لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

ابراز امیدواری سارا شورد برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد


سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی از زندان اوین در ایران آزاد شده‌است.
سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی از زندان اوین در ایران آزاد شده‌است.
سارا شورد، شهروند آمریکایی که به تازگی از زندان اوین در ایران آزاد شده می‌گوید امیدوار است بتواند با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در نیویورک ملاقات کند.

مادران شین باوئر و جاش فتال، دو شهروند دیگر آمریکایی نیز که همچنان در ایران در بازداشت به سر می‌برند در مصاحبه با رادیو فردا گفتند که از مجراهای معمول برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد درخواست کرده‌اند و احتمال دارد «این درخواست تا چند ساعت آینده تحقق یابد.»

سارا شورد روز پنج‌شنبه در «نمایش اپرا وینفری»، یکی از برنامه‌های تلویزیونی آمریکا گفت که می‌خواهد به محمود احمدی‌نژاد، که برای حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد در نیوریورک به سر می‌برد، بگوید که «هیچ دشمنی با او یا با هیچ‌یک از مردم ایران ندارد». سارا شورد افزود: «اصلاً دلیلی برای دشمنی وجود ندارد».

سارا شورد یکی از سه شهروند آمریکایی بود که حدود ۱۴ ماه پیش در نواحی مرزی عراق و ایران از سوی مرزبانان ایرانی بازداشت شده بودند.

خانم شورد هفته گذشته «با قید وثیقه» ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد و از طریق عمان به کشورش بازگشت، در حالی که شین باوئر و جاش فتال، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

در حالی که مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی این سه شهروند آمریکایی را به جاسوسی متهم کرده‌اند، سارا شورد روز یک‌شنبه در یک نشست خبری در نیویورک تأکید کرد که وی و دوستانش جاسوس نیستند و آن را یک «بدفهمی بزرگ» خواند.

خانم شورد در ادامه سخنان خود در برنامه تلویزیونی روز پنج‌شنبه افزود: «در شرایطی شبیه به این، نمی‌دانم چه کسی تصمیم‌گیرنده است. نمی‌دانم این اتفاقی که برای ما افتاد چرا افتاد. در این مورد هیچ حس ملامت یا عصبانیت ندارم. فقط شدیداً خواستار این هستم که این موضوع تمام بشود و بتوانیم به زندگی‌مان ادامه بدهیم.»
سارا شورد: زمانی که در زندان بودم یکی از بازجویان به من گفت که بازجویی تمام است اما شرایط هم‌اینک «سیاسی شده و دیگر مطرح نیست که تو بی‌گناهی یا نه. کار به جاهای بالاتری کشیده شده‌است.»

خانم شورد در ادامه گفت که هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد ایران را بدون باوئر و فتال ترک کند و هنوز احساس «بی‌حسی و بهت‌زدگی» می‌کند. وی افزود: «باید هم‌چنان به درخواست‌هایم از دولت ایران و رهبران مذهبی ادامه بدهم که همان عمل انسان‌دوستانه را شامل آن دو نفر نیز بکنند.»

محمود احمدی‌نژاد در نیویورک به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که امیدوار است باوئر و فتال بتوانند ثابت کنند که «نیات سویی» در عبور از مرز ایران نداشته‌اند و آزاد شوند.

پیشتر محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی آمریکا، از مقام‌های آمریکایی خواسته بود در قبال آزادی سارا شورد هشت ایرانی زندانی در آمریکا را آزاد کنند ولی ایالات متحده این پیشنهاد را رد کرده است.

سارا شورد که ۴۱۰ روز را در سلول انفرادی گذرانده، در مصاحبه دیگری با خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز اظهار داشت زمانی که در زندان بود یکی از بازجویان ایرانی به او گفت که بازجویی تمام است اما شرایط هم‌اینک «سیاسی شده و دیگر مطرح نیست که تو بی‌گناهی یا نه. کار به جاهای بالاتری کشیده شده‌است.»

«بازجویی‌ها در ایران شبیه به سریال‌های آمریکایی است»

سارا شورد در ادامه گفت‌وگوی تلویزیونی خود با «اپرا وینفری» گفت که او و دوستانش برای این به شمال عراق رفته بودند چون آن‌جا را مکانی امن می‌پنداشتند که «موزه‌های جالب و غذای خوبی» دارد. وی می‌گوید که او به همراه باوئر و فتال، در حال کوهپیمایی در یک منطقه توریستی در نزدیکی یک آبشار در شمال عراق بوده‌اند و از این‌که مرز ایران این اندازه به آن‌جا نزدیک است «بی‌خبر» بوده‌اند.

به گفته سارا شورد، مأموران ایرانی سه روز اول آن‌ها را برای بازجویی به مناطق مختلف ایران بردند ولی این سه شهروند آمریکایی مطمئن بودند که آزاد می‌شوند. به گفته خانم شورد «ما کاری نکرده‌ایم و فقط سه نفر گردشگر هستیم، مطمئن بودیم آزاد می‌شویم.»

وی در ادامه گفت: «زمانی که ما را به تهران آوردند و جدا کردند و فهمیدم در زندان هستم تمام شب را فریاد کشیدم.»

به گفته او، مأموران هر سه آن‌ها را طی دو ماه اول در سلول‌های انفرادی نگه داشتند و پس از آن تنها یک ساعت در روز می‌توانستند همدیگر را ببینند ولی خود او باید بقیه ساعات را هم‌چنان در سلول انفرادی می‌گذراند.

خانم شورد به آسوشیتدپرس هم گفته است که هر سه آن‌ها زمانی که سوار بر وانتی با چشمان بسته به زندان منتقل می‌شدند قرار گذاشتند که در صورت جدا شدن، دست به اعتصاب غذا بزنند. سارا شورد چهار روز اول زندان را به اعتصاب غذا گذراند و پس از این‌که روز پنجم به این سه زندانی به مدت پنج دقیقه اجازه ملاقات داده‌شد اعتصاب غذای خود را شکست.

به گفته خانم شورد، به هنگام بازجویی‌ها چشمان او را می‌بستند و او تعجب می‌کرد زیرا به گفته او «نحوه بازجویی‌ها در اوین تا اندازه زیادی با سریال‌های پلیسی آمریکایی شباهت دارد.» او می‌گوید در اوین هم «همان روش استفاده از دو بازجو، یکی به ظاهر عصبانی و دیگری به ظاهر مهربان» را که در این سریال‌ها دیده می‌شود به‌کار می‌برند.

خانم شورد که با میانجیگری کشورهای سوئیس و عمان آزاد شده‌است، پیش از این تأکید کرد مردم ایران را به خاطر شرایطی که خانواده آن‌ها در این مدت تحمل کردند و زندانی شدن خودشان، سرزنش نمی‌کند.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دو آمریکایی زندانی دیگر آزاد شوند.

این در حالی است که دادستان تهران اعلام کرده، قرار بازداشت دو شهروند آمریکایی زندانی در تهران دو ماه دیگر تمدید شده‌است.
XS
SM
MD
LG