لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

اعتراض مجاهدین انقلاب به «تمایل جریان حاکم به سازش با بیگانه»


سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در بیانیه تازه‌ای که روز پنج‌شنبه صادر شد با متهم کردن جریان حاکم در ایران به تلاش برای سازش با قدرت‌های خارجی نوشت که «همه شواهد و قرائن از تمایل شدید جریان حاکم به سازش با بیگانه به منظور کاهش فشارهای خارجی برای حفظ قدرت در داخل حکایت دارد».

بیانیه این گروه سیاسی اصلاح‌طلب که روز جمعه در وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، منتشر شده است می‌نویسد که «جریان حاکم» در جمهوری اسلامی از تحریم‌های بین‌المللی «که دامنه آن حتی روابط بانک‌های لبنان و امارات با بانک‌های ایرانی را نیز در بر گرفته‌ سخت نگران شده» و به این خاطر می‌خواهد «باب مذاکره و حل پرونده هسته‌ای» را بگشاید.

به نوشته این بیانیه، جریان حاکم می‌کوشد «با اعمال هرچه شدیدتر محدودیت‌ها و حاکم ساختن سانسور و اختناق در داخل، با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری با طرف‌های اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند».

این بیانیه می‌افزاید: «پیشنهادهایی نظیر تشکیل کنسرسیوم ایرانی-روسی برای انجام مراحل نهایی غنی‌سازی و تهیه سوخت در روسیه یا اقداماتی نظیر آزادی سارا شورد تلاش‌هایی است که برای جلب موافقت طرف‌های آمریکایی و اروپایی برای مذاکره و حل بحران صورت می‌پذیرد.»

اشاره این بیانیه به پیشنهاد تازه رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به روسیه مبنی بر ایجاد کنسرسیوم سوخت هسته‌ای برای تامین سوخت نیروگاه بوشهر و نیروگاه‌های آینده ایران است که روسیه هنوز پاسخ روشنی به آن نداده ‌است.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی هم‌چنین با آزادی سارا شورد، زن جوان آمریکایی که ماه گذشته پس از نزدیک به ۱۴ ماه حبس و وارد شدن اتهام جاسوسی، از زندان آزاد و از ایران خارج شد خواستار واکنش مثبت غرب در پاسخ به این اقدام شده‌ است.

در همین زمینه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، اواخر شهریورماه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ای‌بی‌سی» آمریکا گفت: «این من بودم که از اوباما برای گفت‌وگو دعوت کردم، حتی به وی نامه نوشتم، اما پاسخی دریافت نکردم و حتی اعلام آمادگی کردم برای صبحت با وی در حضور دیگران در سازمان ملل متحد و در تازه‌ترین اقدام نیز سارا شورد آزاد شد، اما پاسخ چندانی دریافت نشد.»
به نوشته این بیانیه، جریان حاکم می‌کوشد «با اعمال هرچه شدیدتر محدودیت‌ها و حاکم ساختن سانسور و اختناق در داخل، با اطمینان و اعتماد به نفس بیشتری با طرف‌های اروپایی و آمریکایی وارد مذاکره و گفت‌وگو شوند».

بیانیه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران در ادامه می‌نویسد: «اقتدارگرایان حاکم با ارسال پیام‌ها و نامه‌ها و واسطه‌های متعدد، بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با طرف‌های آمریکایی و اروپایی اصرار می‌ورزند. در شرایطی که منتقدان دولت و حاکمیت جدید به جرم مخالفت و انتقاد به حبس‌های سنگین محکوم می‌شوند و بعضاً محروم از ابتدایی‌ترین امکانات در زندان به سر می‌برند، خانم سارا شورد که به اتهام ورود غیرقانونی به کشور و جاسوسی دستگیر شده‌ صرف نظر از صحت و سقم اتهامات به دلیل آن چه که اقدام بشر دوستانه! خوانده می‌شود، آزاد و به کشور خود باز می‌گردد.»

این بیانیه می‌افزاید: «درست هم‌زمان با حمله به محل سکونت آقای کروبی و تهدید جانی او و حمله به دفتر مهندس موسوی، و در شرایطی که منتقدان دولت حتی از حق برگزاری یک مجلس ترحیم ساده محرومند، رئیس دولت دهم در آمریکا با سارا شورد که بنا به ادعای حاکمان جاسوس است، ملاقات می‌کند و ضمن ادعای وحدت و یکپارچگی و برخورداری جامعه ایران از آزادی کامل، در مصاحبه‌های متعدد بر آمادگی خود برای گفت‌وگو با آقای اوباما اصرار و تأکید می‌ورزد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی که پیش از این مذاکره با غرب را بر سر برنامه هسته‌ای خود به خاطر آن ‌چه «بی‌اخلاقی غربی‌ها و تنبیه آنها» نامیده ‌بودند تا مدتی به تعویق انداختند، به تازگی خواستار آغاز این مذاکرات شده‌اند.

در همین راستا، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران به تازگی اعلام کرد که تهران به پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان پیشنهاد داده بود که در نیویورک و در سطح وزیران خارجه در زمینه مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کند، اما این درخواست «به رغم همه شعارها» نادیده گرفته شد و «آنان این فرصت طلایی را هم از دست دادند».

غرب تهران را متهم می‌کند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد، ولی ایران همواره برنامه هسته‌ای خود را برای اهداف صلح آمیز از جمله تولید برق توصیف کرده است.

شورای امنیت نیز با صدور چهار قطعنامه تحریمی از تهران خواسته تا غنی سازی را متوقف کند، ولی ایران تاکنون از این دستور سرپیچی کرده و غنی‌سازی را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG