لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

رقابت بر سر ۸۲ کرسی مجلس و حمله گسترده به اصلاح طلبان


قرار است که انتخابات در ۵۴ حوزه در ۱۰۰ شهرستان واقع در ۲۱ استان ايران برگزار شود. (عکس: AFP)
قرار است که انتخابات در ۵۴ حوزه در ۱۰۰ شهرستان واقع در ۲۱ استان ايران برگزار شود. (عکس: AFP)

با اعلام پايان بررسی صحت دور اول انتخابات مجلس از سوی شورای نگهبان و همزمان با آغاز رقابت های انتخاباتی دور دوم، اصولگرايان جناح اصلاح طلب را متهم به رابطه با غرب کردند.


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی روز۳۱ فروردين ماه در اولين نشست خبری خود در سال جديد اعلام کرد که در مجموع نتايج انتخابات در سه حوزه به طور کامل و يک حوزه به طور جزئی باطل شده است. آقای کدخدايی درباره علت ابطال انتخابات در اين حوزه ها توضيحی نداده است.


با اين نتيجه، انتخابات دور دوم مجلس هشتم، روز جمعه، ششم ارديبهشت ماه، در ۵۴ حوزه در ۱۰۰ شهرستان واقع در ۲۱ استان ايران برگزار خواهد شد. دور دوم انتخابات مجلس، تکليف ۸۲ کرسی باقی مانده از دور اول انتخابات را مشخص خواهد کرد.


در همين حال، کانديداها و چهرهای نزديک به اصولگرايان، موج تبليغاتی تازه ای عليه اصلاح طلبان به راه انداخته اند.


خبرگزاری فارس، رسانه نزديک به اصولگرايان طی دو روز گذشته گزارش ها و گفت و گوهايی منتشر کرده که در آن ها به حمايت رسانه های غربی از اصلاح طلبان اشاره شده است.


اين خبرگزاری به نقل از برخی چهره های اصولگرا، انتقادات تندی عليه اصلاح طلبان منتشر کرده است.


در اين گفت و گوها جناح اصلاح طلب به «وابستگی به غرب، دشمن و بيگانگان» متهم شده اند.


حسين فدايی، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرايان در گفت و گو با اين خبرگزاری گفته است: «مردم به دنبال تشکيل مجلسی هستند که در ادامه مجلس ششم نباشد که عده ای از درون مجلس عليه نظام فعاليت کنند و با ترويج تنش و ناامنی، تحصن و استعفاهای دسته جمعی و علامت دادن به بيگانگان دشمنان ملت را شاد کنند.»


آقای فدايی افزوده است: «چرا بايد جرج بوش بگويد اصلاح طلبان ايران دوستی بهتر از بوش ندارند؟ يا فرزند شاه ديکتاتور بگويد دوم خردادي ها، به ما بپيونديد و در ايجاد يک حکومت سکولار با ما همراه شويد؟ يا [...] حزب توده صريحا بگويند که اولويت قطعی ما در مرحله دوم انتخابات ليست اصلاح طلبان است؟»


زهره الهيان، عضو کميته بانوان جبهه متحد اصولگرايان و مجتبی ابراهيمی، دبير ستاد انتخابات اتحاديه جامعه اسلامی دانشجويان نیز از اصلاح طلبان به دليل آنچه «وابستگی به غرب» خواندند، به شدت انتقاد کرده اند.


مصطفی پور محمدی، وزير کشور ايران گفته است که نتايج انتخابات تهران و ديگر حوزه های باقی مانده در مرحله دوم انتخابات، «دو روز» بعد از رای گيری اعلام می شود.

اتهام «حمايت غرب از اصلاح طلبان»، پس از سخنان جرج بوش رييس جمهوری آمريکا و اعلام حمايت او از اصلاح طلبان در آستانه ثبت نام کانديداهای انتخابات مجلس هشتم در دی ماه گذشته آغاز شد.


در پی آن، آيت الله خامنه ای رهبر ايران در يک سخنرانی، حمايت آمريکا از هر دسته ای در ايران را «ننگ» خواند و گفت: «هم مردم و هم آن دسته ای که رییس جمهور آمريکا از آن اعلام حمايت کرده است بايد فکر کنند که چرا آمريکا می خواهد از آن دسته حمايت کند و آن دسته چه نقصی داشته که آمريکا را به فکر حمايت از آن انداخته است.»


۲۱ ميليون واجد شرايط


ستاد انتخابات وزارت کشور ايران اعلام کرده است که در دور دوم انتخابات حدود ۲۱ ميليون نفر واجد شرايط رای دادن هستند.


اين ستاد همچنين اعلام کرده است، کسانی که در مرحله اول انتخابات مجلس هشتم در حوزه مشخصی شرکت کردهاند در مرحله دوم انتخابات نيز بايد در همان حوزه انتخابيه رای دهند، اما افرادی که در مرحله اول رای نداده اند می توانند در هر حوزهای که تمايل دارند، رای خود را به صندوق بيندازند.


اين ۲۱ ميلون نفر، شهروندان استان های آذربايجان شرقی، آذربايجان غربی، اردبيل، اصفهان، ايلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختياری، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، گلستان، گيلان، لرستان، مازندران، همدان و يزد هستند.


مصطفی پور محمدی، وزير کشور ايران گفته است که نتايج انتخابات تهران و ديگر حوزه های باقی مانده در مرحله دوم انتخابات، «دو روز» بعد از رای گيری اعلام می شود.


اصلاح طلبان بدون نام خاتمی


اصلاح طلبان در حالی وارد کارزار مرحله دوم انتخابات مجلس هشتم می شوند که ديگر عنوان «ياران خاتمی» را بر آرم ستاد خود ندارند.


حسين مرعشی رييس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان روز شنبه ۲۴ فروردين ماه اعلام کرد که اين ستاد برای جلب حمايت اصلاح طلبانی که خود را «ياران خاتمی» نمی دانند، نام خاتمی را از «لوگوی ستاد ائتلاف اصلاح طلبان» حذف کرده است.


آقای مرعشی گفته است که با اين تغيير، گروه های جديدی ازجبهه اصلاحات در دور دوم انتخابات مجلس هشتم از ستاد انتخابات اصلاح طلبان حمايت خواهند کرد. اما تاکنون خبری در باره حاميان جديد اين ائتلاف منتشر نشده است.


از زمان تشکيل ستاد ائتلاف اصلاح طلبان برای شرکت در انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی عنوان «ياران خاتمی» در لوگوی اين ستاد درج شده بود. ائتلاف اصلاح طلبان در دور اول انتخابات، متشکل از حزب مشارکت ايران اسلامی، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، حزب همبستگی، حزب کارگزاران و حزب اعتماد ملی بود.


آقای مرعشی، اعلام کرد که حزب اعتماد ملی، به دبير کلی مهدی کروبی، رييس مجلس ششم شورای اسلامی، برای دور دوم انتخابات ليست جديدی منتشر کرده است که تنها ۱۰ کانديدای مشترک با ليست ستاد ائتلاف اصلاح طلبان دارد. اما ديگر احزاب، از جمله حزب کارگزاران سازندگی همچنان ائتلاف خود را با اين ستاد حفظ کرده است.


هدايت آقايی، عضو شورای اطلاع رسانی ستاد انتخابات اصلاح طلبان، ضمن آنکه روز شنبه ۲۴ فروردين ماه، آغاز فعاليت اين ستاد برای شرکت در دور دوم انتخابات را اعلام کرد گفت: «اصلاح طلبان با ۲۸ نامزد در دور دوم انتخابات شرکت می کنند.»


ستاد اصلاح طلبان تا کنون نام ۱۰ نامزد حوزه انتخابيه تهران بزرگ را اعلام کرده است که بايد بر سر تصاحب ۱۱ کرسی مجلس با نامزد های اصولگرا و مستقل رقابت کنند چرا که در دور اول انتخابات ۱۹ کرسی حوزه انتخابيه تهران به اصولگرايان رسيد.

ستاد اصلاح طلبان تا کنون نام ۱۰ نامزد حوزه انتخابيه تهران بزرگ را اعلام کرده است که بايد بر سر تصاحب ۱۱ کرسی مجلس با نامزد های اصولگرا و مستقل رقابت کنند چرا که در دور اول انتخابات ۱۹ کرسی حوزه انتخابيه تهران به اصولگرايان رسيد.


مجيد انصاری، اسحق جهانگيری، محمد صدر، سيد محمود دعايی، عليرضا محجوب، سهيلا جلودارزاده، الياس حضرتی، محمد قمی، اشرفی اصفهانی و الهه راستگو کانديداهای اصلاح طلبان در حوزه تهران برای دور دوم انتخابات معرفی شده اند.


اصولگرايان همچنان با دو جبهه به دور دوم می روند


جناح موسوم به اصولگرايان زير دو عنوان «جبهه متحد اصولگرايان» و «ائتلاف فراگير اصولگرايان» در انتخابات مجلس هشتم شرکت کرده اند. در مرحله اول ۹ کانديدای مشترک اين دو گروه به مجلس راه يافتند. نام دو کانديدای ديگر تنها در ليست جبهه متحد اصولگرايان وجود داشت.


خط کشی های داخلی اين جناح در دور دوم انتخابات در حالی ادامه دارد که در ايران مرتباً فهرست های فرعی با نام نامزدهای اين دو ائتلاف منتشر می شود.


در حالی که جبهه متحد اصولگرايان، اعلام کرده است که با انتشار ليست های فرعی مخالف است، ستاد ائتلاف فراگير اصولگرايان رسما اعلام کرده است که به گروه های درون خود اجازه داده است تا ليست های جداگانه تهيه کنند.


جبهه متحد اصولگرايان روز شنبه ۲۴ فروردين ماه اعلام کرد که ۱۱ نامزد اين جبهه در حوزه تهران در دور دوم انتخابات شرکت می کنند.


لاله افتخاری، زهره الهيان، حميد رسايی، علی اصغر زارعی، عليرضا زاکانی، پرويز سروری، نسرين سلطان خواه، طيبه صفائی، حسين فدايی، مهدی کوچک زاده و الياس نادران، نامزدهای اين گروه از اصولگرايان در حوزه تهران هستند.


اين جبهه اعلام کرده است که در مجموع ۳۰ کانديدا برای دور دوم انتخابات معرفی خواهد کرد.


اما ائتلاف فراگير اصولگرايان، ديگر شاخته جناح راست جمهوری اسلامی، اعلام کرده است که در تهران تنها از «محمد خوش چهره» حمايت خواهد کرد. اما در کل کشور ليست ۴۸ نفری ارائه می دهد.


جبهه متحد اصولگرايان متشکل از رايحه خوش خدمت (حاميان محمود احمدی نژاد)، جبهه پيروان خط امام (۱۴ گروه اصولگرا)، اصولگرايان موسوم به تحول خواه و ايثارگران هستند که به ديدگاه ها و سياست های رهبر جمهوری اسلامی و رييس جمهوری ايران نزديک تر هستند.


ائتلاف فراگير اصولگرايان به افرادی چون محمد باقر قاليباف، شهردار تهران، علی لاريجانی، دبير سابق شورای عالی امنيت ملی و محسن رضايی، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نزديک هستند.


سعيد ابوطالب، عضو اين جبهه و نماينده مجلس هفتم، پيش از آغاز انتخابات اعلام کرده بود: اعضای اين فهرست اعتقاد دارند که در فهرست ديگر اصولگرايان، افرادی حضور دارند که توانايی نمايندگی مردم را ندارند و همين مسئله باعث ايجاد شکاف در جناح اصولگرايان شده است.


XS
SM
MD
LG