لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

المالکی: بغداد آماده میانجیگری میان آمریکا و ایران است


نوری المالکی نخست‌وزیر عراق
نوری المالکی نخست‌وزیر عراق
نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، در مصاحبه با شبکه یورو نیوز از آمادگی بغداد برای میانجیگری واشینگتن و تهران خبر داد.

خبرنگار یورو نیوز با اشاره به دیدار اخیر نوری المالکی و منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در ترکیه، از نخست‌وزیر عراق پرسید که آیا این مقام ایرانی خواسته‌ای را با شما در میان گذاشته است که نوری‌المالکی درپاسخ گفت که هر دو کشور ایران و ترکیه با توجه با نگرانی‌های امنیتی خود و نیز وجود منافع مشترک بر تحیکم روابط با بغداد تاکید کردند.

خبرنگار یورو نیوز در ادامه از نوری المالکی پرسید که عراق هم‌اکنون چه نقشی در گرم شدن مناسبات استراتژیک و سیاسی ایران و آمریکا ایفا می‌کند، که وی در پاسخ گفت: «ما در مواقع گوناگون در زمان دولت بوش چنین نقشی ایفا کردیم. عراق برای چندین دیدار مقام‌های ایرانی و آمریکایی میانجیگری کرد. متاسفانه این گفت‌وگوها به هیچ‌ نتیجه ای نرسید، اما اندکی تردید وجود دارد که آیا (این میانجیگری‌ها) کمکی به آب شدن یخ میان آنها کرده باشد. اما اکنون که رئیس‌جمهوری جدید، باراک اوباما اعلام کرده است که خواستار گفت‌وگو با ایران است، هیچ‌ کسی از ما نخواسته که میانجیگری کنیم.»

نخست‌وزیر عراق در ادامه گفت: «اگر از ما خواسته شود البته ما تلاش خواهیم کرد راهی برای کمک به حل اختلافاتشان پیدا کنیم. مناقشه آنها در راستای منافع آنها و منافع منطقه ما نیست.»

ایالات متحده و ایران در زمان دولت جرج بوش حداکثر در سطح سفیر درباره مسائل امنیتی عراق گفت‌وگوی مستقیم داشتند.

ایران همچنین پیش از آن بنا به شهادت مسئولان وقت دو کشور به نیروهای آمریکایی برای سرنگونی طالبان در سال ۲۰۰۱ کمک کرده بود.

ایران یکی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بن در سال ۲۰۰۱ نیز بود که برای شکل‌دهی دولت تازه افغانستان تشکیل شده بود.

در همین حال سال گذشته میلادی وزارت خارجه ایالات متحده برای نخستین با ویلیام برنز، دیپلمات بلندپایه این کشور را مأمور کرد تا در گفت‌وگوهای ۱+۵ در خصوص برنامه‌ای هسته‌ای ایران، شرکت کند.
XS
SM
MD
LG