لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

لاريجانی: برخی می خواهند مشاجرات را عميق کنند


علی لاريجانی، رییس مجلس، با توجه به افشای مسائل پشت پرده جنگ هشت ساله ايران و عراق گفت بعضی می خواهند مشاجرات را عميق کنند و نبايد جنگ هدف سياست ورزی قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاری کار ايران، ايلنا، رييس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه در کرمانشاه گفت که نبايد امروز دستاوردهای جنگ را تحت مسائل سياسی برد زيرا در جنگ همه مردم مشارکت داشتند.

سخنان آقای لاريجانی در حالی مطرح می شود که ميرحسين موسوی، نخست وزير ايران در زمان جنگ روز سه شنبه تهديد کرده بود ناگفته هايی از زمان جنگ را برملا خواهد کرد.

آقای موسوی به سخنان محسن رفيقدوست، «وزير سپاه» آن دوره واکنش نشان داده بود که در مصاحبه‌ای در هفته پيش گفته بود که «امکانات آن طور که نظامی‌ها می‌خواستند در خدمت جنگ قرار نمی‌گرفت. يعنی اکثر اوقات در دولت با پيشنهادهايی که برای جنگ می‌شد مخالفت می‌کردند و دايم می‌گفتند شما که می‌دانيد نمی‌توانيد بغداد را بگيريد چرا ول نمی‌کنيد؟ چرا جنگ را تمام نمی‌کنيد؟»

مير حسين موسوی در پاسخ به اين موضوع، با ناميدن محسن رفيقدوست به عنوان وزير تحميلی گفت که اگر دولت و امکانات در اختيار او و همفکرانش قرار می‌گرفت، بر سر کشور همان می‌آوردند که «در طول مديريت خود بر سر بيت‌المال و اموال مستضعفان و يتيمان در بنياد مستضعفان آوردند.»

ميرحسين موسوی همچنين تصريح که در زمان جنگ، دولت او را به بهانه درز خبرها از ماجرای طرح‌های جنگی و دفاعی کنار گذاشته بودند و افزود:«فتح بغداد با تحويل دولت به چند فرمانده نظامی امکان‌پذير نبود، بلکه برای شکست قطعی دشمن لازم بود از همان اول، رابطه دولت با اداره عملی جنگ و طراحی‌های نظامی قطع نشود.»

آخرين نخست وزير ايران در بخش ديگری از سخنان خود در خصوص زمانی که اداره ستاد فرماندهی قوا به دولت سپرده شد، خاطر نشان کرد که تحولات اساسی در همان مدت کم در جبهه‌ها ايجاد شد، آنهم در شرايطی که فرماندهان سپاه پاسداران و ارتش در نخستين جلسه ستاد فرماندهی کل قوا اعلام کردند که خوزستان را از دست رفته فرض کنند.

به گزارش سايت کلمه، ميرحسين موسوی گفت:« بنده هنوز لب به سخن درباره دهه اول انقلاب باز نکرده ام و هيچ گاه هم ميل نداشته ام در اين باره صحبت کنم ولی ظاهرا مجبورم در صورت ادامه اين تحريف ها برای دفاع از رزمندگان سلحشور و مديران برجسته ای که در اين ميان سهمم عمده داشتند ناگفته های خود را بگويم و نيز بگويم که استعفای سال ۶۷ بر سر چه بود.»

سوء استفاده از جنگ

آقای لاريجانی در جريان سخنرانی خود چند بار به اين نکته اشاره کرده و تاکيد کرد:«مبادا مسائل مهمی که در هشت سال دفاع مقدس در کشور جاری بود، دستخوش سياست‌ورزی شود و سياست‌ورزان بخواهند از آن سوء‌استفاده کنند.»

ميرحسين موسوی در سخنان خود تهديد کرده که بنا نداشته بحث های زمان جنگ را مطرح کند اما در فرصتی ديگر به گوشه های ديگری از جنگ خواهد پرداخت.

علی لاريجانی در سخنان خود گفت:«گاهی لزومی به زدن حرف‌های سياسی نيست. ايجاد درگيری بين نهادها و زدن‌ حرف‌هايی که ملت را دسته‌بندی کند به نفع نظام نيست.»

رييس مجلس همچنين گفته است:«برخی افراد در داخل (کشور) دنبال آن هستند تا مشاجرات را عميق کنند و همه را دلسرد کنند. در حالی که دسته‌بندی کردن مردم و زدن تهمت بلاوجه به افراد کار درستی نيست و کسانی که به دنبال تفرقه هستند بدانند مطرود خواهند شد.»
XS
SM
MD
LG