لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۱

تهدید پیونگ یانگ به قطع روابط با کره جنوبی


ارگان حزب حاکم کره شمالی، دولت « لی میونگ باک»، رییس‌ جمهوری کره جنوبی، را متهم کرده که در جهت رویارویی و جنگ با پیونگ یانگ گام برمی‌دارد.
ارگان حزب حاکم کره شمالی، دولت « لی میونگ باک»، رییس‌ جمهوری کره جنوبی، را متهم کرده که در جهت رویارویی و جنگ با پیونگ یانگ گام برمی‌دارد.

کره شمالی روز پنجشنبه، تهدید کرد که در واکنش به آنچه که « سیاست‌های خصمانه دولت محافظه‌کار کره جنوبی» خواند، به هر گونه رابطه با این کشور پایان می‌دهد.



ارگان حزب حاکم کره شمالی نوشت: دولت « لی میونگ باک»، رییس‌ جمهوری کره جنوبی، با نقض توافقنامه‌های حاصل شده در اجلاس سران دو کره، در جهت رویارویی و جنگ با کره شمالی گام برمی‌دارد.




«رودونگ سینمون»، ارگان حزب کمونیست کره شمالی، تصریح کرد: «اگر جنوب راه رویارویی با ما را در پیش بگیرد، کره شمالی چاره ‌ای جز اتخاذ یک تصمیم خطیر از جمله قطع تمام روابط بین دو کره نخواهد داشت.»


مقامات عالی رتبه دو کره، از آغاز سال جاری میلادی گفت و گوهایی را بر سر عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز کردند، اما چندی پیش اعلام شد که این مذاکرات به شکست منتهی شده است.

این مذاکرات پس از آن آغاز شد که در اکتبر ۲۰۰۷ (مهرماه ۸۶)، برای اولین بار پس ازجنگ جهانی دوم، « رومو هیون»، رییس‌جمهوری وقت کره جنوبی، برای دیدار با « کیم جونگ ایل»، رهبر کره شمالی، به پیونگ یانگ سفر کرد.



با این حال، روابط بین دو کره از زمان بر سر کار آمدن دولت محافظه ‌کار لی میونگ باک در سئول درپایان ماه فوریه رو به وخامت گذاشت، چرا که این دولت بر خلاف دولت لیبرال پیشین سئول، خواهان سخت‌ گیری بر پیونگ ‌یانگ است.


تهدید به قطع روابط با کره جنوبی، چند روز پس از آن اعلام ‌شد که کره شمالی پس از حذف از فهرست کشورهای تروریست ایالات متحده، پذیرفت که با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر سر پیشبرد برنامه خلع سلاح هسته‌ای خود همکاری کند.




رومو هیون(راست)، رئیس جمهور وقت کره جنوبی در دیدار از پیونگ یانگ در سال ۲۰۰۷.

پیونگ یانگ روز دوشنبه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که روند غیرفعال‌سازی رآکتور اتمی « یونگ بیون» را از روز سه شنبه ۱۴ اکتبر (۲۵ مهر) از سر گرفته است و این امکان را به بازرسان آژانس خواهد داد که بر اساس نظر شورای حکام، بر خلع سلاح هسته‌ای این کشور نظارت کنند.


کره شمالی در سال گذشته میلادی موافقت کرده بود که در ازای دریافت کمک‌های سوختی و غذایی سایر اعضای گروه شش جانبه، تأسیسات اتمی خود را نابود کند.


در چارچوب همین توافق، برج خنک کننده تأسیسات اتمی یونگ بیون در پیونگ یانگ منهدم شد و پس از آن، کره شمالی وعده داد تا پایان اکتبر سال جاری میلادی، این تاسیسات را به طور کامل از بین ببرد.


این چارچوب زمانی و جزئیات مربوط به کمک‌های اقتصادی و انرژی به پیونگ یانگ مورد موافقت گروه شش جانبه شامل نمایندگان کره شمالی، آمریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن و روسیه قرار گرفت، و کره جنوبی به عنوان یکی از اعضای گروه شش جانبه، سهم مهمی در ارائه کمک‌های مالی و اقتصادی به کره شمالی داشت.


با این حال، ارگان حزب حاکم کره شمالی افزود: به طور قطع، روابط دو کره تا زمانی که راست ‌گرایانافراطی طرفدار رویارویی و جنگ، رژیم جنوب را کنترل می‌کنند، نمی‌تواند عادی شود.


کره شمالی پس از شکست گفت و گوی مقامات دو کره، تمام تبادلات دولت به دولت خود را با جنوبقطع کرده بود، ولی گروه‌های مدنی و هنرمندان جنوب کماکان از شمال دیدن می‌کنند.


XS
SM
MD
LG