لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۶

اسپانیا: اروپا به زودی طرحی برای پایان حصر غزه پیشنهاد می‌دهد


میگوئل آنگل موراتینوس
میگوئل آنگل موراتینوس
وزیر خارجه اسپانیا، روز شنبه اعلام کرد اتحادیه اروپا در چند روز آینده طرحی را برای رفع حصر نوار غزه پیشنهاد خواهد کرد.

میگوئل آنگل موراتینوس، وزیر خارجه اسپانیا، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، اظهار داشت که درباره این طرح با بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مسئولیت آن با کاترین اشتون است، بحث و گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه اسپانیا با اشاره به کشته شدن چندین نفر به دست نیروهای اسرائیلی در حمله به کاروان امدادی غزه گفت: «ما در چند روز آینده طرحی پیشنهاد خواهیم کرد به طوری که اوضاعی به وجود آمده دیگر تکرار نشود.»

موراتینوس تصریح کرد: «اتحادیه اروپا می‌تواند نقش عمده‌ای در این وضع داشته باشد.»

وزیر خارجه اسپانیا این اظهارات را در حاشیه نشست نمایندگان پارلمان اروپا و کنگره آمریکا در مادرید بیان داشت.

اسپانیا حمله اسرائیل به کاروان دریایی کمک برای غزه را محکوم کرده و سفیر اسرائیل را برای توضیح در مادرید احضار کرده بود.

روز شنبه در ادامه واکنش‌ها به حمله اسرائیل به کاروان امدادی غزه، هزاران نفر در اروپا علیه این اقدام اسرائیل دست به تظاهرات زدند.

در همین روز اسرائیل یکی کشتی امدادی دیگر را که با پرچم ایرلند راهی کناره‌های غزه بود توقیف کرد و آن را به سوی بندر خود هدایت کرد.

این کشتی ایرلندی پنج ساعت پس از اینکه دستور اسرائیل را برای نزدیک نشدن به غزه نادیده گرفت، از سوی شناورهای اسرائیلی به سوی بندر اشدود هدایت شد.

اسرائیل می‌گوید کشته شدن سرنشینان کشتی حامل کمک به غزه اقدامی در جهت دفاع از خود بوده است؛ در مقابل ترکیه و دیگر مخالفان این اقدام اسرائیل می‌گویند، این کشتی در آب‌های بین‌المللی مورد حمله قرار گرفته و سرنشینان آن غیرنظامی بوده‌اند.

بنیاد کارتر اقدام اسرائیل را محکوم کرد

در همین حال، بنیاد کارتر، که از سوی رئیس جمهوری پیشین آمریکا جیمی کارتر تاسیس شده، حمله نیروهای اسرائیلی به کاروان کمک‌رسانی به غزه را محکوم کرد و آن را «بی‌جهت و غیرقانونی» خواند.

جیمی کارتر که نقش عمده‌ای در پیمان صلح کمپ دیوید بازی کرد روز چهارشنبه گفت: «این مرگ‌های اسف‌بار یادآور سیاست شکست‌‌خورده حصر غزه است که به غیرنظامیان صدمه می‌زند.»

جیمی کارتر از ایالات متحده، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا( گروه چهار) خواست که هرچه زودتر ساز وکاری برای پایان حصر نوار پیدا کنند.

اسرائیل می‌گوید حصر غزه را برای جلوگیری از ورود سلاح به این منطقه تحت کنترل حماس انجام داده است؛ این منطقه بیش از یک و نیم میلیون جمعیت دارد.
XS
SM
MD
LG