان گذشتند و راه سکوت را برگزیدند بلکه آسیب بیشتری نبینند.»

آقای کروبی در بخش دیگری از نامه خود با تشریح نحوه تهیه فیلم اظهارات قربانیان تجاوزهای جنسی و ارائه آن به قوه قضاییه آورده است: «آن چه اما بر سر آن اسناد رفت و توجهی که به آنها شد خود حدیث مفصلی است که شما باید از آن باخبر باشید. ابتدا آیت‌الله دری نجف‌آبادی دادستان وقت کل کشور توسط آیت‌الله شاهرودی به عنوان مسئول پیگیری این ماجرا و بررسی اسناد ما تعیین شد. اگرچه رفتار ایشان در این سمت بسیار معقولانه و منطقی بود اما با باز شدن پای دادستان وقت تهران [سعید مرتضوی] به این ماجرا اوضاع به کلی متحول شد و حقیقت‌یابی جای خود را به ارعاب و لاپوشانی داد.»

این نامزد معترض به نتایج انتخابات با اشاره به حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به دفتر شخصی وی و نیز دفتر حزب اعتماد ملی و توقیف تمام اسناد ومدارک موجود و همین‌طور بازداشت سردبیر سحام‌نیوز و تحت فشار قرار دادن وی افزوده است: «سوال من این است که چطور در زمان شاه خائن وقتی ساواک افرادی را زیر فشار و شکنجه مجبور به تمجید از شاه و اظهار ندامت می‌کرد این حاکمیت بود که مورد تمسخر ما و مردم قرار می‌گرفت، اما حالا خودمان به همان سرنوشت دچار شده‌ایم و توقع داریم که مردم سخن اعتراف‌گونه و ندامت‌خواهانه یک زندانی زیر فشار را قبول کنند و اعتراف‌گیران را مورد تمسخر قرار ندهند؟»

آقای کروبی همچنین در تشریح نوع اعتراف‌گیری از بازداشت‌شدگان رویدادهای پس از انتخابات نوشته است: «زندانیان را برای تمرین اعترافات از چند روز پیش از موعد به محل مقرر می‌برند و از آنها می‌خواهند که اعترافات خود در برابر مردم را تمرین کنند، مبادا که به هنگام نمایش عمومی، خللی در اجرای آن نمایش پیش آید و آنگاه آن چنان از اعترافات سخن می‌گویند که انگار خودشان نمی‌دانند این اعترافات در چه فرایندی تولید شده‌اند. افراد را وادار می‌کنند تا بگویند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته، گویی با اعتراف آنها واقعیت تغییر می‌کند. زندانیان را تحت فشار قرار می‌دهند تا بگویند که به ولایت فقیه آن هم از نوع مطلقه‌اش اعتقاد دارند، حال آن که مشخص نیست که این چه اعتقادی است که باید در گذر از زندان و تحمل فشار زندان انفرادی و مصائب دیگر، بر زبان بیاید.»

دبیرکل حزب اعتماد ملی در ادامه از دادستان تهران خواسته است: «یک بار برای همیشه پروژه اعتراف‌گیری و تواب‌سازی را پایان بخشد و بررسی آن اسناد تجاوزها که در اختیار مقامات قضایی قرار گرفته است را در دستور کار خود قرار دهد.»

وی با اشاره به بی‌توجهی مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی به اسناد ارائه شده توسط وی افزوده است: «اسنادی که ما ارائه کرده بودیم همگی در بایگانی ماندند و اکنون من از باب نمونه از شما درباره آن خواهر نجیب و محترمی می‌پرسم که درون اتومبیل ون حوادث تلخی بر او رفته بود و یک نسخه از سی‌دی اسناد آن مظالم را نیز به هیات سه نفره منصوب رئیس قوه قضائیه ارائه کرده بودم و نسخه دیگر آن هم توسط وزارت اطلاعات پس از یورش به دفتر اینجانب توقیف شد. آیا می‌دانید که او پس از احضار توسط وزارت اطلاعات چه سرنوشتی پیدا کرده است؟ من از شما به عنوان دادستان تهران می‌خواهم به حکم وظیفه‌تان پیگیری کنید و آگاه شوید از رفتارهایی که با ایشان شده است و اقرارهایی که از ایشان خواسته‌اند بلکه پیش از نمایش احتمالی آن اعترافات، از پشت پرده نیز باخبر باشید. آیا قبول ندارید که پیگیری چنین پرونده‌هایی بسی مهم‌تر و ضروری‌تر است تا اعتراف‌گیری و تواب‌سازی؟»
XS
SM
MD
LG