لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۲

باراک به ریاست اشکنازی بر ستاد کل ارتش اسرائیل خاتمه می‌دهد


ایهود باراک (وسط) در کنار ژنرال گابی اشکنازی (چپ)
ایهود باراک (وسط) در کنار ژنرال گابی اشکنازی (چپ)
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، دوران ریاست ژنرال گابی اشکنازی بر ستاد کل ارتش اسرائیل را برای یک سال دیگر تمدید نکرده، و اعلام کرده است که ارتشبد اشکنازی در فوریه ۲۰۱۱ به خدمت خود خاتمه خواهد داد.

در پی اعلام این تصمیم از سوی وزیر دفاع اسرائیل در روز سه‌شنبه، ژنرال اشکنازی نیز اعلام کرد که وی «اصراری برای ادامه ریاست ستاد کل ارتش نداشته و از این تصمیم آقای باراک غافلگیر نشده است».

آقای اشکنازی چهارمین سال ریاست ستاد را از فوریه ۲۰۱۰ آغاز کرده و هنوز ۱۰ ماه دیگر در این مقام وقت دارد.

در اسرائیل، دوران ریاست ستاد کل ارتش، سه سال است، و تنها در صورت موافقت وزیر دفاع، یک سال دیگر بر این دوره افزوده می‌شود.

تعیین رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل منوط به نظر وزیر دفاع است، و نخست‌وزیر حق ندارد که در تعیین ریاست ستاد یا ادامه خدمت او تصمیم گیرنده باشد.

اعلام این تصمیم در حالی است که از مدتی پیش درخواست‌هایی فزاینده در رسانه‌های اسرائیل مطرح می‌شد که باید به ژنرال اشکنازی امکان داد تا ریاست ستاد کل ارتش را نیز برای سال پنجم در دست داشته باشد؛ امری که در ارتش این کشور به شدت کم‌سابقه بوده است.

با این حال بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی و رسانه‌های این کشور، نحوه اعلام پایان دوران ریاست چهارساله آقای اشکنازی، و زود هنگام بودن این خبر را ناشی از «خصومت شخصی» اهود باراک با ارتشبد اشکنازی توصیف کرده‌اند، و اظهارنظرهای متعدد دراین باره، از سه شنبه در صدر خبرهای رسانه‌های اسرائیلی قرار گرفته است.

آقای عمیر پرتز، وزیر دفاع پیشین اسرائیل، که در زمان وزارتش، آقای اشکنازی را به ریاست ستاد منصوب کرده بود، شدیداً از تصمیم اهود باراک انتقاد کرد، و گفت «باراک همواره به محبوبیت گسترده اشکنازی در میان افکار عمومی و رسانه‌ها و سیاستمداران، حسادت کرده است».

ژنرال احتیاط متان ویلنایی، معاون وزیر دفاع اسرائیل، نیز روز چهارشنبه در مصاحبه با رادیوی اسرائیل، وجود «تنش» در روابط میان رئیس ستاد کل ارتش با وزیر دفاع را تلویحاً تأیید کرد اما گفت که «این امر عادی است و در گذشته نیز مواردی مشابه وجود داشته اما تنها به خاطر وجود فضای به شدت باز رسانه‌هاست که اکنون این مسائل تا به این حد رسانه‌ای می‌شود».

آقای ویلنایی همه نامزدهای احراز پست ریاست ستاد را «شایسته» نامید.

اما رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که همه ژنرال‌های ستاد که برای جانشینی ژنرال اشکنازی رقابت خواهند کرد، کسانی هستند که درعملیات نظامی ۳۳ روزه تابستان ۲۰۰۶ علیه حزب‌الله لبنان و عملیات ۲۲ روزه «سرب مذاب» علیه حماس در غزه در ژانویه ۲۰۰۹ نقش کلیدی داشته‌اند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که انتقادهای جدی وارده در زمینه عملکرد بسیاری از این مقامات ارشد ارتش، هنوز پاسخ لازم را نگرفته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، هنوز به طور آشکارا درباره پایان خدمت آقای اشکنازی سخنی نگفته است اما رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که اهود باراک دلائل خود را برای اتخاذ این تصمیم به آگاهی آقای نتانیاهو رسانده است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، اهود باراک اصلی‌ترین دلیل خود را این امر اعلام کرده که «نباید عرف غیر عادی به وجود آورد و برای ارتش شایسته‌سالاری همه کسانی که استعداد دارند، مطرح است و دوران طلایی هرکسی که بیشترین توانایی‌ها را نیز دارد، باید پایان یابد تا دیگر ژنرال‌های ارتش نیز توانایی‌های خود را نشان دهند».

گابی اشکنازی، متولد ۱۹۵۴، از سال ۱۹۷۲ که به عنوان سرباز وارد ارتش اسرائیل شد، ارتش را ترک نکرده است. او نوزدهمین رئیس ستاد کل ارتش است که پس از ژنرال دان حالوتس به این مقام رسید.

ژنرال ایرانی‌تبار، دان حالوتس، در جریان نبرد ۳۳ روزه با حزب‌الله مورد انتقاد شدید افکار عمومی اسرائیل قرار گرفت و به شکل زود هنگام از ریاست ستاد کل ارتش کنار رفت اما کمیته تحقیق ملی که برای بررسی عملکرد ارتش تشکیل شد، او را سزاوار محاکمه ندانست.

خبر خودداری اهود باراک از پذیرش درخواست‌ها برای تمدید دوران ریاست ژنرال اشکنازی در حالی است که ارتش این کشور به تدارکات و آمادگی برای مقابله با «خطرات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران» ادامه می‌دهد.
XS
SM
MD
LG