لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

فرمانده نیروی دریایی ارتش: امارات جرات بازرسی کشتی‌های ایرانی را ندارد


دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران
دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران
در واکنش به انتشار اخباری در زمینه بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط امارات متحده عربی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفته است، نیروی دریایی ایران اجازه بازرسی کشتی‌های ایرانی را به اماراتی‌ها نخواهد داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، روز یکشنبه گفته است، امارات جرات بازرسی از کشتی‌های ایرانی را ندارد.

یوسف العُطیبه، سفیر امارات متحده عربی در آمریکا، که پیشتر از حمایت کشورش از حمله احتمالی به ایران سخن گفته بود، چندی پیش اعلام کرده بود، امارات در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکنون چندین کشتی ایرانی را مورد بازرسی قرار داده است.

دریادار حبیب‌الله سیاری در واکنش به این سخنان گفته است: «ما هیچ وقت اجازه نمی‌دهیم که یک چنین کشوری کشتی‌های ما را بازرسی کند».

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران همچنین از سخنان سفیر امارات عربی متحده با عنوان «بحث‌های تبلیغاتی» یاد کرده و افزوده است:‌ «امارات عددی نیست که بخواهد چنین حرفی بزند».

وی همچنین با تاکید بر آمادگی نیروی دریایی ارتش برای دفاع از منافع کشور گفته است:‌ «ما آمادگی دفاع و مقابله به مثل در زمینه بازرسی کشتی‌ها را داریم و هر جا لازم باشد این کار را انجام می‌دهیم».

بر اساس برخی از مفاد قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که در خرداد ماه و به دنبال بالا گرفتن تنش بر سر برنامه هسته‌ای جمهموری اسلامی به تصویب رسیده است، کشورهای عضو سازمان ملل متحد این اجازه را دارند که کشتی‌ها و هواپیماهای ایرانی را در صورت لزوم مورد بازرسی قرار دهند.

مقام‌های جمهوری اسلامی واکنش تندی نسبت به احتمال بازرسی از کشتی‌های ایرانی توسط کشورهای دیگر از خود نشان داده و تهدید به مقابله به مثل کرده‌اند.

در همین راستا در اواخر تیر ماه نیز مجلس شورای اسلامی طرحی را به تصویب رساند که به موجب آن، جمهوری اسلامی «با کشورهایی که به بازرسی هواپیماها و کشتی‌های ایرانی و محموله‌های باری مبادرت می‌ورزند و یا از تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می‌کنند مقابله به مثل خواهد کرد».
XS
SM
MD
LG