لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

عربستان توليد نفت خود را افزايش داد


رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود به خاور ميانه، جمعه ۲۷ ارديبهشت ماه رياض پايتخت عربستان سعودی شد. (عکس از AFP)
رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود به خاور ميانه، جمعه ۲۷ ارديبهشت ماه رياض پايتخت عربستان سعودی شد. (عکس از AFP)

در پی ملاقات جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، با ملک عبدالله، پادشاه عربستان، اين کشور اعلام کرد که توليد نفت خام خود را تا ۳۰۰ هزار بشکه در روز افزايش داده است.

با پايان سفر يک روزه رييس جمهوی آمريکا به عربستان در روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه عربستان، بزرگترين توليد کننده نفت جهان، اعلام کرد که از هفته گذشته توليد نفت خود را ۳/۳ درصد يا ۳۰۰ هزار بشکه افزايش داده است و می تواند در آينده باز هم حجم توليد خود را افزايش دهد، اما تقاضايی بيشتری از طرف مشتريان نفت خام نمی بيند.


علی النعيمی، وزير نفت عربستان هم صبح شنبه ۲۸ ارديبهشت، در جريان يک نشست خبری اعلام کرد که با اين افزايش توليد که از هفته گذشته آغاز شده است، حجم توليد نفت عربستان در ماه آينده به ۹ ميليون و ۴۵۰ هزار بشکه در روز می رسد.


رييس جمهوری آمريکا در جريان سفر خود به خاور ميانه، جمعه ۲۷ ارديبهشت ماه رياض پايتخت عربستان سعودی شد. در جريان اين سفر، دوکشور همچنين به توافقی درباره توسعه ميدان های نفتی و انتقال تکنولوژی صلح آميز هسته ای به عربستان دست يافتند.


مشاوران رييس جمهوری آمريکا پيش از اين به رسانه ها گفته بودند که هدف آقای بوش از سفر به عربستان گفتگو درباره قيمت نفت، لبنان، صلح اعراب و ايران است.


استفان هدلی مشاور امنيت ملی کاخ سفيد روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در باره مذاکرات جرج بوش با ملک عبد الله گفت: «آنچه رييس جمهور گفت اين بود که ما بايد هرآنچه در توان داريم انجام دهيم تا اين مشکل [افزايش قيمت نفت] حل شود و مقامات سعودی در مقابل گفته اند که ما می دانيم بازار زير فشار قرار دارد و هر چه بتوانيم انجام خواهيم داد.»


اعلام خبر افزايش توليد نفت عربستان، قيمت نفت که در حال نزديک شدن به رکورد تازه ۱۲۸ دلار برای هر بشکه نفت خام آمريکا بود را تا حدود ۲ دلار کاهش داد.


از زمان آخرين سفر بوش به عربستان در ژانويه سال گذشته تا کنون قيمت نفت تا ۳۰ دلار در هر بشکه افزايش يافته است.


با وجود آنکه رييس جمهوری آمريکا، اسفند ماه گذشته، در جريان اجلاس قبلی اوپک به صراحت خواستار افزايش توليد نفت اوپک برای کاهش قيمت نفت شده بود، کشور های عضو اين سازمان با درخواست افزايش توليد موافقت نکردند.


در پی افزايش قيمت نفت و بی علاقگی اوپک به افزايش توليد نفت، ششم ارديبهشت ماه، يک گروه از سناتورهای آمريکايی از جرج بوش خواستند تا زمان افزايش توليد نفت عربستان و ساير کشورهای حاشيه خليج فارس قراردادهای تسليحاتی با اين کشورها را به حال تعليق درآورد.


انتقاد وزير نفت ايران از تصميم عربستان


در همين حال، غلامحسين نوذری وزير نفت ايران در واکنش به اين اقدام عربستان گفت: «اقدام عربستان برای افزايش توليد نفت خام خود فقط منجر به افزايش ذخيره سازی می شود.»


آقای نوذری همچنين گفت: « اين اقدام بيشتر يک حرکت سياسی است و تنها به افزايش ذخيره ها کمک می کند و اين در حالی است که کنگره آمريکا اين کشور را از ذخيره سازی نفت منع می کند.»


افزايش توليد نفت عربستان، علاوه بر وزير نفت ايران مورد انتقاد وزيران امور خارجه و نفت عربستان هم قرار گرفت.


سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان سعودی، در يک نشست خبری با انتقاد از وضعيت بازار نفت گفت: «مشتريان کجاييد؟ ما می خواهيم نفت بفروشم اما مشتريان کجا هستند؟ ما نمی توانيم نفت بفروشيم تنها برای آنکه در نفت کش ها ذخيره شود.»


همچنين به گزارش رويترز، علی النعيمی، وزير نفت عربستان هم به مقامات آمريکا گفته است که افزايش توليد نفت، قيمت سوخت را در پمپ بنزين های آمريکا کاهش نمی دهد، چرا که افزايش قيمت سوخت نتيجه تضعيف دلار، بورس بازی و تنش در کشورهای توليد کننده نفت است.


پيش از اين هم کشورهای عضو اوپک اعلام کرده بودند که بازار نفت جهانی با کمبود مواجه نيست و علت افزايش بی سابقه قيمت نفت در جهان مربوط به کمبود عرضه نيست.


XS
SM
MD
LG