لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۶

«خشونت عليه زنان، ايدز را گسترش می دهد»


عکس: تزیینی (epa)
عکس: تزیینی (epa)

يک مقام عاليرتبه سازمان ملل متحد روز جمعه خواستار مشارکت بيشتر زنان جهان در مبارزه عليه « اچ آی وی» و ايدز شد؛ بيماری ای که به گفته او به طور عمده از طريق سکس گسترش می يابد.


نفيس صديق، نماينده ويژه سازمان ملل متحد در زمينه « اچ آی وی» و ايدز در منطقه آسيا و اقيانوسيه در کنفرانسی در پکن گفت: مردان بايد احترام بيشتری برای زنان قائل شوند و نبود اين موضوع به گسترش اين ويروس کمک می کند.



با ایدز در ایران چه کنیم؟
  • بردیا از ایلام:بیماری ایدز مانند بقیه بیماری ها نیست این بیماری به مشکلات و مسائل یک جامعه ارتباط مستقیم داره....
در بخش شما چه فکر می کنید، نظرات خود را درباره گسترش بیماری ایدز در ایران با ما د رمیان بگذارید یا برای ما پیغام بگذارید:۰۰۴۲۰۲۲۱۱۲۴۱۱۳

وی با اشاره به اينکه خشونت و تبعيض زمينه های اصلی گسترش « اچ ای وی» و ايدز در ميان زنان به شمار می رود، افزود که اعتماد به نفس، آگاهی و توانايی برای محافظت از خود اهميت بسياری برای پيروزی زنان بر اين ويروس دارد.


خانم صديق اضافه کرد که زنان دو برابر بيشتر از مردان رنج می کشند؛ نخست، از طريق « اچ آی وی» و ايدز، و سپس، ننگی که به خاطر ابتلا به اين ويروس در جامعه تحمل می کنند. آنهم در شرايطی که زنان از طريق همسران خود مبتلا می شوند.


نماينده ويژه سازمان ملل متحد در زمينه « اچ آی وی» و ايدز در منطقه آسيا و اقيانوسيه در اين ارتباط اشاره کرد که در قاره آسيا، حداقل ۷۵


ميليون مرد، سکس را از ۱۰ ميليون روسپی زن خريداری می کنند.



وی افزود: نتايج رفتار مردان می تواند در دگرگونی الگوهای سرايت « اچ آی وی» و ايدز مشاهده شود.


نفيس صديق اضافه کرد: امروز، يک سوم افراد مبتلا به « اچ آی وی» در چين، زنان هستند. اين در حالی است که در سال ۱۹۹۵ ميلادی، اين ميزان ۱۰ درصد بود.


حدود ۷۰۰ هزار نفر در چين به اين ويروس مبتلا هستند.


بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد، ۳۳ ميليون نفر در جهان به « اچ آی وی» و ايدز مبتلا هستند. نيمی از اين ميزان، زنان هستند.


اين آمارها همچنين حاکی است که هر سال، دو ميليون نفر بر اثر اين ويروس جان خود را از دست می دهند.


مقام های سازمان ملل متحد در ماه اوت در يک کنفرانسی در مکزيک گفتند که هشدار دادند که افزايش بهای مواد غذايی در جهان زنان فقير را به تن فروشی برای تهيه مواد غذايی مانند ماهی و روغن خوراکی سوق می دهد و اين به نوبه خود، خطر ابتلای جمعيت بيشتری را افزايش می دهد.


خانم صديق ابراز اميدواری کرد که سياستمداران مرد در چين مشارکت بيشتری در مبارزه عليه « اج آی وی» و ايدز و تشويق مردم اين کشور به سکس ايمن داشته باشند


XS
SM
MD
LG