لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

پیشنهاد روسیه در برابر طرح سپر دفاع موشکی آمریکا


موشک قاره پیمای توپول (عکس: ITAR-TASS)
موشک قاره پیمای توپول (عکس: ITAR-TASS)

فرمانده قوای موشکی ارتش روسیه اعلام کرد اگر ایالات متحده از استقرار سپر دفاع موشکی خود در اروپا دست بکشد، مسکو نیز آمادگی دارد تا از نوسازی زرادخانه‌های موشک‌های اتمی خود صرف نظر کند.


به گزارش خبرگزاری اینترفکس، نیکلای سولوفتسوف، فرمانده قوای موشکی ارتش روسیه در این باره گفت: «اگر آمریکایی‌ها از طرح‌های خود برای موضع گرفتن در "موقعیت سوم"و دیگر مولفه‌های دفاع استراتژیک موشکی دست بکشند، آنگاه بی‌ترید ما نیز واکنش مناسب نشان‌ می‌دهیم.»


اصطلاح «موقعیت سوم» در مورد استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در جمهوری‌های چک و لهستان به کار می‌رود، که مسکو در ماه‌های گذشته مخالفت شدید خود را با عملی شدن آن نشان داده است.


ژنرال سولوتسوف با بیان اینکه برنامه‌های نوسازی زرادخانه‌ها برای روسیه هزینه‌بر هستند، افزود: «امروز ما برای رویارویی دلایل ایدئولوژیک نداریم وچنانچه برنامه‌های ما برای توسعه قوای موشکی تحقق یابد، منظور ارعاب دیگران نیست.»


روز چهارشنبه ژنرال سولوفتسوف به خبرنگاران گفت که روسیه تا سال ۲۰۲۰ سامانه‌های موشکی نوین خود را جایگزین زرادخانه موشک‌های اتمی دوران اتحاد جماهیر شوروی می‌کند. سامانه‌هایی که به گفته این فرمانده روس قادر خواهد بود بر سپرهای موشکی و از جمله سپر موشکی ایالات متحده فائق آید.


روسیه که در تلاش است سامانه‌های موشکی فرسوده خود را نوسازی کند، در ماه‌های اخیر چندین آزمایش موشکی نیز انجام داده است.


واشینگتن در نظر دارد برای استقرار سپر دفاع موشکی در اروپا، یک رادار در جمهوری چک و ده سامانه ضدموشک در لهستان مستقر کند.


به گفته مقام‌های آمریکایی، هدف از این طرح آمادگی در برابر تهدیدهای کشورهایی چون ایران و کره شمالی است.


با این حال روسیه به شدت به این طرح معترض است و آن را طرحی ضدروسی می‌داند.


روسیه همچنین تهدید کرده است که اگر آمریکا از این طرح دست نکشد، موشک‌های «اسکندر» خود را در کالینینگراد -واقع در مرزهای غربی آن کشور ـدر کنار لهستان- مستقر خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG