لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۵

۱۵ کشته؛ نتیجه انفجار در مرکز بلوچستان پاکستان


Pakistan -- Quetta courthouse bombing 17feb2007; victims at morgue
Pakistan -- Quetta courthouse bombing 17feb2007; victims at morgue

انفجار يک بمب قوی در نزديکی دادگاهی در کويته، مرکز استان بلوچستان پاکستان، حداقل ۱۵ کشته و شمار زيادی مجروح به جا گذاشت.


خبرگزاری فرانسه به نقل از آفتاب شرپا، وزير کشور پاکستان نوشت که در بين کشته شدگان وحيد دارانی، قاضی بلند پايه پاکستان ديده می شود.


در اين انفجار که در نزديکی دادگاهی در شهر کويته اتفاق افتاد، بخشی از اداره پليس هم آسيب ديد.


احمد خان، پزشکی که در بيمارستان اصلی شهر کويت کار می کند، حال بعضی از مجروحان بسيار وخيم گزارش کرد و گفت: «حداقل حال ۱۰ نفر از مجروحين بسيار وخيم است.اين عده وضع بسيار بدی دارند که بيشتر آنها دچار سوختگی های عميق شده اند اما ساير مجروحان دچار شکستگی های حاد استخوانی و زخم های ناشی از انفجار هستند.»


خبرگزاری فرانسهبه نقل از شعيب نوشروانی، وزير منطقه ای استان بلوچستان نوشت که به دليل شدت انفجار، پلیس تحقيقات خود را برای يافتن اين سوال که اين انفجار ناشی از بمب گذاری بوده يا عمليات انتحاری، آغاز کرده است.


اين در حالی است که خبرگزاری آسوشيتدپرس در گزارش خود به نقل از پليس مقامات رسمی نوشته که فردی در يک عمليات انتحاری وارد دادگاه شده و يک قاضی را به همراه ۱۳ نفر ديگر کشت.


به نقل از يک مقام امنيتی که نامی از او نبرده است نوشت: « اين يک عمليات انتحاری است.»


همزمان خبرها درباره تعداد تلفات حادثه نیز متناقض هستند. در حاليکه وزير کشور پاکستان تعداد مجروحان را ۳۵ نفر اعلام کرده است، وزير منطقه ای استان بلوچستان در گفت و گو با تلويزيون محلی Geo، اين تعداد را ۵۰ خوانده است.


بعد از انفجار، تلويزيون محلی بارها صحنه وقوع انفجار را پخش کرد که نيروهای پليس را در حال جمع آوری اعضای بدن کشته شدگان از روی زمين نشان می داد.


اين انفجار زمانی رخ داد که صدها نفر از شهروندان برای رسيدگی به پرونده های خود و يا صدور گواهينامه به دادگاه مراجعه کرده بودند.


کويته مرکز استان بلوچستان پاکستان است و در مرز افغانستان و ايران قرار دارد. اين شهر بارها شاهد ناآرامی های زيادی از طرف آن دسته از بلوچ هايی است که خواهان حقوق بيشتر سياسی و سهيم شدن در منابع طبيعی هستند.


همچنین پاکستان در هفته های اخير شاهد سه حمله انتحاری بود و به همين دليل نيروهای امنيتی اين کشور در آماده باش کامل به سر می برند.


انفجار کويته، ششمين حمله در ماه گذشته است. حمله قبلی در شهر پيشاور که مرکز استان سرحد رخ داد که اين استان نیز هم مرز با افغانستان است.


در آخرين حمله انتحاری به پيشاور ۱۵ نفر کشته شدند که بيشتر آنها نيروهای پليس بودند.


يک روز قبل از انفجار پيشاور، يک بمب گذار انتحاری، با پرتاب خود به داخل هتل ماريوت در اسلام آباد، يک نگهبان را کشت. اين انفجار روز ۲۶ ژانويه اتفاق افتاد.


در اوايل اين ماه، يک اسلامگرای افراطی در فرودگاه اسلام آباد وقتی با پليس درگير شد، با نارنجک دستی خود را منفجر کرد. مقامات پاکستان، طالبان را عامل اين انفجارها می دانند.


به گزارش آسوشيتد پرس، بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر که پاکستان حمايت های خود را از سياست های واشنگتن در مبارزه با تروريست اعلام کرد، اين کشور به يکی از اصلی ترين متحدان امريکا در منطقه بدل شد.


انفجار روز شنبه در کويته، يک روز بعد از اين اتفاق افتاد که پليس پاکستان خبر از دستگيری ۵ مظنون به عمليات انتحاری داد.


اين عده که در شهرهای کراچی و راولپندی دسگير شدند قصد حمله به خارجی ها و اقليت مسلمانان شيعه را داشتند.


بلوچستان بارها شاهد حملات موشکی و يا انفجارهای ناشی از بمب بوده است.


بيشتر اين انفجارها را ناسيوناليست ها باعث شده اند که دولت مرکزی را به خاطر استخراج گاز از استان بلوچستان تحت فشار گذاشته اند.


مقامات رسمی اخيرا صدها نفر را در کويته و ساير شهرهای ديگر دستگير کرده اند که گفته می شود از نيروهای طالبان هستند.


اين عده که از افغانستان اخراج شده اند بدون داشتن مجوز قانونی، در اين پاکستان زندگی می کنند.


XS
SM
MD
LG