لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

رهبران فرانسه و چین بر سر تحریم‌های احتمالی ایران گفت‌وگو می‌کنند


هو جین تائو، رئیس جمهور چین، (راست) در کنار نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه
هو جین تائو، رئیس جمهور چین، (راست) در کنار نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه
نیکلا سرکوزى، رئیس جمهور فرانسه، از روز چهارشنبه با هدف تحکیم روابط کشورش با چین، در قالب دیداری سه‌روزه به این کشور آسیای شرقی سفر می‌کند.

کاخ ریاست جمهوری فرانسه هدف از دیدار نیکلا سرکوزی از چین را گفت‌وگو در مورد مسائل سیاسی و از جمله بحث درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است.

فرانسه به همراه ایالات متحده در تلاشند تا دور چهارم تحریم‌هاى سازمان ملل علیه ایران در اولین فرصت در شوراى امنیت تصویب شود، و مقام‌های فرانسوی پیشتر در این زمینه گفته بودند که امیدوارند تحریم‌های جدید نتهایتاً تا پایان ماه جاری میلادی به تصویب برسد.

این درحالى است که چین که بخش قابل توجهی از بازار انرژى خود را از طریق ایران تأمین مى‌کند و در سال گذشته اصلى‌ترین شریک تجارى ایران بوده است، تاکنون با اتخاذ تحریم‌هاى جدید علیه ایران مخالفت کرده و گفته است که همچنان دیپلماسی را مناسب‌ترین راه حل برای برنامه اتمی ایران می‌داند.

با این حال موضوع ایران تنها موضوع مورد بحث میان رؤسای جمهور فرانسه و چین نیست و انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در زمینه گسترش همکاری‌های اقتصادی به تبادل نظر بپردازند.

در این زمینه یک مقام فرانسوى نزدیک به کاخ الیزه به خبرگزاری فرانسه گفت که فرانسه خواهان آن است روابط با دولت چین در چارچوب گروه بیست توسعه دهد.

این مقام فرانسوی افزود: «بدون در نظر گرفتن نقش مؤثر و روبه رشد چین در گروه ۲۰ هیچ راه حلى براى اقتصاد جهانى نمى‌توان یافت».

روابط فرانسه و چین در پى انتقاد دو سال پیش نیکلا سرکوزى از سیاست‌هاى دولت چین درباره تبت به تیرگى گرایید و دیدار سال گذشته رئیس جمهور فرانسه با دالاى لاما، رهبر بودائیان تبت، پیش از اجلاس رهبران گروه بیست، نیز روابط دو کشور را به شدت تحت تأثیر خود قرار داد.

در عین حال که یک منبع آگاه در پاریس در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه پیش‌بینی کرده است که «سال ۲۰۱۰ سالى استثنایى براى برقرارى روابطى شفاف میان فرانسه و چین خواهد بود».

در پکن نیز از دومین سفر رسمی رئیس جمهور فرانسه به چین استقبال شده و یک منبع چینى به فرانس پرس گفته است که دولت چین براى سفر رئیس جمهور فرانسه اهمیت ویژه‌اى قائل است.
XS
SM
MD
LG