لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

آمادگی خاتمی برای انصراف به نفع میرحسین موسوی


میرحسین موسوی (راست) و محمد خاتمی
میرحسین موسوی (راست) و محمد خاتمی
کمتر از یک هفته پس از اعلام نامزدی میرحسین موسوی برای انتخابات ریاست جمهوری دهم، گزارش‌های غیر رسمی حاکی از امکان کناره‌گیری محمد خاتمی به نفع میرحسین موسوی است.

این موضوع علاوه بر انعکاس در برخی رسانه‌های داخلی و سایت‌های نزدیک به این دو نامزد انتخابات دهم، در برخی از رسانه‌های خارجی نیز بازتاب داشته است.

اعلام کناره‌گیری رئیس جمهوری سابق ایران ار رقابت‌های انتخاباتی هنوز رسماً اعلام نشده اما برخی از منابع نزدیک به ستاد انتخاباتی وی به رادیو فردا گفته‌اند که وی تا ساعاتی دیگر و یا نهایتاً تا روز دوشنبه، رسماً با انتشار بیانیه‌ای عزم خود به کناره‌گیری از انتخابات به نفع میرحسین موسوی را اعلام خواهد کرد.

«خبرگزاری ایلنا»، به نقل از نشست ظهر یکشنبه آقای خاتمی با برخی از حامیانش نوشت که وی با ترسیم فضای فعلی تأکید کرده است که «در عرصه انتخابات آینده مطمئناً مردم شاهد دوگانه میر حسین و خاتمی نخواهند بود».

آقای خاتمی روز یکشنبه به جمعی از هواداران خود گفته است که «در عرصه انتخابات آینده مطمئناً مردم شاهد دوگانه میر حسین و خاتمی نخواهند بود»
این اظهارات که پیش از جلسه بعدازظهر یکشنبه رئیس دولت اصلاحات با نخست‌وزیر پیشین ایران عنوان شده است، از سوی بسیاری از سایت‌های خبری از جمله سایت‌های هوادار محمد خاتمی به اعلام تلویحی انصراف وی از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی تعبیر شده است.

آن طور که سایت‌های خبری نزدیک به محمد خاتمی اعلام کرده‌اند، رئیس جمهوری سابق ایران که پیشتر گفته بود «یا او و یا میرحسین موسوی» وارد عرصه انتخابات دهم خواهند شد، پس از جلسه روز یکشنبه خود با میرحسین موسوی به این نتیجه رسید که «به نفع اصلاحات انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام کند».

«سایت جمهوریت» نیز با اشاره به دیدار آقای خاتمی با جمعی از هوادارانش که در محل حسینیه جماران صورت گرفته است به نقل از وی نوشته است که او « قصد رقابت با موسوی را ندارد و تصور رقابت این دو با یکدیگر تصور بدی است».

آقای خاتمی روز یکشنبه ۲۰ بهمن در حالی برای شرکت در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران اعلام آمادگی کرد که تا پیش از آن از ترجیح خود برای حضور میرحسین موسوی، آخرین نخست‌وزیر ایران، در رقابت‌های آتی خبر داده بود.

این در حالی بود که پیش از آن مهدی کروبی، رئیس مجالس قانونگذاری سوم و ششم، خود را به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات ۸۸ معرفی کرده بود.

با این همه عدم آمادگی آقای موسوی برای اعلام نامزدی، محمد خاتمی را مصمم کرد که برای حضور در انتخابات دهم اعلام نامزدی کند.

پیشتر عدم آمادگی آقای موسوی برای اعلام نامزدی، محمد خاتمی را مصمم کرده بود که برای حضور در انتخابات دهم اعلام نامزدی کند.
آقای خاتمی اندکی پس از اعلام نامزدی، سفرهای استانی خود را با حضور در استان‌های فارس، کهگیلویه و بویر احمد، و بوشهر آغاز کرد.

اما در شرایطی که بسیاری از هواداران آقای خاتمی، حضور وی در این سه شهر را به اقبال فراوان مردم به رئیس جمهوری پیشین ایران و بخت وی برای پیروزی در رقابت‌های آتی تعبیر کردند، میرحسین موسوی با انتشار بیانیه نامزدی خود را برای انتخابات دهم رسماً اعلام کرد.

اقدامی که چندان از سوی هواداران آقای خاتمی مورد استقبال قرار نگرفت.

انتقاد از سیاست‌های جاری دولت

گرچه در آستانه اعلام نامزدی میرحسین موسوی، بسیاری گفتمان ارائه شده از او مبتنی بر «عدالت‌خواهی» و «اسلام ناب محمدی» را وجه دیگری از گفتمان رایج اصولگرایی خواندند و همچنین شماری از نزدیکان جنبش اصلاحات، میرحسین موسوی را اساساً در شمار اصلاح‌طلبان ندانستند، اما همچون خاتمی ایجاد تحول در شرایط کنونی ایران، مورد تأکید میرحسین موسوی نیز قرار گرفته است.

آقای موسوی در سخنان شنبه شب خود در نازی‌آباد نیز بار دیگر از سیاست‌های دولت کنونی، به ویژه برنامه‌های اقتصادی محمود احمدی‌نژاد، انتقاد کرد.

وی در این نخستین سخنرانی انتخاباتی‌اش گفت که دولت احمدی نژاد در سال‌های فراوانی ارز نفتی آن را برای دوران رکود ذخيره نکرده و در اين زمينه به توصيه کارشناسان بی‌توجهی کرده است.

نخست‌وزير سابق ايران افزود: «امروز که بيکاری جوانان و مشکلات ديگر بيداد می‌کند، نباید از منابع نفتی و ارزی محدود موجود برای پروژه‌های خُرد استفاده کرد که موجب رضايت آنی مردم می‌شود».

وی که از منتقدان انحلال سازمان برنامه‌ریزی کشور در دولت نهم است، همچنین گفت که اسلام ناب محمدی از برنامه‌ريزی استقبال می‌کند و «اسلام ناب نمی‌تواند مخالف سازمان برنامه‌ريزی کشور باشد».

وی همچنین از دولتمردان ایرانی دعوت کرد که توجه بیشتر به دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله ایران داشته باشند.
XS
SM
MD
LG