لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۲

کره شمالی اجازه بازديد بازرسان از تاسيسات اتمی اش را می دهد


دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در اين مرکز اتمی را مسدود کرد.(عکس: epa)
دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در اين مرکز اتمی را مسدود کرد.(عکس: epa)

مقامات کره شمالی، روز يکشنبه، از تصميم ایالات متحده آمريکا، برای حذف نام اين کشور از فهرست حاميان تروريسم در جهان، استقبال کرد.


به گزارش خبرگزاری ها، کره شمالی همچنين اعلام کرد که کار از بين بردن تاسيسات اتمی خود را از سر می گيرد.


در همين ارتباط، به گفته رسانه های دولتی کره شمالی، اين کشور به بازرسان آمريکايی و آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه بازديد از تاسيسات اتمی يونگ بيون را خواهد داد.


پيشتر، آمريکا نام کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروريسم خارج کرده بود.


شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز شنبه گفت: همه عناصر مربوط به راستی آزمايی که در خواست کرده بوديم، بخشی از اين بسته مورد توافق است.


براساس توافق بدست آمده، کره شمالی به بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داد تا از همه تاسيسات اتمی اين کشور، ازجمله تاسيسات اعلام نشده نمونه برداری کنند و آزمايش انجام دهند.


اقدام آمريکا پس از روزها مذاکرات سخت و فشرده بين المللی ميان کشورهای مذاکره کننده با کره شمالی انجام شد.


اين در حالی بود به نظر می رسيد که توافق سال گذشته دولت کره شمالی با پنج کشور درگير در اين مذاکرات؛ چين، ژاپن، کره جنوبی، آمريکا و روسيه با موانعی مواجه شده است.



دولت کره شمالی حدود دو هفته پيش دسترسی بازرسان آژانس به بخش ويژه غنی سازی در اين مرکز اتمی را مسدود و همزمان تهديد کرده بود که برخی از فعاليت های اتمی خود را از سر خواهد گرفت.


در آن هنگام، دولت کره شمالی تهديد کرده بود که فعاليت های خود را در مرکز اتمی قديمی يونگ بيون از سر خواهد گرفت.


کره شمالی دليل اين اقدام را وفادار نبودن دولت آمريکا به وعده خود، يعنی خارج کردن کره شمالی از فهرست دولت های حامی تروريسم بيان کرده بود.


اين در حالی بود که کره شمالی دوازدهم ژوئيه، با نظارت بين المللی و يک چهارچوب زمانی برای تکميل روند نابودی تاسيسات مهم اتمی خود، موافقت کرده بود.


نمايندگان کره شمالی، آمريکا، چين، کره جنوبی، ژاپن و روسيه با چهار چوب زمانی و جزييات مربوط به کمک های اقتصادی و انرژی به پيونگ يانگ موافقت کرده بودند.


کره شمالی در سال گذشته ميلادی موافقت کرده بود که در ازای دريافت کمک های سوختی و غذايی ساير اعضای گروه شش جانبه، تاسيسات اتمی خود را نابود کند.


در چارچوب همين توافق، برج خنک کننده تاسيسات اتمی يونگ بيون در پيونگ يانگ منهدم شد و پس از آن، کره شمالی وعده داد تا پايان اکتبر سال جاری ميلادی اين تاسيسات را به طور کامل از بين ببرد.


XS
SM
MD
LG