لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

کره جنوبی از قرارداد شیرین‌سازی گاز در پارس جنوبی کنار کشید


در حالی که شرکت کره‌ای «جی.اس.» اعلام کرده است که به خاطر تحریم‌ها پای خود را از قرارداد شیرین‌سازی گاز در میدان پارس جنوبی بیرون کشیده است، یک خبرگزاری ایرانی مدعی شد که وزارت نفت ایران، این شرکت کره‌ای را کنار گذاشته است.

مقام‌های شرکت کره‌ای جی.اس. روز پنجشنبه ساعاتی پیش از امضای تحریم‌های مضاعف ایالات متحده علیه ایران اعلام کردند که از قرارداد ۱.۲ میلیاردی خود برای شیرین‌سازی گاز در میدان گازی پارس جنوبی صرف نظر کرده‌اند و این موضوع را در راستای تحریم‌های جدید برشمردند.

با این حال خبرگزاری مهر یک روز پس از این اعلام می‌گوید که این شرکت ملی نفت ایران است که کره جنوبی را با گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از واگذاری قرارداد از فعالیت در میدان‌های ۶ تا ۸ پارس جنوبی کنار گذاشته است.

مهر کسب اطلاع کرده است که «عمده‌ترین دلیل» شرکت نفت ایران برای این موضوع، «عدم انجام تعهدات» این شرکت بین‌المللی بوده است.

آن طور که خبرگزاری مهر می‌افزاید، شرکت ملی نفت ایران همچنین ضمانت‌نامه شرکت کره‌ای را ضبط کرده است و قرار است به زودی اجرای این طرح گازی به شرکت‌های داخلی و خارجی واگذار شود.

بر اساس این گزارش فعالیت‌های شرکت جی.اس. کره جنوبی از حدود یک دهه گذشته در صنعت نفت آغاز شده و اجرای طرح توسعه فازهای ۹ و ۱۰ پارس جنوبی با مشارکت شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی و «اویک ایران» از مهم‌ترین فعالیت‌های این شرکت در ایران بوده است.

مقام‌های ایرانی از چندی پیش با توجه به عدم تمایل برخی از شرکت‌های بین‌المللی به ادامه فعالیت در ایران، از واگذاری اجرای برخی از پروژه‌های نفت و گاز به شرکت داخلی خبر داده بودند و از جمله در ماه‌های اخیر برخی از مهم‌ترین پروژه‌های صنعت نفت و گاز ایران با ترک تشریفات مناقصه به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، بازوی اقتصادی سپاه پاسداران، واگذار شده است.

با افزایش فشار‌های بین‌المللی علیه ایران تاکنون بسیاری از شرکت‌های عمده بین‌المللی همکاری با بخش‌های نفت و گاز ایران را متوقف کرده‌اند و تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه ایران نیز که به‌ویژه حوزه انرژی را در بر گرفته است، فشار را بر شرکت‌های طرف قرارداد ایران دوچندان کرده است.

طرح مصوب کنگره آمريکا، که با هدف افزایش هزینه‌ها در صنایع انرژی طراحی شده، سرمايه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، صادرات بنزين و فرآورده های نفتی به ايران و شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران را هدف گرفته و مؤسساتی که بر خلاف آن عمل کنند، با قطع رابطه با بازار آمريکا مواجه خواهند شد.

در تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا نیز «سرمایه‌گذاری تازه، کمک فنی و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه در بخش پالایش، مایع سازی و فناوری گاز مایع طبیعی» هدف‌گذاری شده‌اند.

آمریکا و همپیمانان غربی‌اش بر این باورند که افزایش فشار بر جمهوری اسلامی، می‌تواند مقام‌های تهران را به تجدید نظر در برنامه اتمی‌اش که به ظن این کشور پوششی برای دستیابی به سلاح اتمی است، وادار کند.

ایران اما با رد این اتهام و صلح‌آمیز خواندن برنامه هسته‌ای خود، تحریم‌های اقتصادی را ابزاری ناکارآمد ارزیابی می‌کند و در تلاش است تا با استفاده از شرکت‌های داخلی، به مقابله با این قبیل تحریم‌ها بپردازد.
XS
SM
MD
LG