لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۳۴

کره شمالی روند خلع سلاح هسته‌ای را از سر می‌گیرد


بر اساس اعلام کره شمالی، روند غیر فعال کردن رآکتور ۵ مگاواتی یونگ بیون، با نظارات بازرسات آژانس آغاز شذه است. (عکس: Epa)
بر اساس اعلام کره شمالی، روند غیر فعال کردن رآکتور ۵ مگاواتی یونگ بیون، با نظارات بازرسات آژانس آغاز شذه است. (عکس: Epa)

کره شمالی اعلام کرد که از امروز سه‌شنبه، روند خلع سلاح هسته‌ای خود را با نظارت کامل بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سر خواهد گرفت.


گزارش خبرگزاری‌ها از سئول حاکی است، این اقدام یک روز پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده نام پیونگ یانگ را از فهرست سیاه تروریستی خود خارج کرد.



پیونگ یانگ پیشتر در پایان ماه سپتامبر و پس از آنکه ایالات متحده از حذف نام این کشور از فهرست سیاه خود امتناع کرد، به نظارت آژانس بر ت أ سیسات خود پایان داد و اعلام کرد از ابتدای اکتبر دوباره فعالیت‌های هسته‌ای خود در این ت أ سیسات را آغاز می‌کند.

اين در حالی بود که کره شمالی دوازدهم ژوئيه، با نظارت بين‌المللی و تعیین يک چارچوب زمانی برای تکميل روند نابودی تأسيسات مهم اتمی خود، موافقت کرده بود.



بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، کره شمالی روز گذشته به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که روند غیرفعال‌سازی رآکتور اتمی یونگ بیون را از سر گرفته و این امکان را به بازرسان آژانس خواهد داد که بر اساس نظر شورای حکام، بر خلع سلاح هسته‌ای این کشور نظارت کنند.


در همین حال ملیسا فلیمینگ سخنگوی آژانس نیز با تأیید این موضوع گفت که کره شمالی امکان نظارت بر رآکتور پنج مگا واتی، امکانات ساخت سوخت هسته‌ای، و نیز نظارت بر روند خلع سلاح هسته‌ای خود را بار دیگر برای بازرسان آژانس فراهم کرده‌است.


بر این اساس بازرسان آژانس از امروز سه‌شنبه ۱۴ اکتبر این امکان را خواهند داشت که فعالیت خود را در تأسیاست هسته‌ای کره شمالی از سر گرفته و مجاز خواهند بود اقدامات مربوط به محدودسازی و بازرسی از تأسیسات کره شمالی را از سر بگیرند.


براساس توافق به دست آمده، بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا از همه تاسيسات اتمی اين کشور، ازجمله تأسيسات اعلام نشده نمونه‌برداری کنند و آزمايش انجام دهند.


کره شمالی در سال گذشته ميلادی موافقت کرده بود که در ازای دريافت کمک‌های سوختی و غذايی ساير اعضای گروه شش جانبه، تاسيسات اتمی خود را نابود کند.


در چارچوب همين توافق، برج خنک کننده تأسيسات اتمی يونگ بيون در پيونگ يانگ منهدم شد و پس از آن، کره شمالی وعده داد تا پايان اکتبر سال جاری ميلادی اين تاسيسات را به طور کامل از بين ببرد.


این چارچوب زمانی و جزييات مربوط به کمک‌های اقتصادی و انرژی به پيونگ يانگ مورد موافقت گروه شش جانبه شامل نمايندگان کره شمالی، آمريکا، چين، کره جنوبی، ژاپن و روسيه قرار گرفته بود.
XS
SM
MD
LG