لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

هراس از ويروس مرگبار جديد در جنوب آفريقا


(عکس تزیینی: epa)
(عکس تزیینی: epa)

ويروس مرموزی که تاکنون چهار نفر را در ژوهانسبورگ، پايتخت آفريقای جنوبی، از پای درآورده، به گفته متخصصان، از نوع کشنده «ارنا ويروس ها» است.


«ارنا ویروس ها» عامل بیماری هایی هستند که اغلب با تب و خونریزی همراه است.


تاکنون برای اين ويروس که در «مرکز کنترل و پيش گيری بيماری ايالات متحده» شناسايی شده، نامی انتخاب نشده است.


مبتلايان به اين ويروس در آغاز، نشانه هایی شبيه به سرماخوردگی از خود بروز می دهند که پس از يک هفته، عوارضی مانند اسهال، گلو درد و کهير در صورت و گلوی آنها دیده می شود.


اين بيماران در نهايت با مشکل تنفسی و گردش خون مواجه می شوند و جان خود را از دست می دهند.


بری اسکوب، مديرعامل «موسسه ملی بيماری های مسری» آفريقای جنوبی با اعلام اين خبر به خبرنگاران گفت: «اين ويروس با توجه به ساختار ژنتيکی آن، ويروس جديدی است و هم اکنون برای آن واکسنی وجود ندارد.»


وی همچنين در کنفرانس خبری خود برای خبرنگاران خاطر نشان کرد که اين ويروس می تواند برای انسان بسيار «مرگبار» باشد.


برپايه گزارش وزارت بهداشت آفريقای جنوبی، اين ويروس برای نخستين بار در زنی که از طريق هواپیما از زامبيا به این کشور انتقال يافت، شناسايی شد. اين زن در ماه سپتامبر در بيمارستانی در ژوهانسبورگ بستری شد و کمی پس از آن درگذشت.


اين گزارش حاکی است که يکی از اعضای تيم پزشکی معالج این بیمار، يک پرستار و یک مستخدم بيمارستان که با وی تماس داشتند نيز جان خود را در پی ابتلا به اين ويروس از دست دادند.


سانوسز پاوسکا، يک مقام مسئول در «موسسه ملی بيماری های مسری» در اين باره گفت: « معالجات بر روی آخرين کسی که هم اکنون در یک بيمارستان تحت نظر است، تاثير مثبتی داشته است.»


در ۳۰ سال گذشته نزديک به ۱۰۰ ويروس جديد شناسايی شده که اين ويروس نيز با توجه به ساختار جديد آن به اين ليست اضافه می شود. نزديک به ۷۵ درصد از اين ويروس ها، از جمله ويروس «اچ آی وی» که علت بيماری ايدز است، منشا حيوانی دارند.

به گفته سانوسز پاوسکا، در حال حاضر، بيش از ۱۰۰ نفر برای احتمال ابتلا به اين ويروس تحت مراقبت هستند، اما به نظر می رسد که خطری، جان آنها را تهديد نمی کند.


سانوسز پاوسکا افزود که در ۳۰ سال گذشته، نزديک به ۱۰۰ ويروس جديد شناسايی شده است که اين ويروس نيز با توجه به ساختار جديد آن به اين ليست اضافه می شود.


نزديک به ۷۵ درصد از اين ويروس ها، از جمله ويروس «اچ آی وی» که علت بيماری ايدز است، منشا حيوانی دارند.


برپايه تحقيقات انجام گرفته، منشا اين ويروس برخی از جوندگان هستند. اين ويروس از ادرار اين حيوانات جدا می شود و سپس از راه غذا يا هوا به انسان انتقال می يابد.


هنوز گزارشی درباره ابتلا به اين ويروس در زامبيا گزارش نشده است؛ جايی که گمان می رود اين ويروس از آنجا به آفريقای جنوبی آمده باشد.


XS
SM
MD
LG